Fem ting vi lærte af at køre Peugeot 508

0

Den er fransk, forførende og vil forandre vores opfattelse af den skrantende firmaklasse. Peugeot 508 besnærede hvilkenbils redaktør Jens Velling på især fem punkter. 

En af årets mest hypede bilnyheder er uden tvivl Peugeot 508. Det franske mærke har tidligere solgt læssevis af biler i firmaklassen, men seneste forsøg – første generation af 508 – var noget af et flop. Peugeots strategi med at markedsføre 508 som den bedste tyske (!) bil i klassen, made in France, skød helt forbi målet. Naturelment; hvis du vil have en tysk bil, køber du selvfølgelig en tysk bil og ikke en fransk…

Samtidig var (og er) kunderne i stor stil ved at forlade den klassiske mellemklassebil til fordel for højere og mere udtryksfulde crossover- og SUV-modeller. Firmaklassen var begyndt at se træt ud, og Peugeot 508 var ikke just den opkvikker, som klassen havde brug for…

Hurtigt frem til nutiden. Peugeot er klar med anden generation af 508. Kun navnet er tilbage, for hvor forgængeren gjorde en dyd ud af være en kopi af tyskerne, er den nye 508 helt sin egen. Peugeot lægger da heller skjul på, at 508 er gentænkt i en grad, så den kan vinde nogle af de tabte markedsandele tilbage i en klasse, der efterhånden er så underdrejet, at flere mærker har forladt den.

Vi har hørt sangen før. Især fra franske producenter, der dog har svært ved at indfri egne ambitioner. Tænk på Renault Talisman, der er svær at få øje på i salgsstatistikken og Citroën C5, der p.t. slet ikke produceres.

Så undertegnede var pænt skeptisk. Og kiggede en ekstra gang, da den nye Peugeot 508 blev nummer to i dysten om at blive Årets Bil i Danmark og også sneg sig med i finale om den tilsvarende, europæiske titel.

Nu har vi haft bilen til test. Og er blevet overbevist. Peugeot 508 er ikke bare en vellykket bil i firmaklassen, den byder på reel nytænkning og har potentiale til atter at gøre bilklassen relevant.

Vi noterer os især disse fem positive overraskelser ved Peugeot 508:

1. Formerne forfører: Peugeot 508 ser godt ud på billeder – og endnu bedre i virkeligheden. Alene højden på blot 140 centimeter skiller den ud fra mængden, men det bedste er, hvor elegant, kraftfuld og især velproportioneret designet er. 508 er simpelthen en helstøbt skønhed, der ikke er overbroderet med skarpe streger, men i stedet glæder øjet med bløde kurver og diskrete detaljer. Tjek for eksempel antydningen af muskelbuler i taget, det frække smil på fronten med LED-lygter som hugtænder og det sorte bånd i hele bilens bredde, der huser baglygterne. Det er visuelt lir, men serveret elegant og underspillet. Med 508 vender Peugeot tilbage til mærkets historiske flair for harmonisk bildesign.

2. Finishen er fed: Umiddelbart før testen af Peugeot 508 havde vi fornøjelsen af at teste den nye Audi A6. Audi er kendt for at være førende, når det gælder den svære disciplin at skrue en kabine sammen, så hver eneste samling er minimal, og hver eneste overflade forkæler både øjne og fingerspidser. Det gør A6 bestemt, men Peugeot 508 følger ikke alene det tyske forbillede til dørs på finishen, men overgår den faktisk enkelte steder. Hvad angår indretning og lay-out virker Peugeots iCockpit mere futuristisk og spændende end den stringente, men også noget bastant indrettede Audi. Peugeots idé med digitalinstrumenter placeret over et usædvanligt lille rat, kombineret med en enkelt skærm tilsat en række genvejstaster fungerer mindst lige så godt – og ser bedre ud.
Peugeots ambition er at rykke mærket op i premiumklassen. Kigger vi alene på den fuldfede finish og den nytænkning, der ligger bag iCockpit-filosofien, synes jeg faktisk, at missionen er lykkedes.

3. Komforten er høj: Peugeot har ofte været synonym med relativt enkle biler, der ikke desto mindre bød på en høj grad af affjedringskomfort og fornøjelige køreegenskaber. Forgængere som 406 og ikke mindst 407 bød på virkeligt fine køreegenskaber, der med fint kompromis mellem sport og komfort kunne køre lige op med dyrere biler. Med den nye 508 rammer Peugeot plet igen. Den er både præcis og komfortabel og modsat mange moderne biler med moderigtige store hjul, forstyrres køreglæden ikke af dækstøj. Også når det gælder komfort, køreegenskaber og køreglæde, kan Peugeot 508 måle sig med premium-mærkerne.

4. Mekanikken er velsmurt: Dieselmotoren er måske nok sendt i skammekrogen, men i denne klasse regerer teknikken fortsat. Historisk har Peugeot været skrappe til at lave dieselmotorer med en blød, dæmpet lyd, og det gælder også den to-liters oliebrænder, som vi prøvede i 508. Det overraskende er, hvor lækkert det altid tilhørende otte-trins automatgear fungerer. De tyske premium-mærker har noget tilsvarende og Peugeot 508 er fuldt på omgangshøjde, når det gælder samspillet mellem en kraftfuld, kultiveret dieselmotor og en moderne automatgearkasse. Samtidig er Peugeot på vej med hybridmotorer til 508, så mekanikken også er fremtidssikret.

5. 508 er et reelt alternativ: Peugeot 508 kan ikke blot konkurrere med klassiske firmabiler som VW Passat og Ford Mondeo, men er også et reelt alternativ til tyske premiumbiler. Peugeot-navnet har ikke samme klang, men målt alene på oplevelsen af design, finish, teknik og køreegenskaber, er den et reelt alternativ til biler som Audi A5, BMW 4 Gran Coupe og Mercedes C-klasse. Det med navnet gør det utvivlsomt til en svær opgave at overbevise bilkøberne, men alene det, at Peugeot har løftet 508 til dette niveau, må man tage alpehuen af for. 508 er ikke endnu et halvhjertet udspil i firmaklassen, men et seriøst bud på en ‘gamechanger’ for Peugeot.

Peugeot 508 taler til hjertet

 

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation