Dansk bildesigner scorer milliarder

0
Henrik Fisker
Den danske bildesigner Henrik Fisker fusionerer med investeringsselskab, der med ét slag gør Fiskers bilmærke næsten 20 milliarder kroner værd.

Endelig ser det ud til at lykkes for Henrik Fisker. Den danske bildesigner, der har slået stregerne til smukke sportsvogne som BMW Z8 og Aston Martin DB9, er også ved at nå i mål som bilproducent. Det er ellers gået galt flere gange for den ambitiøse dansker, men nu ser drømmen mere realistisk ud: Fisker har fusioneret med det amerikanske selskab Spartan Energy, der dækker over en række investorer. De skyder nu penge i Fisker, der også skal introduceres på børsen. Handlen værdisætter Fisker til hele 2,9 milliarder dollars – knapt 20 milliarder danske kroner.

”Virkeliggørelsen af verdens første digitale bilselskab tager et massivt skridt frem. Vi er kommet tættere på vores mission om at kommercialisere verdens mest emotionelle og vedvarende køretøjer, samtidig med at vi fastholder vores vision om en renere fremtid for alle,” oplyser Henrik Fisker i en kommentar til fusionen med Spartan Energy.

Samme fremgangsmetode har for nylig bragt en anden lovende elbilproducent, amerikanske Nikola, på børsen.

Første biler i 2022

For Henrik Fisker betyder aftalen, at han alt andet lige endelig har penge til at starte produktionen af hans seneste kreation, den elektriske SUV Ocean. Efter planen skal de første biler trille af samlebåndet i slutningen af 2022. Fisker vil markedsføre Ocean som ’verdens mest bæredygtige bil’. Udover at den kører på ren el, er interiøret fremstillet af genbrugsplast fra bl.a. fiskenet.

Henrik Fisker ser ud til endelig at have skaffet penge nok til at starte produktionen af elbilen Ocean.

Ifølge Fisker skal den mellemstore Ocean sælges for mindre end 40.000 dollars i USA. Det svarer til ca. 265.000 danske kroner.

Dermed kan Ocean konkurrere med den tilsvarende Tesla Model Y, og det er uden tvivl afgørende for Fisker og hans nye investorer: Henrik Fisker var oprindeligt hyret af Tesla til at designe den banebrydende Model S, men røg uklar med Tesla-stifter Elon Musk i processen. Musk anklagede Fisker for at levere et dårligt stykke arbejde og i stedet lancere den velskabte hybridbil Karma under eget navn. Dét eventyr endte til gengæld skidt for den danske bildesigner, der gik konkurs med sit daværende bilfirma i 2013. Siden har han – og mange, mange andre – arbejdet på at gøre Tesla rangen stridig som verdens ubestridt mest værdifulde og hypede producent af elbiler.

Vil handle med VW

Som Tesla vil Fisker også satse stort på salg over nettet. Ocean skal distribueres og sælges uden mellemmænd som importører og forhandlere, hvilket skal være med til at holde prisen nede. Alt sker digitalt via en app til smartphones, har Henrik Fisker tidligere fortalt til Jyllands-Posten.

Tilsvarende vil Fisker købe meget af Oceans ’hardware’ ude i byen. Ifølge branchebladet Automotive News forsøger Henrik Fisker at lave en aftale med VW om at købe platforme, batterier og en del mekanik hos den tyske bilgigant. VW har i forvejen lavet en lignende aftale med Ford.

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation