Golf giver gas som GTI, GTE og GTD

golf gti
Ottende generation af Golf er også klar i power-udgaverne GTI, GTE og GTD. Med benzin-, hybrid- og dieselmotor har de hver deres karakter.

VW ramte en lille guldåre i 1976. Første generation af Golf var lanceret, og så fik en gruppe ingeniører en god idé: De skruede 1,6 liters motoren op til 110 hk, monterede sportsrat, ternede sportssæder og en gearknop udformet som en golfbold i den stramt designede Golf I. Som kronen på værket fik den frække Golf monteret et par skilte med betegnelsen GTI for og bag på bilen. Keine hexerei, nur behändigkeit: En ny bilklasse var født.

Golf GTI var en succes fra starten. Bilentusiaster fik en billigere genvej til fart og fornøjelse, der oven i købet bevarede den fine praktik fra den originale Golf. GTI-udgaven lignede måske ikke en lavstammet sportsvogn, men den kørte som en og tilførte den fornuftige familiebil en hidtil uset frækhed. GTI blev et begreb og Golf var den første af slagsen.

Familieportræt af VW Golf med hurtige G-ener: Fra venstre GTD, GTI og GTE.

Til marts lancerer VW så ottende generation af Golf i de mere civile udgaver. Entusiasterne venter helt sikkert på GTI-udgaven, som fabrikken netop har afsløret. Ja, ret beset skulle ottende oplag af GTI have haft verdenspremiere på biludstillingen i Geneve, men den er aflyst på grund af Corona-virussen. Godt vi har billeder og information her. Ikke bare af GTI, men også af de nært beslægtede GTE og GTD-udgaver.

Ternet indtræk og digitalt cockpit

Men vi begynder med originalen GTI. Baseret på Golf 8 er den strengt taget et meget gennemgående facelift af Golf 7. Den nye Golf bygger nemlig videre på VW’s MQB-platform og bevarer sine nuværende proportioner. Teknisk sker der dog en del. Især indvendig, hvor Golf 8 og dermed også GTI får et helt nyt og fuldt digitalt cockpit, der nærmest er støvsuget for knapper. Displayet er 10 tommer bredt og kan ændre design, og i midterkonsollen styrer du alt fra ventilation til navigation på en anden 10 tommer stor touchskærm. Selv VWs klassiske drejegreb til lyset er erstattet af en touchpad.

Og ja, der er stadig ternet indtræk i Golf GTI. Med røde syninger til GTI, blå til GTE og sølvfarvede til GTD.

De hurtigste Golf-udgaver har fået flyttet skiltet ind midt på bagsmækken. GTD har to udstødningsrør til venstre, GTI et i hver side og GTE slet ingen.

Udvendig holder G-udgaverne stilen. Højtråbende er de ikke, men bred og bikubeformet kølergrill, 18-tommer fælge, farvede bremsekalibre, side- og hækspoiler samt diffusor markerer, at her kommer en Golf, der gerne tager lidt flere G-kræfter i svingene. Rent teknisk sker det ved hjælp af differentialespær på forhjulene. Mod merpris kan du skærpe køreegenskaberne yderligere med aktiv affjedring. Sænket sportsundervogn er standard på GTI og GTD, men ikke på GTE.

GTE lige så stærk som GTI

GTI kører videre med en to-liters, firecylindret turbobenzinmotor, der er hidset op til 245 hk og et moment på 370 Nm. Manuel gearkasse med seks trin er standard, mod merpris kan du få syv-trins automatgear med dobbeltkobling. Selve gearvælgeren er reduceret til en lille stub, der fungerer fuldt elektronisk. Derfor behøver du ikke sætte gearvælgeren i P, når du parkerer og slukker bilen – det sørger den selv for.

Den nye GTE bliver for første gang lige så kraftig som GTI. Ydelsen er de samme 245 hk, men kræfterne kommer både fra en 1,4 liters turbobenziner, der alene yder 150 hk, en elmotor og et batteri på 13 kWh. GTE er en ladehybrid, så batteriet kan lades op i stikkontakten. Gør du det, kan Golf GTE køre op til 60 km på el alene. Også på motorvej: Topfarten på ren el er 130 km/t. Om GTE reelt er lige så hurtig som GTI, ved vi ikke, for VW har ikke sluppet de endelige specifikationer. Men det bliver nok lige et stykke under: Med sit batteri bliver GTE tungere end GTI, og det koster på præstationerne.

golf gti
Som i den ‘civile’ Golf er der ryddet godt op i knapperne i Golf GTI. Det ternede indtræk er bevaret.
Dropper GTD i Danmark

Sidste medlem af den sportslige Golf-familie er GTD. Her ligger en nyudviklet to-liters diesel med fire cylindre, der yder 200 hk og et voksent moment på 400 Nm. Takket være hele to katalysatorer og dobbelt AdBlue indsprøjtning hævder VW, at GTD-udgaven er blandt verdens reneste dieselbiler. Og her er det så, at vi kommer til en af de lidt større og desværre negative nyheder om den Golf GT-serie: Den danske importør vil ikke markedsføre GTD i Danmark.

Golf GTI og GTE er til gengæld lige på trapperne. Efter planen står de hos de danske forhandlere midt på sommeren. Måske tids nok til årets sommerferie, så du kan komme lidt hurtigere sydpå til solen.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here