Din bils speedometer viser forkert

Du kører langsommere, end du tror, og det kan være farligt i trafikken. Hvilkenbil har målt speedometer-nøjagtigheden i 33 biler – samtlige viser forkert.

Der står 100 km/t på speedometeret i din bil, men i virkeligheden kører du langsommere – typisk kun 94-95 km/t. Det viser en måling, hvilkenbil.dk har foretaget af speedometer-nøjagtigheden i 33 nye biler. I samtlige biler viser speedometeret forkert. VW har de største afvigelser på op til 8 pct. mens Renault Scenic med digitalt speedometer er mindst upræcis med en afvigelse på 2 pct.

For alle biler gælder det, at speedometerne konsekvent viser for meget – du kører altså med en lavere hastighed, end du tror. Og det kan være farligt, for det er ikke mindst forskelle i hastighed, der skaber farlige situationer på vejene.

”Hvis der er stor spredning i hastighederne, er der flere, der vil forsøge at overhale. Så jo mere ensartede hastigheder vi kan få ude på de tosporede veje, desto sikrere bliver de,” forklarede Vejdirektoratets sagsbehandler Rene Juhl Hollen for nylig til Jyllands-Posten. Det gjorde han i forbindelse med et dansk forsøg, hvor man på udvalgte landevejstrækninger har hævet fartgrænsen fra 80 til 90 km/t.

I samme artikel fastslog trafikforsker Harry Lahrmann fra Ålborg Universitet også, at en ensartet hastighed øger trafiksikkerheden:

”En vej, hvor folk kører med forskellige hastigheder, er farligere end, hvis alle kører med samme fart,” lød det fra Lahrmann.

Hos FDM bekræfter afdelingsleder for teknisk rådgivning, Jørgen Jørgensen, at man skal regne med en vis fejlvisning på sit speedometer:

Stort set alle speedometere viser for meget – typisk de 5-8 pct. som jeres undersøgelse også viser. Det har de gjort i de mange år, jeg har beskæftiget mig med biler. Nu om dage, hvor vi kan flyve til månen, burde man kunne fremstille mere præcise speedometere, men det er et punkt, hvor den teknologiske udvikling nærmest har stået stille.”

Ifølge FDM lever de fleste bilister dog i lykkelig uvidenhed om, at de kører langsommere end bilens speedometer viser.

”Men vi har da løbende medlemmer, som klager over fejlvisning. Det er bare svært at gøre noget ved, for ifølge EU-regler må speedometere have en fejlvisning på helt op til 10 pct. plus 6 km/t. Det klarer stort set alle biler,” siger Jørgen Jørgensen.

Hvilkenbil.dk har målt den reelle hastighed ved hjælp af en GPS- navigator, som mange bilister har i deres bil. Netop GPS-teknikken gør de små navigatorer i stand til at vise hastigheden med stor nøjagtighed. Samtlige 33 biler i testen kørte på standardhjul, så afvigelsen i hastighed skyldes ikke forkerte hjulstørrelser.

I testen kom VW Golf 6 og den populære VW Up ud som de to biler med de mest unøjagtige speedometre. Når speedometeret viser 100 km/t, kører de to biler henholdsvis 92 og 93 km/t – en fejlvisning på henholdsvis 8 og 7 pct.

Resultatet er, at bilister kører med vidt forskellige hastigheder på den samme vej. Fra den lovlydige bilist, der nøje overholder fartgrænserne i en bil, hvor speedometeret viser alt for meget, til den fartglade bilist, der kører lige til grænsen og benytter sig af den præcise fartangivelse på sin GPS.

VW: Vi overholder reglerne
Hos den danske VW-importør kender man godt til problemet. Efter at have konsulteret virksomhedens teknikere, siger kommunikationsmedarbejder Thomas Hjortshøj:

Speedometer-fejlvisning er noget vi af og til hører om. Netop fordi mange kører med en ekstern navi-enhed, der viser en hastighed der ikke svarer til bilens speedometer, får det nogle kunder til at klage.”

