Fem sikre stjerner til ny Audi A4

0
618

Der er topkarakterer til Audi A4, Honda Jazz og Honda HR-V i Euro NCAPs nye crashtest. Men sikkerheden afhænger i nogle tilfælde af kostbart ekstraudstyr.

Der er topkarakteren fem stjerner til Audi A4 (billedet), Honda Jazz og Honda HR-V, men en løftet pegefinger og enten tre eller fire stjerner til den varevognsbaserede VW Caddy i den nyeste Euro NCAP crashtest.

Med andre ord et resultat helt som forventet.

Crashtesten afslører dog også, at optimal sikkerhed i stigende grad kræver, at bilkøberne sætter de rigtige krydser i listen over ekstraudstyr. Det gælder denne gang for de to Honda-modeller, der i basisudgaverne er udstyret med automatisk nødbremse, der virker ved lave hastigheder. Trods gode resultater i crashtesten, skal både Jazz og HR-V dog være udstyret med en avanceret fartbegrænser, hvis de skal belønnes med alle fem stjerner.

Honda Jazz kan tage en lussing: Både i side- og pæletesten scorede Jazz topkarakter.
Honda Jazz kan tage en lussing: Både i side- og pæletesten scorede Jazz topkarakter.

Pudsigt er selvsamme avancerede fartbegrænser nok til udløse fem stjerner, selv om bilerne ikke er udstyrede med den mere effektive AEB Inter-Urban nødbremse, der virker ved landevejs- og motorvejshastighed. Og det betegner en dansk sikkerhedsekspert som en ‘smutvej’ i reglerne:

”AEB Inter-Urban nødbremsen er ikke direkte nævnt i kravspecifikationen for at opnå fem stjerner. I stedet kan den uden videre erstattes af andet pointgivende udstyr, og her ser det ud som om det er billigere for bilproducenterne, at udstyre bilen med en avanceret fartbegrænser,” forklarer Leif Nielsen fra forbrugersitet sikkerbil.dk.

Den lille finurlighed i reglerne understreger nok en gang, at det er blevet svært for forbrugerne at gennemskue Euro NCAPs crashtest: For alt andet lige vil en aktiv nødbremse, der selv kan bremse bilen ned, være sikrere end en avanceret fartbegrænser, der nøjes med at advare om, at man er ved at komme for tæt på andre biler.

Forbrugere skal se sig godt for
Samme pointe har det eneste danske medlem af Euro NCAP, FDM’s tekniske redaktør Søren W. Rasmussen:

”Den aktuelle test illustrerer endnu en gang, at man som forbruger skal se sig godt for, når man sammenligner testresultater for nye biler. Et flot resultat gælder muligvis kun for den testede topmodel og ikke for de billigere modeller, som mange danskere ofte vælger på grund af de høje afgifter,” siger han til hjemmesiden fdm.dk.

Kigger man på den basale crashsikkerhed – altså hvor gode de nye biler er til at beskytte passagererne, når de kører ind i noget – er der dog meget at glæde sig over. Både Audi A4, Honda Jazz og Honda HR-V er solide og stabile biler, der byder på en høj grad af passiv sikkerhed.

Honda HR-V er bygget på samme platform som Jazz, og scorede ligeledes topkarakter i side- og pæletesten.
Honda HR-V er bygget på samme platform som Jazz, og scorede ligeledes topkarakter i side- og pæletesten.

Knap så godt ser det ud i VW Caddy. Beskyttelsen af førerens brystkasse er kun mådelig i frontalsammenstød, og Caddy er hård ved bløde trafikanter. Alt efter sikkerhedsudstyr opnår Caddy derfor kun mellem tre og fire stjerner.

Sådan bedømmer Trafikstyrelsen de fire biler (afhængigt af udstyr):

Audi A4: 5 stjerner
Honda Jazz: 3-5 stjerner
Honda HR-V: 4-5 stjerner
VW Caddy: 3-4 stjerner

Læs mere om den nye crashtest på sikkerbil.dk

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here