Billig kineser i Golf-størrelse på vej

BYD Dolphin er den billigste af de fire kompakte elbiler, som vi anbefaler her. Især på ladetid og køreegenskaber må den se sig slået af MG4.

Kinesiske BYD er på vej med to nye elbiler. Dolphin skal udfordre VW ID.3, Cupra Born og MG4. Forventet pris omkring 250.000 kroner.

Elbilerne skyller ind over os, men indtil videre har størstedelen af dem været biler til priser på den forkerte side af 300.000 kroner.

Kinesiske MG4 har med en billigudgave til 240.000 kr. og en mere kompetent til knap 300.000 taget den kamp op.

Men allerede denne sommer er der nyt fra Kina. BYD har netop haft repræsentanter fra den internationale presse til testkørsel af modellen Dolphin, og meldingerne er overvejende positive. Ud fra et dansker-synspunkt er noget af det mest interessante, at bilen anslås til en pris omkring 250.000 kr.

For de penge får man en bil på størrelse med Volkswagen-produkterne VW ID.3 og Cupra Born med de mindste batterier og kineseren MG4 med det største.

BYD Dolphin med godt 400 kilometers rækkevidde og en anslået pris omkring 250.000 kr. kommer til Danmark senere i 2023.
Meget udstyr, god rækkevidde

BYD Dolphin har et batteri på 60 kWh, uden kobolt vel at mærke, en officiel rækkevidde på 427 kilometer, men desværre ikke lynladning. 88 kW i timen er det hurtigst mulige, hvilket er mærkbart under de tre – MG4 lader med op til 135 kW, ID.3 og Born med 120 kW.

I direkte sammenligning med de tre vil den formodede Dolphin-pris på 250.000 kr. være særdeles konkurrencedygtig. Også hvis den skulle blive 20.000 kr. højere. Med samme rækkevidde og batteristørrelse koster MG4 lige under 300.000 kr., ID.3 og Born 320.000.

På papiret udmærker Dolphin sig ved at være standardudstyret med adaptiv fartpilot, aktiv vognbaneassistent, fuld LED-lygter, elektrisk justerbare sæder og 360 graders kamera.

Satser på europæisk fodfæste
Den 15 tommer store infotainmentskærm kan vippes op til 90 grader og vinkles mod enten fører eller passager.

BYD – udtales bogstav for bogstav og er en forkortelse for Build Your Dreams – er en kinesisk virksomhed med årtiers erfaring blandt andet inden for batteriproduktion. I første halvår af 2022, før Tesla fik skruet op for mega-fabrikkerne og fik styr på komponenter til bilerne, var BYD verdens største producent af elbiler.

Fabrikkens mål er at bygge verdensbiler, der honorerer de strenge kvalitets- og sikkerhedskrav, som Vesten stiller. Det kommer blandt andet til udtryk ved SUV’en BYD Atto 3’s resultat i Euro NCAP’s sikkerhedstest, hvor den i 2022 uden problemer høstede de maksimale fem stjerner.

Samme gør sig gældende for MG, hvor eksempelvis MG4 i fjor også scorede fem NCAP-stjerner.

BYD-modeller, der allerede er i Danmark, tæller udover Atto 3 til 330.000 kr. også den store syvpersoners Tang til 600.000 kr. og den Tesla Model S-lignende Han til 610.000 kr.

På vej med Tesla rival
byd seal
Seal er BYD’s svar på Tesla Model 3. Spørgsmålet er, om BYD kan matche Teslas lave priser.

Senere i år planlægger BYD at lancere Seal, der er på størrelse med Tesla Model 3, i Danmark. Den har et 82 kWh-batteri, med firehjulstræk en rækkevidde på 520 km og med træk på to 570 kilometer. Seal vil kunne lade med op til 150 kW. Tesla Model 3 med 602 kilometers rækkevidde koster 390.000 kr., så vil BYD Seal konkurrere, skal prisen et pænt stykke under.

At mærkerne BYD og MG formodes at kunne etablere sig i Danmark bakkes op af, at Nellemann Group importerer og sælger MG. Under samme paraply hører mærkerne Kia, Isuzu og Aston Martin.

BYD hentes til Danmark af Nic Christiansen Gruppen, der bl.a. har importen af Hyundai, Honda samt Jaguar og Land Rover.

Mere tvivlsomt – hvilket helt står for Hvilkenbils regning – er det, om kinesiske mærker som Xpeng, Aiways, Maxus, Nio og Lynk & Co. formår at vinde betydeligt fodfæste i Europa.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here