Focus sigter mod toppen i Golfklassen

BILTEST: Fjerde generation af Ford Focus er vokset i størrelse, men holder fast i sit dynamiske, køreglade DNA. Dermed fastholder Focus sin position som en de bedste biler i klassen.

Hvilken bil ?
Focus er Fords spiller i Golfklassen, som den lille mellemklasse ofte kaldes. Fjerde generation af den femdørs hatchback, der debutterede for 20 år siden, er en helt ny-konstrueret og -designet bil. Mens de udvendige mål på Ford Focus er stort set uændrede, er afstanden mellem akslerne øget med fem centimeter, og det kan virkelig mærkes i kabinen – især på bagsædet. Den nye Ford Focus fås i indstigningsmodellen Trend Edition med 100 hk turbobenzinmotor til under 192.000 kr., men Ford byder på masser af udstyr i Titanium-udgave, som vi tester her med 125 hk og 6-trins manuelt gear til 229.000 kroner.

Vidste du at?
Ingeniørerne hos Ford har udviklet cylinderfrakobling til den nye Focus, der sparer brændstof ved at deaktivere en cylinder, når motoren ikke er belastet – for eksempel når det går ned ad bakke. Det kendes også fra nogle af VW’s firecylindrede motorer, men det er første gang teknologien ses på en trecylindret motor. Også på sikkerhedsfronten byder Focus på nyt: For eksempel ‘Lane Centering Assist’, der sammen med en adaptiv fartpilot gør det muligt at lade bilen selv følge en vognbane. Vælger du Focus med 8-trins automatgear, der koster 20.000-30.000 kr. ekstra alt efter udstyrsniveau og motor, så får du også en ‘Stop & Go’-funktion som hjælper ved køkørsel. Den teknologi har ellers primært været forbeholdt dyrere biler.

Hvordan er førerpladsen?

Forgængerens lodrette luftdyser, virvar af knapper og integrede info-skærm er erstattet af en stramt design à la Fiesta. Funktionalitet og ergonomi er i orden og materialer og finish opleves over gennemsnittet i den nye Focus.

Foran er der godt med albuerum, og man sidder godt i sæderne, der både er faste og komfortable og kan justeres, så chauffører i alle størrelser kan finde en behagelig kørestilling. Den 8 tommers touchskærm, som er standard , er velplaceret øverst på instrumentbordet og samler en masse funktioner. Dermed er der ryddet grundigt op i knapper og greb, hvilket giver ro og overblik. Hvis du bestiller Focus Titanium med den adaptive fartpilot til ca. 5.500 kr., så kan bilen ­genkende hastighedsskilte og selv justere farten efter dem, så du slipper for fartbøder.

Hvordan opleves kabinen?
Større. Det er inde i Focus, at du for alvor oplever den største landvinding i forhold til forgængeren.Takket være en helt ny platform, har den nye Focus fem centimeter ekstra mellem akslerne, og det kan virkelig mærkes. Især på bagsædet, hvor der er god plads til knæene – også for en langbenet passager bag en langbenet chauffør. Vi savner kun friskluftdyser til bagsædefolket. Bagagerummet er også vokset lidt til 375 liter, der kan blive til over en kubikmeter med bagsæderyggen lagt ned. Desværre er vognbunden ikke helt plan med bagsæderyggen lagt ned, og vi kunne godt bruge bedre muligheder for at fastsurre bagage i lastrummet. Men alt i alt er den nye Focus en fuldgyldig familiebil.

Er sikkerheden i orden?
Både ja og tjaeh. Den nye Ford Focus er en helt ny konstruktion, der giver mulighed for alt det sidste nye, livreddende udstyr på sikkerhedsfronten. Desværre er det ikke alt sammen standard – heller ikke på de dyreste modeller, hvor aktiv fartpilot eksempelvis er ekstraudstyr. Men vigtigst; automatisk nødbremse, der fungerer både i byen og ved hurtigere hastigheder og registrerer fodgængere og cyklister dag og nat er standard på alle udgaver. I Euro NCAPs sikkerhedstest 2018 er de maksimale fem stjerner da heller ikke i fare. Ford Focus tackler også den barske pæletest, hvor bilen kastes sidelæns ind i en stolpe – og beskytter både voksne og børn på en overbevisende måde. Eneste lille minus i karakterbogen er, at beskyttelsen mod piskesmældsskader på forsæderne kunne være bedre. Læs mere her hos Euro NCAP. 

Hvordan kører den?
I den nye Ford Focus kommer du fra A frem til B med et smil på læben. Køreegenskaberne er sportslige, det 6-trins gearskifte går let, og styringen er præcis med en fin fornemmelse af forhjulenes bevægelser og god retningsstabilitet på motorvejen. Omvendt er der ikke gået på kompromis med komforten. Især er der arbejdet med støjdæmpningen af kabinen, og man skal virkelig svinge pisken over de tre, små cylindre ude foran, før den karakteristiske motorlyd trænger sig på.

Ujævnheder, huller i vejbanen og bump filtrerer fjedrene i Focus også fra på bedste vis – også på testbilens 17 tommer hjul. Den nye Ford Focus er absolut en af de bedst kørende biler i den lille mellemklasse.

