Dansker-favoritter scorer højt i crashtest

0
crashtest
12 biler har mødt muren i kæmpe crashtest af 12 biler. Der er ros til nye udgaver af Skoda Octavia og Renault Captur, men ris til Peugeot 2008.

Der er travlhed i Euro NCAPs testlaboratorier. Inden nytår skal godt en snes biler gennem den skrappe, europæiske crashtest, der endda skærpes yderligere i 2020.

Hele 12 biler har mødt muren i årets næstsidste crashtest – og flere af dem er særligt interessante for danske bilkøbere.

Det gælder for eksempel den nye Skoda Octavia (billedet), der er klar til salg herhjemme i foråret. Danske bilkøbere har sædvanligvis et godt øje til den tjekkiske folkevogn, og det kommer den nye crashtest ikke til at lave om på: Fjerde generation af Octavia får topkarakteren fem stjerner og høster ros for både sin høje kollisionsbeskyttelse og masser af aktive sikkerhedsassistenter.

Renault Captur er ofte Danmarks mest solgte kompakte crossover. Den nye udgave får topkarakter i Euro NCAPs crashtest.

Samme pæne ord får en dansker-favorit med på vejen. Anden generation af den kompakte crossover, Renault Captur, scorer også alle fem stjerner. Også her er der ros til aktive sikkerhedsassistenter og kollisionssikkerheden, der bedømmes til flotte 96 procent. Captur står klar hos de danske forhandlere umiddelbart efter nytår.

Peugeot sparer på nødbremsen

Et par måneder senere får Captur konkurrence af landsmanden Peugeot 2008. De to kæmper ofte om at være klassens bestseller, og her kan Captur måske få en fordel. Med den standardmonterede automatiske nødbremse bliver det i hvert fald kun til fire stjerner for Peugeot 2008 i crashtesten.

Peugeot kan dog levere en mere avanceret nødbremse, der ikke kun er baseret på et kamera men også radar. Den virker bedre, og så scorer 2008 alle fem stjerner. Det er endnu uvist, om den danske importør vil gøre den avancerede nødbremse standard og dermed udelukkende sælge modellen med femstjernet sikkerhed.

”Vi har desværre tidligere måttet kritisere Peugeot-koncernen for at sælge biler uden optimal sikkerhed, og endnu en gang har de desværre valgt at spare på sikkerheden. Det er ikke godt nok, og vi opfordrer den danske importør til kun at tage udgaven med sikkerhedspakke og dermed de fem stjerner hjem,” siger det danske medlem af Euro NCAP, FDMs Søren W. Rasmussen til fdm.dk.

Hos Ford er der heldigvis ikke noget valg: Den nye Ford Kuga, der får dansk premiere i begyndelsen af 2020, har udstyret i orden og får topkarakter af Euro NCAP.

Det samme gælder en kendt model, der står i samme showroom. Ford Mondeo har efterhånden otte år på bagen, men Ford har omhyggeligt opdateret den populære firmabil med bl.a. automatisk nødbremse. Det bringer Mondeo på omgangshøjde med nye biler og belønnes af Euro NCAP med alle fem stjerner.

Helt så godt går det ikke for to andre biler med mange år på bagen. Søster-MPVerne VW Sharan og Seat Alhambra er opgraderet med automatisk nødbremse og selekraftbegrænsere på bagsæderne, og det rækker til absolut respektable fire af fem stjerner i Euro NAPs crashtest.

Storfamilien kan dog også få fem-stjernet sikkerhed i samme bilkoncern: Kæmpe-SUV’en Audi Q7 får topkarakter, men her er prisen så også næsten tre gange så høj.

Tesla topper igen

Er penge ikke noget problem, byder Tesla Model X på exceptionelt god sikkerhed. Den elektriske SUV scorer hele 94 procent for sikkerhedsassistenter og 98 procent for kollisionssikkerhed. Det er imponerende værdier, der nok engang placerer Tesla blandt markedets mest sikre biler. For nylig scorede den mindre Model 3 samme, høje bedømmelse.

En anden kostbar elbil klarer sig også godt: Euro NCAP sender også fem stjerner efter den elektriske sportsvogn Porsche Taycan.

Lige så godt går det for et andet nichemærke. Japanske Subaru har haft den mellemstore SUV Forester til eksamen, og det slipper den fra uden ridser i lakken. Faktisk findes der kun fem-stjernede biler i Subarus modelprogram – ganske imponerende.

Årets næstsidste crashtest byder også på en enkelt dumpekandidat: Jeep Renegade får kun tre stjerner, fordi automatisk nødbremse ikke er standard på alle markeder i Europa.

Du kan læse mere om de enkelte crashtests på euroncap.com.

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation