Fisker vil lave ‘billig’ elbil

Danske Henrik Fisker vil lancere en økonomisk overkommelig elbil i 2021. Bilen skal produceres i USA – formentlig med en ny batteriteknologi, der kan fordoble rækkevidden.

Henrik Fisker er på banen igen. I et interview med branchebladet Automotive News Europe fortæller den danske bildesigner og -producent, at han forventer at lancere en ‘økonomisk overkommelig’ elbil i 2021. Bilen skal fremstilles i USA og sælges over hele verden.

Henrik Fisker er især kendt for sit design af ikoniske sportsvogne som Aston Martin DB9 og BMW Z8. Senere blev han – med vekslende held – bilproducent. Mest kendt er op- og nedturene med hybridbilen Fisker Karma. På den ene side kunne man se Hollywoodstjernen Leonardo di Caprio bag rattet i en Karma, på den anden side endte eventyret i tekniske problemer og Fiskers exit fra sit eget livsværk.

De seneste år har Henrik Fisker været bilproducent under navnet Fisker Inc. Der er endnu ikke trillet biler af samlebåndet, men både planer og armbevægelser er store. I 2016 viste Fisker elbilen EMotion – en velskabt firedørs coupé med præstationer, der kan give en Tesla baghjul. Blandt andet med en ny type batterier, der angiveligt skulle give EMotion en rækkevidde på 640 kilometer.

Tiden er gunstig
Fornylig fik EMotion følgeskab af den lille selvkørende shuttlebus Orbit (billedet), som Fisker angiveligt kan levere senere i år. Og nu lover Henrik Fisker altså en mere almindelig elbil til forbrugerne om et par år.

”Jeg er tilbage, fordi jeg tror, at tiden formentlig er mere gunstig end nogensinde. Vi ser en tydelig bevægelse mod elbiler. Nogle af de store, traditionelle bilmærker som især Volkswagen forpligter sig nu virkelig til elektrificering. Det er vigtigt, fordi det betyder, at vi kommer til at se flere elbiler i forskellige prisklasser,” siger Henrik Fisker til Automotive News.

Selv om Fiskers kommende elbil skal trille af samlebåndet om mindre end tre år, mangler der fortsat en fabrik, men det ser Henrik Fisker ikke som et problem:

”Vi tror, vi snart kan finde en eksisterende fabrik i USA,” siger Henrik Fisker og henviser til en af de mange bilfabrikker i USA, der enten er lukket for nylig eller bliver det i løbet af kort tid.

Ny fortælling om gamle mærker
Fisker Inc. har i dag mindre end 100 medarbejdere og vil fortsætte med at være en lille, ‘mager’ virksomhed. Fokus vil være på at gøre teknikken og produktionen så billig som mulig for at holde prisen nede. Ifølge Henrik Fisker skal det ske ved at bilmærkerne i endnu større grad end nu benytter de samme komponenter – for eksempel batterier og elmotorer. Det vil give stordriftsfordele, der også skal holde prisen nede på Fiskers kommende elbil. Henrik Fisker forventer at prisen kan holdes under 40.000 euro på det europæisk marked. Det svarer til knapt 300.000 kroner før eventuelle afgifter.

Netop den udbredte deling af den samme teknik bliver en udfordring for mange bilmærker, forudser Henrik Fisker i interviewet:

”Tag et mærke som BMW. Det handler om motorer, hvordan de lyder, og hvor lækkert de fungerer. Det forsvinder. Du kan ikke høre forskel på elmotorer, for de er alle sammen lydsvage. Så hvordan adskiller du dig fra andre mærker? Hvorfor skal jeg købe en elektrisk BMW? Dét bliver en af de store udfordringer; at genskabe fortællingen om mærket til forbrugerne.”

Læs også: Danske Fisker udfordrer Tesla

Første kig på danske Fiskers elbil

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here