VW-importøren melder dog hus forbi og henviser til EU-reglerne for, hvor præcise bilers speedometere skal være:

”For det første er de eksterne navi-enheder ikke helt præcise. For det andet skal alle bilproducenter overholde EU-reglerne, der tillader en fejlvisning på 10 pct. plus 6 km/t. At der er plads til afvigelser i visningen af hastighed skyldes, at der alt efter hvilke dæk og fælge bilen kører på, kan forekomme små afvigelser i omkredsen af hjulet, der vil have betydning på den viste hastighed. Dertil kommer den forskel, der kan være fra et nyt dæk til et nedslidt dæk, eller hvilket dæktryk bilen kører med. Det er ikke muligt at justere på dette, da det ville være i strid med det regulativ, som bilen skal overholde,” forklarer Thomas Hjortshøj.

VW og de andre bilmærker lever altså op til kravene. Som forbruger kan man godt klage over fejlvisninger på bilens speedometer, mens så længe de ligger indenfor EU-regulativets ganske store tolerance på 10 pct. plus 6 km/t skal man ikke regne med at få medhold noget sted.

FDM: Det bør nemt kunne rettes
Hos FDM er Jørgen Jørgensen dog ikke enig i, at man ikke kan lave mere præcise speedometere.

”I dag er alle speedometere elektroniske, så det er blot et spørgsmål om programmering. Det bør være nemt at justere,” siger han.

Se herunder, hvor upræcist de 33 biler i testen viser hastigheden:

Reel hastighed når speedometeret viser 100 km/t:

BMW 116d: 97 km/t
BMW 320d: 97 km/t
Chevrolet Cruze: 95 km/t
Citroën C4 Picasso: 95 km/t
Dacia Sandero: 96 km/t
Fiat Panda 1,2: 96 km/t
Fiat Punto TwinAir: 95 km/t
Ford B-Max: 96 km/t
Hyundai i10: 94 km/t
Hyundai i30: 95 km/t
Hyundai i40: 95 km/t
Kia Picanto: 95 km/t
Kia Rio: 95 km/t
Kia Ceed: 95 km/t
Mazda 6: 95 km/t
Mazda CX-5: 97 km/t
Mini Countryman Cooper D: 96 km/t
Opel Adam: 96 km/t
Peugeot 208: 96 km/t
Peugeot 508: 96 km/t
Peugeot 2008: 97 km/t
Peugeot 308: 97 km/t
Renault Clio III: 95 km/t
Renault Clio IV: 95 km/t
Renault Gr. Scenic: 98 km/t
Skoda Rapid: 95 km/t
Skoda Octavia II: 94 km/t
Skoda Octavia III 1,4 TSi: 96 km/t
Skoda Octavia III 2,0 TDi: 95 km/t
Suzuki Swift: 95 km/t
VW Up: 93 km/t
VW Golf 6 1,4 TSi: 92 km/t
VW Golf 7 1,6 TDi: 95 km/t

kilde: hvilkenbil.dk

Læs også: Højere fartgrænser øger trafiksikkerheden

[email protected]

26 Kommentarer

  1. Jeg køre 10 km/t mere end mit speedometer viser, politiet trækker ca. 3-4 km/t fra deres måling , så 10 km/t passer rimelig godt og så slipper man for bøde.

  2. Jeg læser at min nye Hyundai I10 officielt kører 94 km/t ved 100 vist på speedometer. Men min kører altså kun 90/t (GPS måling). Kan man så få speedometeret omprogrammeret eller klage?

    • Hej Johannes. Næppe – heller ikke selv om der efter hvilkenbils mening er tale om en stor og kritisabel fejlvisning. Sagen er, at ifølge EU-regler må en bils speedometer vise helt op til 10 procent plus seks km/t forkert. Det krav opfylder din Hyundai i10 sagtens, og dermed skal du ikke regne med at få noget ud af en evt. klage. Det er en ringe trøst, men jeg har selv prøvet at klage over otte procents fejlvisning i min egen VW Golf. Forhandleren afviste klagen med henvisning til EU-reglerne. En anden mulighed er at betale for at få speedometret korrigeret, men du skal forvente, at det er kostbar operation. Med venlig hilsen, Jens Velling, hvilkenbil.dk

  3. Hej Jens.

    I dit svar til Johannes skriver du “En anden mulighed er at betale for at få speedometret korrigeret, men du skal forvente, at det er kostbar operation.”
    Jeg vil gerne betale for det – men hvor går man hen? De eneste steder, jeg kan finde, er hvor man kan få justeret km-tallet, og det er jo ikke det der er issuet. Min bil er en Skoda Octavia 2.0 TDI Elegance Combi DSG fra 2015. Spørger jeg på Skoda-værksted virker de som sædvanlig uvidende om problemet og uvillige til at hjælpe.

