Captur er blevet voksen

captur
PRÆSENTATION: Mere plads, masser af udstyr og højt sikkerhedsniveau pakket flot ind: Andet oplag af Renaults mini-SUV Captur har hit-potentiale.

Der er noget med at komme først. Om det er først til månen, først under 10 sekunder i 100 meter løb eller først med den smartphone, som du måske læser dette med. Der er bare noget særligt ved at være først; det skaber historie og giver respekt.

Spørg bare Renault. Det franske bilmærke har stolte traditioner for at være pionér. De var først med hatchbacken med praktisk bagklap, de kom først med MPVen med plads til storfamilien, og i 2013 var de også langt fremme i de franske haute couture-sko med Captur.

Ret skal være ret. Renault blev slået på målstregen af alliancepartneren Nissan. Et par uger før sløret faldt for Captur, viste Nissan deres tilsvarende Juke frem for den måbende verdenspresse: Værsgo, verdens første SUV i miniklassen.

captur
I profil ser man tydeligt slægtskabet med forgængeren. Hjul og skærme er dog meget større.

Det er en detalje. Renault kan med god ret hævde, at de var med til at opfinde en klasse af biler, der siden har grovhittet verden over. Captur banede vejen og satte gang i konkurrenternes kopimaskiner. Peugeot lancerede 2008 samtidigt, Mazda skabte CX-3, mens VW-koncernen haltede bagefter med Seat Arona, den aktuelle VW T-Cross og snart Skoda Kamiq. Citroën udfordrer med C3 Aircross, og et stykke inde i det nye år springer Ford på vognen med Puma.

Siden 2013 er Captur solgt i 1,5 millioner eksemplarer. Faktisk er salget steget hvert eneste år. Det er usædvanligt for en bilmodel, der plejer at fade ud sidst i sin livscyklus. Også i Danmark har bilkøberne taget den franske first-mover til sig; flere gange har Captur været klassens mest solgte herhjemme.

Plads til hele familien

Captur er med andre ord en vigtig model for Renault. Og for Hvilkenbil, der er taget til Grækenland for at deltage i præsentationen af Captur II, så vi kan give læserne et indtryk af bilen før den danske premiere. Den finder sted umiddelbart efter nytår.

I Grækenland er designchef Laurens van den Acker med til at præsentere sin nye ’baby’. Og farmand lægger ikke skjul på sin stolthed:

”Den nye Captur står på en ny platform, der giver nye muligheder. Captur er blevet længere, højere og lavere. Akselafstanden er øget med to cm. Det lyder ikke af meget, men har givet mulighed for både at øge pladsen på bagsædet og i bagagerummet.”

Designchefen har ret. Både når det gælder udstråling og rummelighed er Captur vokset. Især i længden, der er øget med 11 cm til nu 423 cm. Den klassiske danske kernefamilie kan sagtens være her – inklusive ferieturene med badedyr og skistøvler i bagagerummet. Det rummer nu op til 536 liter, hvis man benytter muligheden for at skubbe bagsædet frem. Her er også et ekstra gulv, der gør lastefladen i bagagerummet helt plan. Nedenunder er der et praktisk ’kælderrum’, hvor du kan skjule kamera, pc eller beskidte gummistøvler.

Laurens van den Acker og hans team har arbejdet meget med designet af Captur II. F.eks. med markante markante LED-lygter for og bag, der bliver standard.

captur
C-formede baglygter og store skærme giver Captur et bredskuldret look bagfra.

”For 43 procent af den foregående models kunder har designet været afgørende. Med Captur II har vi udbygget stilen ved at gøre bilen mere aggressiv, muskuløs og selvsikker at se på. Alle dimensioner er større, hjulene er større. Captur II ligner en storebror til forgængeren, der har været til fitness,” forklarer Laurens van den Acker.

Igen må vi give ham ret. Fra alle vinkler ser Captur mere moden og maskulin ud. Særligt for- og bagfra giver den nye Captur indtryk af at være bred som en større bil. Også selv om bredden faktisk kun er øget et par cm.

Fokus på finish

De største forandringer er dog sket i kabinen. Og det er helt bevidst.

”Finishen i kabinen er noget, som Renault har fået kritik for. Derfor har vi sammenlignet minutiøst med konkurrenterne for at lave noget, der er mærkbart bedre. Førerpladsen har samme layout som den nye Clio, men er udført i blødere materialer. Ironisk nok er vores konkurrenter i mellemtiden gået i den modsatte retning,” siger Laurens van den Acker. En lille hilsen til VW, der udelukkende benytter hårde, nærmest rustikke overflader i den nye T-Cross og søsterbilen Seat Arona.

captur
Finish og kvalitetsindtryk har fået et løft – især i de dyrere udgaver.

Her giver hvilkenbil kun van den Acker delvist ret: I topmodellerne byder den nye Captur på den vel nok lækreste kabine i klassen. Med masser af bløde overflader, præcise samlinger, solide knapper og en flot, lodretstående infotainmentskærm i midterkonsollen. Som altid skal man dog dobbelttjekke med de mere ydmyge standardversioner. Sådan én fandt vi en enkelt af under præsentationen. Her er kvalitetsindtrykket anderledes: Dørsiderne er beklædt med hård plast, infotainmentskærmen er mindre, mattere og knapt så skarp, mens flere betjeningsgreb er mere plasticagtige.

