Corsa er solid tysker med fransk lethed

0
BILTEST: Opel Corsa overrasker positivt med billigste 75 hestes motor til 160.000 kr. Men køb den ikke for bagsædepladsen.
Hvilken bil?

I 2017 blev Opel/Vauxhall købt fri af amerikanske General Motors, der i årevis havde vanrøgtet deres europæiske besiddelse. Køberen var den franske PSA-gruppe, og ægteskabet mellem de to har blandt andet resulteret i tvillingerne Peugeot 208 og Opel Corsa.

Vi tester den mindst motoriserede Corsa – 1,2 liters benzin uden turbo, 75 hk, 5-trins manuel gearkasse med Elegance-udstyr. Den er udstyret med en basal automatisk nødbremse, vognbane- og blindvinkelassistenter, LED-forlygter, regnsensor og automatisk nedblænding af bakspejlet, 16 tommer alufælge, bakkamera og baksensor, 7 tommers touchskærm, Apple Carplay og bluetooth. Prisen er 160.000 kroner.
Vil man have turbo til den lille 1,2 liters benzinmotor og dermed 100 heste i stedet for 75, er man pt. tvunget til også at acceptere et 8-trins automatgear og CityLine+-udstyr, og så er prisen mægtige 210.000 kr. Corsa fås fra 135.000 kr., men så er den også så skrabet, at den får en Dacia til at fremstå nærmest luksuriøs.

Vidste du at?

Corsa burde være guf for importør og forhandlere. Den er billig, af den størrelse som danskerne køber rigtigt mange af, og særligt testbilen Elegance – og Sport – til 160.000 kr. virker som gode køb. Men herhjemme synes Opel endnu ikke at have fundet fodfæste efter at være blevet købt af PSA. Franskmændene er tydeligvis storebror i butikken. Lillebror får ikke den opmærksomhed og de budgetter, som man kunne tilkomme. Det ses på salgstallene, hvor Peugeot 208 klart topper listen i årets første syv måneder med lidt over 3.700 solgte hver. Corsa er helt nede på 20.-pladsen med 1.507 solgte. For at føje spot til skade har PSA besluttet ikke at lancere den elektriske Corsa sideløbende med den elektriske 208’er: Corsa-e er udskudt på ubestemt tid.

Hvordan er førerpladsen?

Indretningen er typisk tysk og ikke fransk med Peugeots i-Cockpit, hvor de centrale instrumenter – speedometer og omdrejningstæller – er placeret i synsfeltet over det lille rat. I 208 er touchskærmen omdrejningspunktet. Det er ikke nødvendigvis smart, for det betyder fx, at man skal trykke fire gange på skærmen for at komme fra Apple Carplay til klimaanlægget, hvis man vil justere temperaturen. I den klassisk tysker slipper man for den slags ’genveje’, for der har man tryk- og drejeknapper til den slags. Dét kan vi godt lide. Gammeldags? Nej, bare praktisk og snusfornuftigt. Så alt i alt en meget velindrettet førerplads i Corsa, men dog med malurt i begæret: For af en eller anden grund kan man ikke lukke for friskluftsdyserne i instrumentbordet, kun bestemme hvilken retning de skal blæse i.

Hvordan opleves kabinen?

Pladsen på bagsædet er det største ankepunkt. Heromme hædres Corsa (og 208) absolut ikke med fortjenstmedaljer. For nylig testede jeg mikroklassens konge, Hyundai i10, og selv om den pr. definition er et nummer mindre end Corsa, er dens bagsæde næsten et nummer større. Midterpladsen bør reserveres til ingenting, allerhøjst en dametaske.
Det gedigne kvalitetsindtryk fejler dog ikke noget, bagagerummet sluger 309 liter, en smule mere end 208’eren og lidt mere end den gamle Corsa.

Er sikkerheden i orden?

Fire stjerner i Euro NCAP’s sikkerhedstest fik Corsa og 208. Den manglende femte skyldes, at bilerne fra billigste model kun er udstyret med den simple automatiske nødbremse. Den avancerede nødbremse, der også får øje på cyklister, er standard på den bedst udstyrede og dyreste Peugeot 208, men fås slet ikke til Corsa. Man kan også kun tilkøbe adaptiv fartpilot til Sport-udgaven, men ikke til den mindst motoriserede. Corsa har dog aktiv vognbane- og blindvinkelassistent, ligesom tyskerne skal have ros for LED-forlygterne, der er standard på Elegance, Sport og CityLine+. Generelt er Corsaen solid og sikker, når det kommer til kollisionssikkerhed. Læs mere på Euro NCAP’s hjemmeside. 

Hvordan kører den?

Ordet lethed har i mange år ikke kunnet benyttes i samme sætning som ordet Opel, snarere gedigen og solid. Og ’tung’, hvis man skal være lidt uvenlig. Men det franske ejerskab har betydet et Corsa-vægttab på omkring 100 kilo i forhold til den forrige model, og det klæder bilen. Corsa er letkørt. Både en sporty svingæder på de små sogneveje, handy i byen og komfortabel til lange ture på lande- og motorveje.

Man får ikke samme køreglade oplevelse som i Ford Fiesta, men Corsaen favner både det komfortable og sportslige.