    /John Reinhold

    • Hej John. I mit eget tilfælde tilbød min lokale VW-forhandler at tilrette fejlvisningen, men lod samtidig forstå, at det ville blive relativt dyrt. Hvor meget fik jeg aldrig at vide, for jeg ville ikke betale for noget, som jeg anser for at være en fabrikationsfejl. Har du prøvet værksteder med speciale i autoelektronik? Med venlig hilsen, Jens Velling.

  4. Citat : ”For det første er de eksterne navi-enheder ikke helt præcise.”

    Gud fri mig vel for noget vrøvl. Navienheder ,- selv de billigste, er særdeles præcise hvad angår hastigheden når man blot har kørt få sekunder ved jævn hastighed.

    Derudover er det endog meget svært at få øje på problemet med forskellige hastigheder når det er 5 km vi taler om.

  5. Hej

    Hvis mit speedometer viser, at jeg kører 87 km/t men jeg i virkeligheden kun kører 80 km/t – altså den viser 7 km/t for meget: Vil min kilometertæller vise, at jeg på en time har kørt 87 km eller 80 Km?

    Vil bilens kilometertæller vise, at bilen har kørt 7 procent mere end den egentlig har?

    Takker.

    • Hej Hans
      Det er et meget relevant spørgsmål som jeg har stillet flere danske bilimportører. Jeg har bare aldrig fået et rigtigt godt svar: Jeg tænker jo som dig, at speedometervisning og kilometertæller hænger sammen, men det behøver det ikke nødvendigvis at gøre. Nogle importører siger, at kilometervisningen vil være korrekt – også selv om speedometeret viser for meget. Andre, at også kilometertælleren viser for meget, men at det er bedre, end at den viser for lidt! Jeg tænker fortsat, at det er utilfredsstillende (og også helt uforklarligt), at bilfabrikkerne ikke laver præcise speedometere. Med venlig hilsen, Jens Velling, hvilkenbil.dk

      • Jeg har Avensis fra 2010 og har checket, om kilometertælleren også viser forkert? Og det gør den, så kilometertælleren på min bil viser mindst 10% for mange kilometer. Venlig hilsen Peter Mikkelsen

  6. Jeg har ikke foretaget præcise målinger, men min oplevelse er, at I USA viser bilernes speedometre den korrekte hastighed.
    Da næsten alle biler har fartpilot viser det sig også ved, at bilerne på motorvejene – i hvert fald i de vestlige og midtvestlige stater – kører med samme hastighed. Her er det ikke kun lastbiler, der foretager de såkaldte elefantoverhalinger. Man kan forholdsvis tit opleve, at det tager 10 km for en personbil at overhale en anden. Der er også stater i det vestlige USA, der udsteder bøder allerede ved 1 miles overskridelse af hastighedsgrænserne og så skal man jo have et præcist speedometer.
    Når jeg skelner mellem de østlige stater og resten skyldes det, at jeg bl.a. i Virginia har oplevet, at stort set alle kørte 15-20 miles for stærkt på motorvejene og politiet reagerede ikke selvom de holdt i vejsiden. Gør du det i Arizona skal du ikke regne med at komme meget længere end 100 m. før du bliver stoppet af en særdeles brysk og stærkt bevæbnet færdselsbetjent.
    Så tjek hvad de lokale gør i den stat, du kører i. Og regn med at speedometeret viser korrekt.
    Jeg har i øvrigt lige oplevet at der også er forskelle i Canada, hvor bilisterne i det vestlige Canada kørte overordentligt råddent med overhalinger via nødsporet og hyppige slalom overhalinger. I det østlige Canada oplevede jeg i tre uger kun meget høflige bilister, der ikke overtrådte regler og fartgrænser og på trods af et par utraditionelle manøvrer hørte vi ikke et trut i bilernes horn på noget tidspunkt i de tre uger, hvor vi kørte i alt 5.300 km.