Trådløse opdateringer

Netop skærmen og teknologien bag er noget, som Renault fremhæver ved den nye Captur.

Under ét kalder franskmændene teknologien for Easy Connect. Udover muligheden for at vælge klassens største infoskærm på 9,3 tommer, kan du også få navigation med Google maps. Captur II er altid opkoblet og kan vise informationer i realtid – f.eks. brændstofpriser på de nærmeste tankstationer. Dyreste literpris er markeret med rødt, billigste med grønt. Her også er Apple Carplay og Android Auto.

Softwaren bag opdateres løbende, som vi kender det fra Tesla. Det er Renault tydeligvis meget stolte af.

Infoskærm i højformat bliver standard. Denne på 9,3 tommer koster ekstra, standard bliver 7 tommer.

Med Easy Drive opruster Renault også på den aktive sikkerhed. Automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, skiltegenkendelse, fartpilot, aktiv vejbaneassistent og fjernlysassistent bliver standard. Blindvinkelassistent og advarsel mod tværgående trafik bag bilen bliver ekstraudstyr. Det samme gælder adaptiv fartpilot med køassistent. Teknikken, som Renault kalder for Highway Traffic Jam Companion, hænger dog sammen med automatgear. Derfor skal du regne med en samlet merpris i omegnen af 25.000 kroner for at blive delvist selvkørende.

Benzin, diesel og ladehybrid

Udvalget af motorer bliver ganske omfattende. Basis bliver en trecylindret turbobenziner på 1,0 liter med 100 hk og fem manuelle gear. Næste trin er en firecylindret 1,3 liters maskine, som Renault har udviklet sammen med Mercedes og Nissan. Den fås med 130 eller 155 hk. Sidstnævnte hænger altid sammen med et syv-trins automatgear med dobbeltkobling.

Renault er traditionelt stærke til diesel, så det kommer også i Captur. En 1,5 liters med enten 95 hk og manuelt gear eller 115 hk og automatgear.

I løbet af foråret får Captur også en nyudviklet lade-hybridmotor. Her er en 1,6 liters benzinmotor koblet sammen med en elmotor og et batteri på 9,8 kWh. Det rækker til en samlet ydelse på 160 hk og en rækkevidde på ren el på op til 45 km. Ifølge Renault kan ladehybriden køre op til 130 km/t uden at tage benzinmotoren i brug.

Flair for komfort
Især bagsædet – og bagagerummet – nyder godt af, at Captur er blevet 11 cm længere.

Det kan være svært at bedømme en ny bil på fremmed asfalt. Især den græske, der får hjemlig brok over dårligt vedligeholdte kommunevej til at fremstå som forkælet klynk. Vejene omkring Athen er hullede som månen, og dybtliggende kloakdæksler trykker flere gange de franske fjedre i bund. Alligevel har man en klar fornemmelse af, at komforten har fået et pænt løft. Captur II dyrker den bløde, eftergivende stil, der passer godt til en høj SUV. Vel at mærke på prøvebilernes enorme 18-tommer hjul. 17-tommer bliver standard, og det vil kun understrege Capturs flair for komfort. Styretøjet virker også mere præcist om end fortsat en smule verdensfjernt.

Vi kørte Captur med 130 heste og manuelt gear, der forventes at blive den mest solgte i Danmark. Her er et veldoseret kraftoverskud, og gearene falder fint i hak, selv om der ikke er tale om schweizisk præcision. Vi gætter på, at basismotoren på 100 hk vil række til de fleste, mens 155 hk nærmer sig fråds. Men vi skal se priserne, før vi kan udpege det bedste valg.

Under 200.000 kr.
En automatisk nødbremse, der også genkender fodgængere, bliver standard i Danmark.

Den dårlige nyhed er, at den danske importør endnu ikke er færdig med lommeregneren. De gode at Renault sædvanligvis satser på stærke priser, og at hvilkenbil så får lov at gætte:

Bedste bud er startpriser fra ca. 185.000 kr. for en trecylindret benziner i laveste udstyrsniveau. Standardudstyret vil omfatte klassens bedste sikkerhedspakke, LED-lygter, længdejusterbart bagsæde, aircondition, fartpilot, 17-tommer fælge og en syv tommers infotainmentskærm.

Næste udstyrstrin giver detaljer som mere eksklusive alufælge, mere pynt inde og ude, klimaanlæg, kunstlæderrat, digitale instrumenter og muligvis den større skærm. Merprisen bliver i omegnen af 15.000 kr. Topmodellerne får 18-tommer fælge, flere kromlister, lækrere indtræk, den store skærm med navi og udvidet digital instrumentering. Også her skal du regne med at lægge yderligere 15.000 kr.

Endelig kan du pynte og personalisere din Captur i stor stil. For eksempel med tag i en af fire særskilte farver, hvilket gør det muligt at skabe hele 90 forskellige farvekombinationer.

Kan Renault holde startprisen et stykke under 200.000 kr. og basisudstyret oppe, står den stærkt i konkurrencen med en populær rival som VW T-Cross. Måske kan den endda bruge sit mere voksne udtryk til også at bide den kun lidt større bestseller Nissan Qashqai i bagskærmen. Alt tyder på, at Renault vil lykkes med den svære to’er.

Hvilkenbil var inviteret til Grækenland af Renault Danmark

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here