Fransk ’oui’ til elbiler – ’non’ til diesel

Efter ’dieselgate’ vil Frankrig udfase dieselbiler: Ejere af ældre dieselbiler får op til 75.000 kr. i skrotpræmie, hvis de skifter til en ny elbil

VW’s snyd med op mod 11 millioner dieselbiler, får nu indirekte konsekvenser i Frankrig. Her har man længe favoriseret dieselbiler i et forsøg på at nedbringe CO2-udslippet fra bilparken. Det er sket gennem lavere afgifter på dieselbrændstof, hvilket har bragt andelen af dieseldrevne personbiler og lette varevogne på de franske veje op på rekordhøje 68 procent.

Men det skal være slut nu, proklamerer den franske regering. Allerede før ’dieselgate’ brød ud, har der været stigende bekymring i Frankrig over partikelforureningen fra dieselbiler. Det har ført til planer om at udfase den afgiftsfordel på godt en krone, som diesel har haft frem for benzin. Planer, der nu bliver til virkelighed fra 2016.

Det er tydeligt, at der ikke er sammenhæng mellem den afgiftsfordel, som diesel får, og så den forurening, som diesel medfører”, sagde den franske miljøminister Segolene Royal i sidste uge med klar adresse til VW-skandalen.

Samtidig med at dieselbiler mister en fordel på tankstationen, vil den franske regering give elbiler et kraftigt skub: Franske ejere af ældre dieselbiler får en solid skrotpræmie, hvis de skifter deres gamle oliebrænder ud med en ny elbil. Er dieselbilen 13 år gammel, lyder tilskuddet på hele 10.000 euro – lige knapt 75.000 danske kroner.

Netop i Frankrig må regeringens planer siges at være noget af en kovending: Fransk bilindustri regnes for at være førende inden for dieselteknologi og sælger også langt flere diesel- end benzinmodeller. Hvis det stærke hjemmemarked forsvinder for Renault, Peugeot og Citroën, står det franske trekløver med en enorm udfordring: VW-skandalen regnes af mange for at blive startskuddet til et stemningsskifte i Europa, hvor man for alvor vil droppe strategien om at reducere CO2-udslippet ved hjælp af alt for forurenende dieselmotorer, og i stedet satse på hybridteknik, der kombinerer eldrift og benzinmotorer.

Her er japanerne suverænt længst fremme, og det vil koste europæisk bilindustri milliarder at komme på omgangshøjde med Toyota og Co.

Omvendt er netop Renault langt fremme med elbiler, og det er også i det lys, at man skal se den franske regerings markante tilskud til elbiler.

Ifølge branchemagasinet Automotive News vurderer analytikere, at VW-skandalen vil få den samlede, europæisk andel af dieselbiler til at falde fra de nuværende 53 procent til 35 procent i 2022.

Læs også: Frankrig vil af med dieselbiler 

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here