Danske priser på BMW’s elektriske flagskib

bmw ix

Topudgaven af BMW iX kører over 600 km på en opladning og lader 120 km på 10 minutter. Dansk premiere til november fra 720.000 kroner.

Elbilerne pibler frem som anemoner i skovbunden, og en af de mest spændende i 2021, er BMW’s elektriske flagskib iX.

Grundene er flere, men lad os indlede med det, der vil gøre den til en af de bedst præsterende elbiler, når den i november kommer til Danmark: Batteriet. I topmodellen xDrive50 er batteriets kapacitet over 100 kWh, rækkevidden passerer 600 km, og batteriet kan lades med op til 200 kW. I en ladestander, der magter det, kan den på 40 minutter lade batteriet fra 10 til 80 procent. 10 minutters sjat-ladning kan give strøm til 120 km.

bmw ix
Den elektriske BMW iX er på størrelse med SUV’en X5. Den elektriske topmodels præstationer imponerer.

En anden og i virkeligheden vigtigere grund til, at BMW iX kan blive en af årets mest interessante nyheder, er, at den indvarsler endnu grønnere tider for elbilerne. BMW Group blev i 2020 kåret som verdens mest bæredygtige bilproducent. Sydtyskerne har blandt andet et erklæret mål om en etisk forsvarlig udvinding af de nødvendige råstoffer som lithium og kobber til batterierne. De bliver til BMW-batterierne udvundet i Australien og Marokko, hvor BMW forsikrer, at der er styr på arbejdsforhold og miljø.

Derudover skal energien, der skal bruges til produktionen af iX og fremtidige elbiler med BMW-logoet, komme fra vedvarende energi. Stadig flere af de materialer, som bilerne består af, vil desuden være af genbrugs-slagsen, og de vil være genanvendelige.

På størrelse med X5

iX er en basse på størrelse med SUV’en X5 – 4,9 meter lang og 1,7 meter høj. Badevægten standser først ved 2.500 kilo, samme som Mercedes EQC, men 100 kilo mindre end Audi E-Tron. Afstanden mellem iX-akslerne er på tre meter – 13 cm mere end EQC og syv cm mere end E-Tron.

iX får nyeste generation af BMW iDrive med et 12,3 tommer stort informationsdisplay og et 14,9 tommer stort kontroldisplay.

I opbygningen af iX har ingeniørerne formået at forme den fysiske kæmpe til en luftmodstands-koefficient på 0,25 cW. Til sammenligning er Audi E-Trons 0,28 cW. Jo lavere cW-tal, desto nemmere glider vinden forbi bilen, og det slår positivt ud på rækkevidden.

iX er den første BMW forberedt til det lynhurtige 5G-netværk, der blandt andet vil være særdeles anvendeligt i forbindelse med de fremtidige selvkørende egenskaber.

Nyeste generation af BMW iDrive får premiere i iX; visuelt består det af et 12,3 tommer stort informationsdisplay og et 14,9 tommer stort kontroldisplay.

En kuriøs iX-nyskabelse er materialet anvendt i den karakteristiske BMW-frontgrill. Tyskerne beskriver det som et ‘intelligenspanel’ med en overflade, der nedsætter modtageligheden for stenslag. Panelet skulle så at sige være selvhelende, så mindre ridser vil reparere sig selv på et døgn ved temperaturer over 20 grader. Eller man vil – populært sagt – kunne fjerne ridserne på fem minutter med en kraftig hårtørrer.

Fra 720.000 kr.
bmw ix
Bagklappen åbner i hele bilens bredde. Håndtagene på både bagklap og døre reagerer ved berøring.

Topmodellen xDrive50 koster fra 929.500 kr. Skulle det have nogen interesse, yder den over 500 hestekræfter, og tophastigheden er elektronisk begrænset til 200 km/t.

Den såkaldte ‘indstigningsmodel’, xDrive40, yder godt 300 hk, og prisen begynder ved 719.500 kr. Her må man så nøjes med en rækkevidde på godt 400 km, et batteri på 70 kWh og en maksimal ladekapacitet på 150 kW. I den rette ladestander vil xDrive40 ligesom storebror kunne lade batteriet fra 10 til 80 procent på 40 minutter; på 10 minutter vil man kunne lade til 90 kilometers kørsel.

I en 3-faset 11 kW-lader tager det otte timer at lade xDrive40 helt op til 100 procent – det store 100 kWh-batteri i xDrive50 skal være sluttet til i 11 timer.

For godt 130.000 kr. fås iX som en såkaldt ‘Fully Charged Edition’, der er spækket med udstyr. Blandt andet 4-zoners klima, den store sikkerheds- og infotainmentpakke, et system, der selv kan parkere bilen og BMW Laserlys.

’Intelligenspanel’ kalder BMW de karakteristiske nyrer. Materialerne, som frontgrillen er fremstillet af, gør, at den stort set skulle være selv-reparerende, så længe skaderne blot er mindre stenslag.

iX-produktionen begynder i sensommeren. Til den tid vil alle de nøjagtige data være til rådighed, og i november ventes den at ankomme til Danmark.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here