Dansk superlyd i ny Ford Fiesta

Når den nye Ford Fiesta lanceres til sommer, kan lydsystemet opgraderes til dansk vellyd fra B&O Play. Fiesta bliver en første i miniklassen med luksuslyd.

Har du talt med en yngre bilkøber, ved du også at køreegenskaber og hestekræfter i trængsel ikke længere trækker bilinteressen. Ofte handler det mere om bilens infotainment: Om den har en flot, trykfølsom skærm, om der er Bluetooth-forbindelse, USB-stik og allervigtigst – hvor godt bil og den allestedsnærværende smartphone connecter, så du kan bruge alle telefonens funktioner on the go.

Udviklingen går stærkt og ender med, at bilen bliver selvkørende. Når det sker, er det for alvor slut med interessen for køreegenskaber og hestekræfter: Bilen bliver et rullende hjem, hvor transporttiden kan bruges til at arbejde, slappe af og ikke mindst lade sig underholde.

Ford er blandt de bilmærker, der arbejder målrettet på at opfylde forbrugernes fremtidige krav. Og når forbrugerundersøgelser viser, at f.eks. god lyd i bilen spiller en rolle for en tredjedel af bilkøberne, ja så lytter Ford og tilbyder dem naturligvis et lydanlæg ud over det sædvanlige.

675 watt og 10 højttalere
Derfor kan du til sommer udstyre din nye Ford Fiesta med vellyd fra danske Bang & Olufsen. Sammen med Ford og de amerikanske ejere af B&O’s afdeling for lyd i biler, Harman, har de danske lydspecialister udviklet et B&O Play lydanlæg til Fiesta med intet mindre end 675 watt og 10 højttalere. Med anlægget følger førnævnte trykfølsomme skærm og Fords nyeste Sync 3 infotainment-system, der – naturligvis – indeholder Apple CarPlay, Android Auto og indbygget app til musiktjenesten Spotify. Ja, selv ældre bil- og musikelskere er der tænkt på med noget så oldschool som en cd-afspiller.

Det potente lydsystem er specialudviklet til Fiesta i en grad, så der er forskel på komponenterne til henholdsvis den tredørs og femdørs udgave af Fiesta.

Så vidt vi ved, er det første gang, at en bil i miniklassen kan udstyres med et fabriksmonteret lydanlæg af dén kaliber. Prisen kendes desværre ikke, men Ford har tidligere været ude at sige, at det ikke må være dyrt, hvis det skal give mening i en – med al respekt for den velkørende Fiesta – hverdagsbil som Fords bestseller.

Vi venter i spænding til sommer. Mest på at køre den Fiesta, der er kendt for at være miniklassens ukronede køremaskine – men selvfølgelig også på at høre Fiesta, når den nu er tunet med dansk vellyd.

Læs også: Ny Fiesta vil være miniklassens duks

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here