Crashtest udløser topkarakterer til fire bilnyheder

BMW 3-serie, Hyundai i30, Mazda CX-5 og Peugeot 208 får alle fem stjerner i Euro NCAPs crashtest. Sikkerheden nærmer sig det perfekte.

15 år med crashtest udført af den uafhængige organisation Euro NCAP begynder at vise resultater: Selv efter at Euro NCAP skærpede reglerne fra 1. januar 2012, slipper langt de fleste nye biler fra mødet med den frygtede mur uden ridser i renommeet.

Det gælder også nyeste runde af NCAP-testen, hvor BMW 3-serie, Hyundai i30, Mazda CX-5 og Peugeot 208 fik en (tor)tur i laboratoriet. Alle fire biler scorede de maksimale fem stjerner. Og det i en grad så den danske sikkerhedsekspert Leif Nielsen taler om, at NCAP-testen efterhånden risikerer kun at have akademisk interesse:

Man kan håbe på, at Euro NCAP fremover vil fokusere på de biler, der tegner til at være svagest, frem for biler, der næsten er sikre vindere.

Euro NCAP-testen har dog haft en stor, positiv effekt på bilernes sikkerhed, understreger han.

”Euro NCAP har i sin 15-årige levetid efterhånden bragt sikkerhedsniveauet så højt op, at vi godt kan tåle en smule tomgang på området. Men der er ikke meget at fortælle om de enkelte resultater. Selv om der er plads til små forbedringer, er de nye biler bare gode.”

Du kan læse Leif Nielsens vurdering af de fire biler herunder – og få alle detaljerne på http://www.euroncap.dk/.

BMW 3 – fri for fejl
BMWs nye 3-serie er en bil med gode køreegenskaber, men også med god passiv sikkerhed. Klart værdig til fem Euro NCAP stjerner. Vi er med de nye biler efterhånden oppe på et niveau, hvor resultaterne i mange tilfælde har ren akademisk interesse. Det gælder ikke mindst den nye 3-serie.

Hyundai i30 – sikker trods skønhedsplet
Hyundai i30 kommer ud med gode resultater i hver af de fire testgrupper, som udgør testens hovedhjørnestene. Og med en godkendt totalscore på 85 procent.
Eneste svage punkt er beskyttelsen af førerens bryst i pæletesten, hvor ”pælen” f. eks. kunne være et træ eller en lygtepæl eller lysmast.
En skærpelse af pæletesten er en af fornyelserne i Euro NCAP testen, der som ventet har afsløret de nye bilers største svaghed. Den har taget flere bilfabrikanter på sengen – Hyundai er åbenbart blandt dem, der ikke er stået op endnu.

Mazda CX-5 – bedste pæletest
Mazda CX-5 viser et sjældent grafikbillede: Topkarakter til grøn markering i både side- og pæletesten. Især den sidstnævnte har de fleste bilfabrikanter problemer med. Faktisk har kun to andre biler af de efterhånden 150 testede biler efter det nye system klaret opgaven lige så godt.
Eneste mislyd (misfarve) er førerens højre ben, der i testen blev påvirket lidt for kraftigt. Dog ikke så meget, at Euro NCAP har kommenteret det i testrapporten. Mazda CX-5 er også relativt blid ved fodgængere – hvilket SUVere kun sjældent er.

Peugeot 208 – klarer lige pynten
Testen offentliggøres umiddelbart efter, at den nye Peugeot 208 er blevet officielt præsenteret. 208 klarer akkurat skærene, men det er lige på stregen: 80 procent i samlet score er præcis, hvad der kræves i dag for at få fem stjerner. Særligt beskyttelsen ved sidekollision og påkørsel bagfra kunne være bedre.

Se crashtesten af Peugeot 208 her:


jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here