Frækt svar på det åbne spørgsmål

0
vw t-roc cabriolet
BILTEST: VW T-Roc Cabriolet er noget så sjældent som en topløs crossover. Mere enestående end køn – og nok mest for friluftsentusiaster med hang til højder.
Hvilken bil?

VW er helt ude i nicherne med T-Roc Cabriolet, der lige nu må være verdens eneste crossover-cabriolet. Men hele verden er vild med høje biler og alt, der står crossover og SUV på sælger som læskedrik i Sahara. Derfor er det ikke overraskende, at VW prøver lykken. Som verdens største bilproducent har de masser af modeller at vælge imellem, og T-Roc er så tilpas kompakt, at den ikke bliver for dyr som cabriolet. Her tester vi topudgaven R-Line med 150 hestes turbobenzinmotor, 7-trins DSG-automatgear og sportsundervogn, der skal kompensere for T-Roc’s ekstra højde. Prisen er 460.000 kr., men du kan også få en topløs T-Roc med 110 hk og manuelt gear for 360.000 kr.

Vidste du at?

Idéen om en høj, muligvis let terrængående åben bil er langt fra ny. Tænk bare på VWs egen ’jagtvogn’ fra 1968, der godt kan kaldes T-Roc Cabriolets stamfader. En mere direkte forløber er Range Rover Evoque Convertible, der dog aldrig blev nogen succes. Den britiske upperclass cabriolet var kun i produktion i 2017-18, så var markedet for topløse luksus-SUV’ere mættet.
Det skal blive spændende at se, om VW har mere held med T-Roc Cabriolet. Åbne biler er generelt i lav kurs i disse år. VW satser på, at løsningen er at kombinere tidens hang til høje biler med en kaleche.

Derfor bliver T-Roc VW’s eneste åbne model; cabriolet-udgaverne af både Beetle og Golf er lagt i mølposen. Så er spørgsmålet, hvad de ofte æstetisk interesserede købere af åbne biler synes om kloningen af crossover og cabriolet?

Hvordan er førerpladsen?

T-Roc er den første VW i nyere tid, hvor tyskerne frivilligt gav køb på det mærkbare forspring i finish med lækre overflader, som VW hidtil havde haft. I stedet er der hård plastic over alt i T-Roc, der giver kabinen et rustikt præg. Til en åben crossover med SUV-look kan man måske godt forsvare materialevalget, men lækkert er det ikke. Til gengæld er førerpladsen lige så velfungerende og intuitiv, som normalt hos VW. Kørestillingen er god – rattet måtte dog godt komme lidt tættere på, sæderne støtter godt og du har fint udsyn hele vejen rundt. Digitalinstrumenter er standard, og i tillæg til infotainmentskærmen er her heldigvis klassiske knapper til justering af lyd og ventilation. Er du VW-ejer, vil du føle dig hjemme.

Hvordan opleves kabinen?

Beskyttelse mod vind og vejr når kalechen er nede er afgørende i en cabriolet – ellers beholder du bare ’kluden’ på. Her skuffer T-Roc Cabriolet ikke: Elmotorer kører kalechen op og ned på få sekunder, og den relativt stejle forrude yder fin beskyttelse mod vinden. I hvert fald når du benytter den læskærm, som placeres henover bagsæderne lige bag forsæderne. Du kan roligt lade skærmen være på, for pladsen på bagsædet er yderst begrænset. Det samme gælder pladsen i bagagerummet, der næsten er halveret til beskedne 280 liter. Til gengæld sørger den høje bagdel for, at åbningen er relativt stor. Men pas på ryggen, for alle varer skal ind og ikke ned i bagagerummet.

Er sikkerheden i orden?

T-Roc er ikke crashtestet i Cabriolet-udgaven. Til gengæld slap den almindelige, lukkede T-Roc særdeles godt fra mødet med muren i Euro NCAPs crashtest i 2017. Faktisk scorede T-Roc 96 procent i passagerbeskyttelse, hvilket er helt i top. Siden er NCAP crashtesten skærpet flere gange og en cabriolet med stoftag vil i sagens natur altid være mere sårbar end lukkede biler. Skulle man være uheldig at rulle rundt, er T-Roc Cabriolet udstyret med styrtbøjle, der popper op bag bagsædet på millisekunder. Den aktive sikkerhed er også høj med automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse. Den testede R-Line har også en velfungerende blindvinkelassistent. Læs mere på euroncap.com.

Hvordan kører den?

Overraskende neutralt. Du kan godt mærke det højere tyngdepunkt, men testbilens strammere sportsundervogn og ret voldsomme 19-tommer hjul med lavprofildæk holder krængningen på et minimum. Heldigvis uden at sætte komforten over styr. T-Roc sluger de fleste ujævnheder, og går du ned i 18-tommer, rammer du formentlig det bedste kompromis. Styringen er letgående, progressiv og præcis, men rigtig sportslig bliver den aldrig – en lavstammet roadster som Mazda MX-5 er langt sjovere. Men er du friluftsentusiast med hang til højder, har den topløse T-Roc sin berettigelse.

