Citroën C4 er komfortens konge

Citroën C4

BILTEST: Citroën er kendt for specielt design og super komfort. Den nye Citroën C4 er ingen undtagelse. Som elbil er rækkevidden begrænset.

Hvilken bil?

Citroën C4 rammer crossover-tidsånden på typisk fransk vis tilsat forfinede coupé-former. Hvilkenbil tester både den elektriske ë-C4 og den 130 hestes diesel – udgangspunktet for testen er ë-C4 med et par afstikkere til oliebrænderen.
Den elektriske Citroën fås med én batteristørrelse på 50 kWh, og startprisen er 250.000 kr. for ë-C4 Live. Testbilen er topmodellen Shine Sport til 315.000 kr. Fælles for alle ë-C4 uanset udstyr er en rækkevidde efter WLTP-normen på 347 kilometer. Ved lynladestanderen lader den med op til 100 kW, hvilket gør, at man kan fylde batteriet op til 80 procent på en halv time. Motoren yder 136 hestekræfter.
Inkluderet i prisen er montering af Clever-ladestander i hjemmet, og man kan vælge mellem to forskellige abonnementer: Den ubegrænsede til 749 kr./måned eller “Mini” med 120 kWh om måneden til 399 kr./måned.
Indgangsmodellen Live er sine steder lettere spartansk. Dog har den automatisk nødbremse, blindvinkeladvarsel, træthedsregistrering, automatgear, fartpilot, klimaanlæg, 10 tommer berøringsfølsom skærm, bluetooth og baksensor. Men man kigger forgæves efter regnsensor, varme i forsæderne, elektrisk justering af sidespejlene, Apple CarPlay, læderrat og elruder bag. De bekvemmeligheder har mellemmodellen Feel til 275.000 kr. Testbil og topmodel Shine Sport udvider udstyret med adaptiv fartpilot, navigation, nøglefri adgang og start, headup-display, p-sensor for, parkeringsassistent, lædersæder med massage i førersædet samt soltag.
Billigste C4 med 1,2 liters benzinmotor, 100 hk, 6-trins manuel gearkasse og et endnu mere skrabet Live-udstyr end i ë-C4 fås for 200.000 kr.

Vidste du at?

Allerede i 1928 lancerede Citroën den første C4. Mellemklassebilerne har siden båret navnene Ami, GS, GSA, BX og ZX. I 2004 vendte C4 tilbage og havde en overgang et Cactus føjet til navnet.

ë-C4 deler teknik og batteri med Stellantis-koncernens mindre modeller Peugeot 2008 og 208 samt Opel Corsa. ë-C4 er dog nummeret større og byder på en del mere plads. En lille kuriøsitet: Citroën ë-C4 vejer kun cirka 100 kilo mere end sin mindre koncernfætter, Peugeot e-208. Det vidner om en elektrisk Peugeot, der ville have godt af en seriøs slankekur.

Hvordan er førerpladsen?

I topmodellen Shine Sport er der kræset for fører og passagerer med lædersæder og interiør fra de næstøverste hylder på Citroën-lageret. Idet man må gå ud fra, at DS får varer fra de øverste. Forsæderne er “advanced comfort seats”, og dermed som man forventer i en Citroën: velpolstrede og ja, meget komfortable.
Der er tryk- og drejeknapper til bl.a. elbagrude, sædevarme, klimaanlæg – tak for det – men den 10 tommer store infotainmentskærms følsomhed og reaktionshastighed er ikke en wauw-oplevelse; skærmopløsningen er dog acceptabel.
Mellem forsæderne er der desværre en omgang billig plastik belagt med pianolak, der udover at suge fedtede fingre og støvfnug til sig ikke virker særlig modstandsdygtig overfor ridser. Kopholderne mellem sæderne mangler noget så simpelt som en indbygget klemme, der kan gribe fat om termokrus og plastikflasker af forskellig størrelse. Resultat: Rasle-rasle og en forstyrret idyl i en ellers meget tyst bil.

Hvordan opleves kabinen?

