Focus og Corolla kæmper om at være mest populær

Ford og Toyota skændes om at have verdens mest solgte bilmodel. Bag “min-er-større-end-din” retorikken ligger en enorm PR-værdi, der faktisk kan flytte markedsandele.

Min er større end din. Ja, men min far kan tæve din far!

Det minder mest af alt om en klassisk drenge-diskussion i skolegården, når Ford og Toyota i disse dage skændes om, hvem der fremstiller verdens mest solgte bilmodel.

Med henvisning til en optælling foretaget af analyseinstituttet IHS Automotive hævder Ford, at Focus var verdens mest solgte bilmodel i første halvdel af 2012. Her nåede Focus-salget 489.616 styk. Men det er man noget fortørnede over hos konkurrenten Toyota, der er vant til at indtage et væld af førstepladser i bilindustrien. Toyota mener, at man skal tælle Corolla-varianter som MPV’en Verso, den europæiske Auris og den amerikanske Matrix med i regnestykket. Gør man det, ender Corolla-salget på i alt 603.840 biler, hvilket gør Corolla til verdens bedst sælgende bilmodel.

Ford – og analytikerne hos IHS – fastholder, at man udelukkende skal sammenligne biler med den samme modelbetegnelse. Af samme grund tæller Fords MPV-udgave af Focus, C-Max, heller ikke med i regnestykket.

Der er penge i at være populær
Det kan være fristende at afskrive ordkløveriet om, hvem der er størst, som ligegyldig bragesnak. Men retten til at kunne kalde sig ”størst”, ”mest populær” eller ”mest solgte” er big business. På den ene side har Toyota Corolla eksempelvis et stærkt fundament som den mest solgte bilmodel gennem tiderne med et samlet salg på 39 millioner styk. På den anden har Ford lovet omverdenen – og sine aktionærer – at øge salget af Ford-biler med hele 50 procent frem mod 2015. Sidstnævnte mission ser ud til at mislykkes på grund af faldende efterspørgsel på nye biler – og så gælder det for Ford om at have en anden succeshistorie at falde tilbage på.

Selv om det kan være svært at fastsætte værdien af at fremstille verdens mest solgte bilmodel, er titlen utvivlsomt mange millioner kroner værd – måske endda ligefrem milliarder, forklarer Ian Beavis, en fremtrædende direktør i bilindustrien og tidligere salgschef for Ford, Kia og Mitsubishi:

Vi ved fra kundeinterviews, at mange kunder retfærdiggør deres valg af bil med dens popularitet. Den slags kunder ønsker at være del af en succesrig gruppe. Det er psykologi og det virker også den anden vej rundt – der findes også bilkøbere, der simpelthen er mistænkelige overfor bilmodeller, der ikke sælger så godt.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here