  7. Lejer ofte bil i USA og her er der altid overensstemmelse mellem speedometer og GPS målingen. Her er ingen behov for “europæisk margin”. Hvorfor have et måleinstrument, der bevidst viser for meget? Det skaber flere overhalinger som ofte er farlige, da de fleste strækninger har meget trafik og dårlige oversigtsforhold.

    • Man skulle næsten tro, at de gjorde det med vilje. En fejlvisning som i VW Up gør, at når man kører en given hastighed, hvor bilen skulle kunne køre en vis længde på en liter benzin… det ser skide godt ud , jeg har testet, hvor hastigheden blev holdt stabil efter gps… så kan den pludselig ikke køre de km/l som vw påstår… dette er gjort med ekstra dæktryk og slukkede forbrugere…stadig kunne den ikke køre så langt som de påstår.. følges speedometret er det straks en anden sag….

  8. Jeg mener. at det er dybt utroværdigt, når fabrikanterne bevidst skruer op på speedometrene.
    Min Seat Leon ST 1,0 115 skal til service ved 30.000 og 60.000 km. Jeg har en fejlmargin på 8 pct., hvilket jo gør min bil ca. 8.000 km “ældre” eller mere brugt ved 90.000 km og dermed mindre værd før tid. Det giver så også lige Seat-værkstederne hurtigere omsætning. Alt I alt en lukrativ forretning for forhandlerne og værkstederne

    • Hej. Vi har desværre ikke testet speedometret i en Qashqai, men du kan selv gøre det, hvis du har en gps – evt. i din telefon. Vores bud er, at du vil køre et sted mellem 92 og 95 km/t, når speedometret viser 100 km/t. Med venlig hilsen, redaktionen.

  9. Vil du have korrigeret fejlvisning på speedometer?
    Så skal du udregne korrekt omkreds/rullediameter for korrekt dækstørrelse.
    Kør en tur på en god lige strækning, brug GPS og sammenhold hastighed med speedometer.
    Ved hjemkomst måles dækkets nøjagtige diameter.
    Herefter udregnes hjulets omdr/min, ved GPS HASTIGHED.
    Herefter udregnes dækkets korrekte omkreds i forhold til speedometer visning.
    Jeg selv gik fra 225/45-17 til 225/55-17 og nu passer speedometer dead on ?

    • Hej Brian. Du skal regne med ca. 5 pct. fejlvisning – dvs. at når speedometeret står på 100 km/t, kører du 95 km/t. Med venlig hilsen, Jens, Hvilkenbil.

  10. Hejsa.
    Vi har en Citroën C3, og når den viser 70, og jeg kører fordi en måler på landevejen, så viser måler 67 km og det gør min Saphne også. Hvad skal vi så regne med passer.
    Venlig hilsen Anni Andersen

    • Hej Anni. Du skal regne med de 67 km/t. Prøv evt. at foretage en måling med en gps (indbygget i din tlf.), så får du også et præcist indtryk af din bils hastighed. Mvh Jens, Hvilkenbil.dk.

  11. Dvs speedometer kan også vise 10% forkert i den anden retning. Altså så man kommer til at køre for stærkt.

    Hvis et speedometer viser 10% forkert kan man lige så godt lukke op og skide i det, så er det jo ikke dens vægt værd.

  12. Hvor præcist vil mit speedometer være i min Gamle Saab 9-3 fra 2000? Den må da vise noget mere forkert pga. af alderen så?

    • Hej Henning. Alder kan godt øge unøjagtighed, men jeg tør ikke give et bud på, hvor meget dit speedometer viser forkert. Prøv evt. at måle det ved hjælp af en GPS eller en smartphone. Med venlig hilsen, Jens Velling, redaktør.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here