Dacia Jogger arver skidt sikkerhed

0
81
jogger

Dacia Jogger jokker i sikkerheds-spinaten og får kun én stjerne, mens Honda HR-V og DS 4 scorer fire ud af fem stjerner i crashtest.

Så har ’smadremændene’ i Euro NCAP været i gang igen med årets anden runde af sikkerhedstest af nye biler.

Og igen er den gal for det rumænske discountmærke Dacia. Den nye familiebil, Jogger, med plads til op til syv personer, jokker i den grad i spinaten og må nøjes med blot én stjerne ud af de maksimale fem.

Faktisk er der tale om en arvelig svaghed.

Dacia Jogger er nemlig teknisk set stort set identisk med Dacia Sandero Stepway, som blev testet forrige år til to ’små’ stjerner, og derfor har Jogger arvet det meste af resultatet af sikkerhedstesten fra Sandero. Euro NCAP har blot fokuseret sikkerheden på tredje sæderække i Jogger, hvor der er plads til to personer.

Lige netop her skulle Jogger have sin fordel, men på sikkerheds-fronten giver den tredje sæderække blot bagslag.

Udsat på tredje række

Euro NCAP slår hårdt ned på, at der mangler gardinairbags til at beskytte ved sammenstød fra siden, og der er heller ikke selealarm ved de to bagerste sæder. Med middelmådige til dårlige resultater i alle andre kategorier opnår Jogger dermed kun én stjerne. Hvis bilen købes med fem sæder i stedet for syv, kan den regnes som en bil med to stjerner.

Det er sjældent, at Euro NCAP tester biler med så dårligt et resultat som Jogger, og redaktør på Hvilkenbil.dk Jens Velling er da også skuffet over den pauvre performance fra Dacia.

”De fleste biler nu om dage er meget sikre, så det er faktisk sjældent at se resultater så ringe som dette. Og det er dårligt nyt for Dacia, for dermed er der jo masser af mere sikre alternativer på markedet,” siger Jens Velling.

Hos FDM kalder man det da også ’beskæmmende at lancere en bil med så dårlig sikkerhed’, og fraråder direkte danske forbrugere at købe Daciaen.

Sikkerheden for børn på bagsædet er ikke optimal, og det koster Honda HR-V den femte stjerne.

For få måneder sinde var den også gal med sikkerheden hos Renault, som ejer Dacia. Elbilerne Zoe og Spring fik nul og én stjerne.

Både fire og fem stjerner til DS 4

Bedre går det for tredje generation af Hondas hybrid-SUV HR-V, som er på størrelse med konkurrenter som Renault Captur, Ford Puma og VW T-Cross. Honda HR-V scorer fire stjerner i den seneste sikkerhedstest, men karrosseriets modstandsdygtighed ved kollisioner – ikke mindst for børn på bagsædet – kunne være bedre, og det koster den femte stjerne.

Den nye SUV DS 4 tildeles både fire og fem stjerner.

Det gør den, fordi den er testet både i en basisudgave og med en ekstra sikkerhedspakke med en bedre, radarbaseret nødbremse. I Danmark forventes alle udgaver dog at være udstyret til fem Euro NCAP-stjerner.

Med den bedste af to nødbremse-systemer er sikkerheden i DS 4 femstjernet.

henrikh@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here