Hvordan er motoren?

Med turbodrevet bundtræk, 150 hk og et hurtigt skiftede automatgear med dobbeltkobling savner du ikke kræfter. Den 1,5 liters TSI-motor skuffer dog på forbruget. Trods spare-teknik som Miller-cyklus forbrænding og cylinderfrakobling, der ’slukker’ for to af de fire cylindre ved moderat marchfart, lover VW kun 14,9 km/l i snit. Det holder til gengæld.

Vi nåede 14,8 km /l i testugen, men det er til den lave side. Især i en åben bil, hvor man ofte cruiser adstadigt afsted for bare at nyde køreturen på stille landeveje.

Motoren er i øvrigt stille og kultiveret. Dermed hører du ret tydeligt rullestøjen fra de store dæk og susen fra den ellers isolerede kaleche.

Passer prisen?

Ikke rigtig. VW tager sig godt betalt for at skære taget af T-Roc, forstærke bunden og sætte en stofkaleche på i stedet. En T-Roc Sport med fast tag og samme drivline koster 334.000 kr. Dermed skal du altså af med næsten 125.000 kr. ekstra for kalechen og noget ekstra R-Line udstyr. Det er pebret – også selv om åbne biler holder prisen bedre end alle andre biltyper. Fans af sjældne biler kan så håbe, at den effekt bliver endnu større for den bogstaveligt talt enestående T-Roc Cabriolet…

Er der alternativer?

Færre end tidligere og ingen direkte crossover-konkurrenter. Vi kan få øje på tre alternativer, der alle er baseret på almindelige, lave personbiler: Mindst og billigst er Mini Cooper Cabriolet, der med trecylindret turbobenziner med 136 hk begynder fra 325.000 kr. Den er dog decideret skrabet, så prisen ender hurtigt på 400.000 kr. for det lille, men charmerende åbne hundehus.
Hos BMW hedder rivalen 218i Cabriolet aut. til 425.000 kr. Lidt dyrt, men køreoplevelsen er bedre. Det er dog i VW-koncernen vi finder det alternativ, der rydder bordet: Lige nu fås den fremragende Audi A3 Cabriolet som Sport Limited Plus med samme drivline som T-Roc og masser af udstyr til 400.000 kr. Og den er bare definitivt smukkere, lækrere, rummeligere og bedre kørende end T-Roc Cabriolet…

Konklusion:

For: Anderledes, god vindbeskyttelse, velfungerende mekanik.
Imod: Rustik finish, særpræget design, høj merpris for kaleche.
Hvilkenbil siger:

VW malker SUV- og crossover-moden pænt hårdt med T-Roc Cabriolet. Designet er diskutabelt, finishen rustik og merprisen heftig. Er du til åbne biler, findes der et langt bedre bud i VW-koncernen hos Audi med den fremragende A3 Cabriolet, der endda er billigere. Respekt for VWs mod til at turde noget nyt, men T-Roc Cabriolet ligner svaret på et åbent spørgsmål, som ingen har stillet.

FAKTA: VW T-Roc Cabriolet 1,5 TSi R-Line

Vejl. pris, inkl. lev.: 460.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 15.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.780 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): Ikke testet
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 14,9 km/l (153 gr/CO2 km)
Forbrug i test: 14,8 km/l
Længde/bredde/højde: 427/181/158 cm
Bagagerum: 284 liter
Vægt: 1.485 kg
Motor: 4 cyl., 1,5 liter, turbobenzin med cylinderfrakobling
Effekt: 150 hk/250 Nm
0-100 km/t: ikke opgivet
Topfart: 205 km/t

Særligt standardudstyr (R-Line):

2-zone klimaanlæg, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, el-kaleche, digital instrumentering, 8” trykfølsom skærm, automatisk nødbremse m. fodgængergenkendelse, aktiv sporassistent, multikollisionsbremse, blindvinkelassistent, adaptiv fartpilot, 17” alufælge, multifunktionslæderrat, kørecomputer, sædevarme for, kurvelys, splitbagsæde, LED-lygter, p-sensorer for og bag, elektronisk differentialespærring, sportsaffjedring, træthedsregistrering.
Metallak: 10.800 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

Ekstraudstyr:

DK komfortpakke (bakkamera inkl. Park Assist, nøglefri betjening, app-Connect inkl. wireless Apple Carplay samt forsæder med el-indstillelig lændestøtte): 14.000 kr.
Navigation inkl. internet og streaming: 16.000 kr.
Beats lydsystem: 9.000 kr. 

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation