Første kig på danske Fiskers elbil

Henrik Fisker løfter mere af sløret for elbilen EMotion. Ny batteriteknologi skal være en ‘gamechanger’ med hurtig opladning og en rækkevidde på hele 640 km.

Henrik Fisker har lovet det før. At revolutionere bilverdenen med alt fra smukt design til teknisk komplicerede hybridbiler.

Nu lover den danske bildesigner det igen. Denne gang med elbilen EMotion, der ikke blot bærer Fiskers signatur i form af et velskabt design, men også kommer med ny og revolutionerende batteriteknik, der vil være en ‘gamechanger’ blandt elbiler, som Henrik Fisker udtrykker det.

‘EMotion vil omdefinere det rent elektriske luksus-segment ved at blive den første, der kan præstere en rækkevidde på 640 km,” siger Henrik Fisker i en pressemeddelelse.

Den rekordlange rækkevidde kommer ikke på bekostning af fart; Fisker lover en tophastighed på hele 260 km/t. Dermed sætter EMotion elbilernes ‘førerhund’, Tesla Model S, til vægs på både rækkevidde og topfart.

Udvikler eget batteri
Hemmeligheden er en ny type batterier, der ikke er mage til konkurrenternes foretrukne lithium-ion batterier men baseret på det nye kulstof-materiale grafen. Mens EMotion udvikles og bygges af Fiskers nye bilfirma Fisker Inc., udvikles den nye batteri-type i et særskilt selskab – Fisker Nanotech – der satser på at kunne sælge grafen-batterier til andre bilmærker om et par år.

Teknologien er endnu ikke færdigudviklet, så meget står på spil for Fisker, der er kendt for dristige udmeldinger. Hvor langt Fisker Nanotech er, vil Fisker ikke ud med – kun at ‘adskillige professorer’ fra et californisk universitet arbejder på projektet, i første omgang udvikling af nye battericeller. Fordelen ved at bruge grafen i batterierne, er angiveligt lavere vægt, højere energitæthed, hurtigere opladningstider og større holdbarhed. Selve bilen er også en letvægts-konstruktion, bygget i kulfiber og aluminium.

Dramatisk front og en kabine, der er skubbet langt frem. Fisker kalder selv designet af EMotion 'et sats', men lover masser af plads i kabinen. Elbiler er nemmere at pakke; batterierne ligger i bunden og elmotoren fylder meget lidt.
Dramatisk front og en kabine, der er skubbet langt frem. Fisker kalder selv designet af EMotion ‘et sats’, men lover masser af plads i kabinen. Elbiler er nemmere at pakke; batterierne ligger i bunden og elmotoren fylder meget lidt.

Resten er ‘top secret’:

”Vi har en hemmelig batterifabrik et sted i Californien, der allerede nu producerer de nye battericeller. Ingen ved, hvor den er – og kun ganske få personer i mit team får lov at besøge den,” siger Henrik Fisker til Los Angeles Times.

Mindre model på vej
Fisker forventer, at EMotion skal koste, hvad der svarer til 300.000 kr. på det amerikanske marked. Produktionen skal foregå i mindre skala hos VLF Automotive, en lille amerikansk producent af sportsvogne som Fisker ejer sammen med en legende i amerikansk bilindustri, den tidligere Chrysler-boss Bob Lutz – F’et står for Fisker.

Senere følger en mindre og væsentligt billigere model, der skal fremstilles hos en større eksisterende bilproducent.

Fisker-fans må dog væbne sig med tålmodighed. Den endelige udgave af EMotion afsløres først i sidste halvdel af 2017 og produktionen følger et år senere eller i 2019.

Comeback for Fisker
EMotion ligner et spændende comeback for Fisker, der som en anden grim ælling har været gennem et eventyr med op- og nedture.

Den danske bilentreprenør slog for alvor sit navn fast som designer af luksusbiler som BMW Z8 og især Aston Martin DB9, der fortsat regnes for at være en af de smukkeste sportsvogne designet i nyere tid.

Succesen gav Henrik Fisker mod på at prøve drengedrømmen af om at skabe sit eget bilmærke. Først med firmaet Fisker Coachbuild, der med base i Californien ville ombygge sportsvogne fra BMW og Mercedes til ukendelighed og skyhøje priser til de lokale rigmænd og filmstjerner i det nærliggende Hollywood. Målet var at sælge 400 biler, det blev kun til 17 og så lukkede Fisker Coachbuild.

Senere fulgte Fisker Automotive Inc., der lancerede ladehybriden Karma i et forførende design, der nok engang skabte enorm hype om Fisker-navnet. Men bedst som salget havde rundet et par tusinde biler, blev firmaet ramt af stormen Sandy, 330 Karma gik tabt og sendte firmaet ind i en nedadvendt spiral, der endte med konkurs og Fiskers farvel til sit livsværk.

I januar i år rejste Henrik Fisker sig ikke desto mindre fra asken, da han sammen med et par pengestærke bagmænd lancerede VLF Automotive. Med blot to modeller på programmet – dels en ombygget udgave af Karma uden delvis eldrift, dels en voldsomt pimpet muskelversion af sportsvognen Dodge Viper – ligner VLF mest af alt en hobby for nogle midaldrende mænd i ekstremt dyre (og sjældne) biler, men Henrik Fisker var tilbage i rampelyset.

Også på den negative måde: Fiskers tidligere arbejdsgiver, Aston Martin, mente nemlig, at den ombyggede Viper var et plagiat af ‘James Bond-bilen’ DB10. Grimme beskyldninger og sagsanlæg i 100 millioner dollars-klassen føg gennem luften, men Fisker er altså kommet helskindet gennem endnu en storm og er nu klar med sin første satsning på elbiler.

Med Fiskers turbulente historie in mente, skal det blive spændende at se, om fjerde gang er lykkens gang for den danske bilmand.

Læs også: Fisker lancerer endnu en superbil

Henrik Fisker tvunget ud af sit livsværk

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here