Hvordan er motoren?

Med 75 turboløse heste tager 0-100 km/t en rum tid, og man skal i nærheden af 3.000 o/min, før der kommer liv i den 3-cylindrede arbejdshest. Men i løbet af testugens mange kilometer – heraf en del på motorvej – tabte jeg det meste af mit hjerte til den lille motor. Den gør det virkelig fint, og selv om den ved 130 km/t snurrer 4.000 o/min, 3.300 ved 110 km/t, føles støjen fra motoren ikke påtrængende. Momentet på 118 Nm er dog noget spagt, så der skal arbejdes en del med den sjaskede franske 5-trins gearkasse. Men da jeg havde vænnet mig til, at den skal have lidt omdrejninger, sad jeg faktisk tilbage med en grundlæggende god fornemmelse.
Corsaen med 100 hk og 8-trins automatgear blev også testet, og den kombination er virkelig fin. Men den er ikke 210.000 kr. værd, som er dét, man i øjeblikket skal betale for at kunne få 100 benzinheste under Corsa-hjelmen.

Passer prisen?

Peugeot 208 fås kun med den 75 hestes motor i kombination med laveste udstyr – og hér er prisen 148.000 kr. Corsa med mellemste Edition+-udstyr koster 145.000 kr., så hér er tyskeren meget konkurrencedygtig. Har man stort kørselsbehov, er dieselen, der kører 24,4 km/l, med Elegance-udstyr et særdeles stærkt kort. Efter i to-tre måneder at have fulgt med i de meget skiftende pris- og udstyrslister på Opels hjemmeside, er Hvilkenbils råd til Corsa-interesserede: Hold øje med opel.dk og spørg dig for hos forhandleren: Det ser ud til, at Opel skifter pris- og udstyrslister i samme tempo, som vi andre skifter underbukser. Sådan da.

Er der alternativer?

For 180.000 kr. får man en Peugeot 208 med mellemste udstyr, 100 hestes motor og 6-trins gearkasse, hvilket altså ikke er muligt hos Opel. PSA-søsteren, Citroën C3, er på mange måder en helt anden bil end både Corsa og 208, og den er som regel også i en helt anden prisverden. Lige nu fås den i et udstyrstrim, Sportline, der stort set modsvarer Corsa Elegance, til blot 135.000 kr. Renault Clio fås ikke med turboløs benzinmotor, og den 100 hestes med mellemste Intens-udstyr koster 167.000 kr. Hyundai er på vej med en ny i20, og den snart udgåede kan med 100 hestes turbomotor og masser af udstyr lige nu fås til 155.000 kr. På pris, udstyr og garanti er i20 ikke nem at konkurrere med for nogen i miniklassen. Ford Fiesta med 95 hk kan fås fra 174.000 kr., og Volkswagen-koncernens trekløver fås med 95 hestes turbomotor til: Skoda Fabia 162.000 kr.; Seat Ibiza 164.000 kr.; VW Polo 190.000 kr. 

Konklusion:

For: Udstyr, pris, motor.
Imod: Bagsædeplads, gearkasse, sikkerhedsudstyr, modeludvalg.
Hvilkenbil siger:

OVERSIGT OVERVISNING
Opel Corsa 2020
Ser man bort fra det beskedne bagsæde, nyder Opel Corsa på mange måder godt af det nye slægtskab med franske PSA. Men modeludbuddet er indskrænket: 1,2 75 hk Elegance eller Sport til 160.000 kr. er et godt og solidt køb. Men vi savner mulighed for at opgradere til turbo og 6-trins gearkasse for 20.000 kr. ekstra.

Opel Corsa 1,2 75 hk Elegance

Vejl. pris, inkl. lev.: 160.000 kr. (fås pt. fra 135.000 kr. – Corsa Style)
Anslået kontantrabat: * 5.000 kr.
Privatleasing: 2.295 kr./måned (Corsa 1,2 75 hk Sport, førstegangsydelse 4.995 kr.,
5.000 km/år – billigste Edition+ til 1.995 kr./måned)
Årlig ejerafgift: 1.000 kr.
Garanti (rust/mekanik/): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 4 stjerner (2019)
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 18,2 km/l (110 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 17,9 km/l
Længde/bredde/højde: 406/175/143 cm
Bagagerum (min/max): 309/1.081 liter
ægt: 1.055 kg
Motor: 3 cyl., 1,2 liter, benzin
Effekt: 75 hk
0-100 km/t: 13,2 sekunder
Topfart: 174 km/t

Særligt standardudstyr, Elegance:

Automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, aktiv vognbaneassistent, blindvinkelassistent, LED-forlygter, højdejustering af førersæde, fartpilot, 4 x elruder, 1-zonet klimaanlæg, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, elspejle m. varme, bakkamera + baksensor, varme i forsæder, varme i rat, digitalt cockpit, 7 tommer touchskærm, Apple CarPlay, DAB-radio, bluetooth, 16 tommer alufælge.
Metallak: 5.500 kr. * Anslået af hvilkenbil.dk

Ekstraudstyr: Panoramaglastag: 15.000 kr.

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation