Elektrisk ID.Buzz skal koste 450.000 kr.

0
341
id.buzz

Det elektriske retro-ikon VW ID.Buzz er klar til levering til september. Første billeder af næsten-produktionsklar model skuffer dog.

VW Buzz har været undervejs i fem år, men nu er den her endelig. Den nye udgave af den originale Volkswagen Bus T2, der kom på markedet i 1950 og som blev voldsomt populær over hele verden. Ikke mindst i de californiske kystbyer, hvor den i 1960’erne og 1970’erne blev et af hippiebevægelsens symboler på frihed.

For nylig rullede de første camouflage-malede presse-eksemplarer ud fra fabrikken i Hannover, og vi er ærligt talt noget skuffede over udseendet på den næsten produktionsklare minibus. De oprindelige, cool retro-streger ser ved første øjekast noget mere hverdagsagtige og praktisk prægede ud.

Ifølge det tyske medie AutomobilWoche planlægger Volkswagen de første leveringer af den længe ventede ID.Buzz til september. Den billigste variant kommer angiveligt til at koste ’under 60.000 euro’ – anslået 450.000 kroner.

Trods camouflagen ser det ud til, at ID.Buzz bliver væsentligt mindre retro end konceptbilen lagde op til.

Den længe hypede minibus præsenteres officielt d. 9. marts, og Volkswagen tager imod bestillinger fra maj.

Startprisen er for en udgave med én elmotor på bagerste aksel og med fem sæder – eneste udgave, der bliver tilgængelig i første omgang. En firehjulstrukket udgave kommer efter planen senere.

Forventer 400 km rækkevidde

Batteripakken i denne mindste udgave bliver på 77 kWh (netto) og motoren på 150 kW (201 hk). Rækkevidden er der endnu ikke nogen detaljer om, men AutomobilWoche gætter på omkring de 400 kilometer.

En Transporter-version til erhvervslivet med et fladbundet varerum skulle også være på tapetet.

Det er kun et par måneder siden VW afslørede en anden ’bus’ – en helt ny udgave af sin MPV, Multivan, baseret på MQB-platformen, der bl.a. bruges til personbiler som Golf og Passat. Multivan, der fås i en kort og en lang version til priser fra 500.000 kr., skulle være lige på trapperne herhjemme og sendes i første omgang på markedet som en opladningshybrid.

henrikh@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here