Hvordan er motoren?
En gammel kending, der er blevet finpudset. Da Ford lancerede den tre-cylindrede EcoBoost turbobenzinmotor i 2012, satte de ny standard for små motorer på blot én liter. Efterfølgende vandt den da også i fem år i træk titlen som ‘International Engine af the Year’ for sin størrelse. I 2018 måtte tronen dog afgives til VW, og det tronskifte er vi enige i: For at leve op til stadig skrappere miljøkrav har Ford efterhånden ‘udsultet’ maskinen så meget, at vi savner lidt punch i de 125 hk. Ikke mindst i testbilen, der vejer op mod 1,5 tons i køreklar vægt, savner motoren lidt overskud. Når det er sagt, er maskinen yderst kultiveret og støjdæmpningen effektiv, så cruising på motorvejen er en fornøjelse. Efter den nye, mere realistiske WLTP-norm skulle vores testbilen klare 17,2 km/l, men vi nåede lidt skuffende kun 14 km/l .

Passer prisen?
Ja. Startprisen er lav, pænt under 200.000 kr., og priserne er konkurrencedygtige på de fleste udstyrsniveauer, selv om noget sikkerhedsudstyr koster ekstra. Du får rigtig meget bil for bare 192.000 kr. i indstigningsmodellen af den nye Focus, der har et fornuftigt udstyrsniveau og det vigtigste aktive sikkerhedsudstyr, men også kun 100 heste under hjelmen. Vi vil i stedet fokusere på Titanium-udgaverne, der også byder på mere udstyr som klimaanlæg, nøglefri betjening, digitalt infodisplay mm. Ønsker du flere hestekræfter, får du 150 hk for 245.000 kroner. Skal det være rigtig sjovt, ligner ST-line udgaven med hele 182 hk for kun 255.000 kroner et stærkt køb. Her får du mest ‘value for money’ i Focus-programmet med næsten GTI-præstationer.

Er der alternativer?
E
n hel flok. Men Ford Focus står stærkt prismæssigt, uanset hvor du kigger hen – både i basisversionen og når du bevæger dig op i udstyr. En oplagt konkurrent er VW Golf, der dog koster 269.000 i den sammenlignelige 1,5 TSI Comfortline-udgave med 130 hk. En anden tysker, Opel Astra, fås til anderledes lave 200.000 kroner med 105 hk. Seat Leon – den spanske Golf som også har et sportsligt setup som Focus – koster fra 227.000 kroner med 115 hk turbobenziner. Japanske Honda Civic kører også knivskarpt og er rummelig, men har et ret aparte design. Startprisen er konkurrencedygtige 215.000 kr. med 126 turbobenzinheste. De koreanske søsterbiler Kia Ceed og Hyundai i30 er også kompetente rivaler med lange garantier, men knap så meget køreglæde som Focus til 200.-210.000 kroner.

Konklusion:
For:
Plads, køreglæde, støjdæmpning, pris
Imod: Kun 2 års garanti, motor savner overskud
Hvilkenbil siger:

Ford Focus begejstrer. Den ser godt ud, har masser af plads i kabinen, sikkerheden er i orden, og så holder Focus fast i de sjove, dynamiske køreegenskaber. Priserne er tilmed fair, og fuldender billedet af en af de bedste biler i Golf-klassen p.t.

 

Læs også tests af konkurrenterne:

Facelift forfiner formidable Golf

To skridt frem og ét tilbage for Kia Ceed

Hyundai i30 – dygtig koreansk Golf-spiller

Opel Astra rækker efter stjernerne

Honda Civic er for entusiaster

FAKTA: Ford Focus Titanium 1,0 EcoBoost 125 hk

Vejl. pris: 229.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.080 kr. (129 g. CO2 pr. km.)
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 
Antal airbags: 6
Forbrug (WLTP-norm): 17,2 km/l (med 17″ fælge)
Forbrug i test: 14,1 km/l
Længde/bredde/højde: 438/183/145 cm
Akselafstand: 270 cm
Bagagerum (min/max.): 375/1.354 liter
Køreklar vægt: 1.464 kg
Motor: 3 cyl., 1,0 liter
Effekt: 125 hk/170 Nm (200 Nm overboost i 15 sek.)
0-100 km/t: 10 sek
Topfart: 200 km/t

Særligt standard udstyr (Titanium):
16″ alufælge, 8″ touchscreen, Bluetooth og Apple Carplay, kørecomputer, LED-kørelys for bag, nøglefri betjening, el-foldbare sidespejle, elektrisk p-bremse, regnsensor, fartpilot med hastighedsbegrænser, 2-zoners automatisk klimaanlæg, opvarmede forsæder, passagersæde med højdejustering, opvarmet forrude, automatisk nedblændeligt bakspejl, elruder for og bag, vejbaneassistent, automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse. (* hvilkenbil.dk’s vurdering)

Ekstraudstyr:
Designpakke 4: (Ford dynamiske LED forlygter, blændfrit fjernlys, LED blinklys, mørktonede ruder og 17” alufælge) 22.535 kr.
Parkeringspakke: (Active Park Assist med vidvinklet bakkamera og dørkantsbeskyttere) 8.825 kr.
Vinterpakke: (Opvarmet rat) 2.315 kr.
B&O-musikanlæg: (10 højttalere og DAB+ opgradering) 8.615 kr.
17 tommer alufælge: ( opgradering fra 16 tommer) 2.900 kr.
Trådløs mobil oplader: 1.010 kr.

[email protected]

REVIEW OVERVIEW
Ford Focus hb 2019
focus-sigter-mod-toppen-i-golfklassenBILTEST: Fjerde generation af Ford Focus er vokset i størrelse, men holder fast i sit dynamiske, køreglade DNA. Dermed fastholder Focus sin position som en de bedste biler i klassen. Hvilken bil ? Focus er Fords spiller i Golfklassen, som den lille mellemklasse ofte kaldes. Fjerde...

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here