Farvel til Fiat Bravo

Fiat har i årevis haft svært ved at sælge biler i Golf-klassen. I Danmark har importøren taget konsekvensen og ladet Fiat Bravo glide ud af modelprogrammet.

Der har aldrig været meget bravissimo over salget af Fiat Bravo. Hverken i Danmark eller resten af Europa. Nu har den danske importør taget konsekvensen og lige så stille ladet den oversete model glide diskret ud af modelprogrammet.

Dermed må det italienske mærke endnu en gang konstatere, at lige så skrappe de er til at udvikle og sælge charmerende minier som Fiat 500, Panda og Punto, lige så notorisk vanskeligt har de ved at slå igennem i de lidt større bilklasser. Selv den relativt kompakte Golf-klasse har været ”fjendeland” for Fiat siden den Chris Bangle-designede Bravo/Brava-serie fra midt 90erne. Da den blev afløst af den tysk-inspirerede Stilo gik det for alvor ned af bakke med salget, og helt galt gik det, da Fiat lancerede den nu udgående Bravo i 2007.

Selv 6 år efter debut'en, holder det stilsikre design på Fiat Bravo. Men købere har der aldrig været mange af.
Selv 6 år efter debut’en, holder det stilsikre design på Fiat Bravo. Men købere har der aldrig været mange af.

På mange måder lidt uforståeligt. Med seneste udgave af Bravo gik Fiat nemlig tilbage til et stilsikkert italiensk design, der den dag i dag gør sig i Golf-klassen. Fiat lancerede også den vellykkede 1,4 turbobenzinmotor med 120 hk i Bravo og dieselmotorerne hører også til de bedre i klassen. Men interessen fra køberne udeblev – og det kunne diverse kampagner, der af flere omgange forsøgte sig med endog særdeles klækkelige rabatter ikke lave om på.

Stamfader til Alfa Giulietta
Fiat Bravo blev udviklet i en periode, hvor Fiat var presset på økonomien. Italienerne overlod derfor en stor del af udviklingen til østrigske Magna-Steyr, der nedbragte udviklingsomkostningerne ved at udvikle store dele af bilen på computer på rekordtid. Om det er forklaringen på, at Fiat Bravo efterfølgende har klaret sig dårligt i diverse kvalitets-undersøgelser vides ikke, men det har næppe gavnet bilens renomme.

Teknisk danner Fiat Bravo ikke desto mindre basis for en noget mere succesfuld bil i Fiat-familien: Alfa Romeo’s smukke Giulietta er i bund og grund en luksusudgave af Fiat Bravo, og Alfa-udgaven har både høstet masser af anmelder-roser og har et trofast publikum mange steder i Europa.

Når Fiat Bravo får en efterfølger sidst på året, prøver italienerne da også med en ny opskrift: Allerede i 2011 løftede Fiat sløret for planerne om at lave en crossover-lignende afløser for Bravo.

Næste generation vil være inspireret af Nissans kolossale succes med Qashqai, så vi kan derfor forvente en højbenet Bravo i let offroader-look. Ikke overraskende i betragtning af, at crossover-biler ser ud til at blive de kommende års hurtigst voksende niche i bilsalget. Det skal blive spændende at se, om en italiensk fortolkning af det meget amerikanske crossover-begreb endelig kan give Fiat fodfæste i Golf-klassen.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here