Komfortabel og med læder på sæderne er indtrykket tæt på eksklusivt. I bagsædet sidder man fint på de to yderste pladser, knap så fint i midten. Coupéformen har sine omkostninger, og passagerer af gennemsnitshøjde vil opleve, at issen kommer i nærkontakt med loftet.
Samtidig gør det ikke fornemmelsen for plads i ë-C4 godt, at batterierne ligger under bunden. For det betyder, at man i den elektriske C4 sidder med lidt mere bøjede knæ end i de fossildrevne, og det kan være ubekvemt i længden. Batterierne forhøjer også bunden under forsæderne, og hvis man har forsæderne lidt langt tilbage, vil hælene komme i karambolage med den forhøjede bund.
At batterierne ligger under kabinebunden betyder dog, at Citroën som det nemmeste i hele verden synes at have løst problemet med opbevaring af ladekablerne. En lille knude, som en del elbiler endnu ikke har styr på. Under det 380 liter store bagagerums gulv er der således plads til kablerne.

Er sikkerheden i orden?

“Comme ci, comme ca,” som Hvilkenbil i juni skrev om C4, da Euro NCAP havde offentliggjort sin dom over franskmandens sikkerhed. Kun fire ud af fem stjerner blev det til, og det er ikke tilfredsstillende.
Men ingen panik: C4 er på ingen måde en farlig bil at opholde sig i, men tænk ind, at den hverken har airbag mellem forsæderne, som mange nye biler har, ej heller knæairbag under rattet. Den femte stjerne faldt dog på en tøvende og utilstrækkeligt reagerende automatisk nødbremse – den fik ganske enkelt ikke tids nok øje på bløde trafikanter. Læs mere på euroncap.com

Hvordan kører den?

Citroën har taget 20 patenter, da teknikerne udtænkte undervognen – f.eks. har hver støddæmper to hydrauliske dæmpere. Resultatet er et nærmest silkeblødt flyvende tæppe.

Stort set enhver ujævnhed passeres med stor finesse, og det skal pointeres, at man i daglig brug ikke oplever nogen forskel fra diesel-C4 til den cirka 300 kilo tungere ë-C4.
Citroën-varemærket “komfort” lever C4 dermed så rigeligt op til. Med til oplevelsen hører et let styretøj nærmest uden nogen som helst føling med underlaget, og det er helt, som den samlede køreoplevelse skal fremstå for den erklærede “citronist”: blid, blød og helt igennem behagelig. Sportslig? Nej, gud fri mig vel.
På komfortsiden tæller også, at ë-C4 er en af de mest tyste elbiler, jeg har testet. Nogle elbiler har en eller anden mærkværdig lyd, men ikke ë-C4. Tavshed fra elmotoren sammen med fraværet af støj og sus fra vind og hjul gør den til en ekstraordinært støjsvag bil.
Heller ikke i dieselen er vind og vej til at høre, og PSA’s 130 hestes HDI-motor er stadig en af de mest harmoniske. Et moment på 300 Nm ved 1.750 o/min og samarbejdet med den 8-trins automatgearkasse efterlader et ukompliceret indtryk. Har man behov for at køre langt på behagelig vis, er C4 diesel godt selskab.

Hvordan er motoren? 

Er ë-C4’s rækkevidde tilstrækkelig? Tja. 347 kilometer efter WLTP-normen hedder det sig. Det skal såmænd nok passe, men kravene er optimale forhold og stor omhu.
Over et årsgennemsnit i Danmark vil mine erfaringer fra testugen og mine erfaringer fra testen af Peugeot e-208 med samme drivlinje bringe mig til den påstand, at man i snit vil kunne køre 250-270 kilometer på en opladning, da temperatur, vind og regn vil have afgørende betydning for ë-C4’s rækkevidde.
Heldigvis kan den lynlade med op til 100 kWh, og op til 80 procent af batteriets kapacitet går det kvikt: Fra 0 til 80 på 30 minutter.
Gearvælgeren i ë-C4 gav ind i mellem anledning til lettere forhøjet blodtryk. Om det var en fejl i testbilen, ved jeg ikke, men gearvælgeren krævede et meget langt og beslutsomt tryk med et lige så beslutsomt tråd på bremsepedalen, før den ville skifte fra R til D og omvendt. Det blev unødigt nervepirrende, da man skulle vende bilen mellem to kantsten, og bybussen nærmede sig.
Den 1,5 liters dieselmotor med 130 hk og automatgear lover 21,7 km/l, og den normale afvigelse i procent er her slet ikke så stor som i den elektriske udgave. På en motorvejstur Østjylland-København og retur sneg kørecomputeren sig lige over 20 km/l – dét er absolut godkendt.

Passer prisen?

Kun delvist. 315.000 kr. er mange penge for en ganske vist særdeles veludstyret elbil i mellemklassen, der på de fleste dage kun kan køre omkring 300 km på en opladning.
Er valget faldet på ë-C4, vil jeg pege på mellemudgaven Feel til 275.000 kr. som det umiddelbart mest fornuftige valg. At tage basisversionen til 25.000 færre kroner er for sølle. At gå “all-in” og bruge 40.000 kr. mere på Shine Sport sammenlignet med Feel er en overvejelse værd – mængden af udstyr vil sagtens kunne retfærdiggøre den beslutning.

Er der alternativer?

For 5.000 kr. mere end testbilen til 315.000 kr. får man en topudstyret VW ID.3 med det store 77 kW-batteri og en rækkevidde på 550 km. Eller en ganske veludstyret Kia e-Niro med en rækkevidde på 455 km.
Citroën ë-C4 Feel – mellemste udstyrsniveau – koster 275.000 kr. og dermed 15.000 kr. mindre end VW ID.3 med 58 kW-batteri og en rækkevidde på 422 km.
Ioniq 5, der er et nummer større end Citroën ë-C4, fås fra 320.000 kr. med ganske meget udstyr og en kraftigere elmotor, en rækkevidde på 384 km og i den rigtige lynlader mulighed for at lade med op til 350 kW. Så konkurrencen er hård, og den elektriske Citroën har kompetente udfordrere.
Købere af elbiler er endnu langt mindre trofaste end i “gamle” dage, da alt var benzin og diesel, og mærkevareloyaliteten i mange tilfælde nærmest var ubrydelig. Elbilisme er en ny boldgade, og derfor vil man formentlig se færre ellers dedikerede “citronister”, der for enhver pris vil have en ë-C4. Min påstand er, at de vil være åbne overfor andre mærker, og det kan komme til at gøre ondt på Citroën.
Inden konklusion og uddeling af stjerner de sidste ord om C4 diesel med Shine-udstyr: Den koster 306.000 kr., så den synes kraftigt udfordret af sin Peugeot-fætter, 308, der med samme drivlinje og alt det udstyr, man kan proppe i den, står til knap 290.000 kr.

Konklusion:

For: Fantastisk komfort, støjsvag, hurtigladning.
Imod: Pris, rækkevidde, kun en batteristørrelse.
Hvilkenbil siger:

C4 er en særdeles komfortabel bil med et helt særegent design: Citroën, når Citroën er mest gennemført. Som afslappende langtursbil er diesel-C4 suveræn. Muligheden for hurtigladning af ë-C4 er et plus, men den fås kun med én batteristørrelse, og rækkevidden er begrænset. Kompetente konkurrenter sidder i haserne på den.

FAKTA: Citroën ë-C4 Shine Sport

Vejl. pris, inkl. lev.: * 314.990 kr.
Anslået kontantrabat: ** 10.000 kr.
Billigste: 249.990 kr. (Live)
Årlig ejerafgift: 660 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Garanti (batteri): 8 år eller 160.000 km (alt efter, hvad der kommer først)
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 6
Længde/bredde/højde: 436/180/153 cm
Bagagerum (min/max): 380/1.250 liter
Vægt: 1.650 kg
Rækkevidde: Op til 347 km
Batterikapacitet: 50 kWh
Ladeevne: Op til 100 kWh DC
Opladningstid: 30 minutter (op til 80 pct. ved 100 kW DC), 5-7,5 timer (11 kW AC), 15-24 timer i alm. stikkontakt
Effekt: 100 kW (136 hk)
0-100 km/t: 9,7 sek
Topfart: 150 km/t

* Inklusive standardinstallation og leje af Clever ladeboks (værdi 7.500 kr.) + abonnement på 749 kr./måned i minimum seks måneder med ubegrænset opladning hjemme og på Clevers netværk.
Eller ubegrænset opladning for 625 kr./måned i seks måneder på Clevers offentlige netværk.
Eller 399 kr./måned i seks måneder med op 120 kWh/måned på Clevers offentlige netværk.

Særligt standardudstyr:

Automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, vognbaneassistent, blindvinkeladvarsel, træthedsregistrering, adaptiv fartpilot, LED-for- og baglygter, p-sensor for og bag og bakkamera, parkeringsassistent, elektrisk justerbare og sammenklappelige sidespejle med varme, højdejusterbart førersæde, elektrisk længdejustering af førersæde + lændemassage, varme i forsæder, klimaanlæg, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, mørktonede bagruder, head-up-display, nøglefri adgang og start, bluetooth, DAB-radio, 10 tommer touch-skærm, Apple Carplay, navigationsanlæg, 18 tommer alufælge.

Metallak: 3.000-9.000 kr.

(** Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here