Her er priserne på Polestar 4

0
98
Polestar 4

Priserne på svensk-kinesiske Polestar 4 er klar: Til 465.000 kr. for en veludstyret basismodel udfordrer den VW ID.7.

Vi ser den næppe på dansk asfalt før til august, men allerede nu er den danske importør klar med priserne på Polestar 4. Mærket kalder selv nyheden for en ’SUV-coupé’. Med en højde på 154 cm og en velvoksen akselafstand på tre meter samt en længde på 484 cm har den svensk-kinesiske elegantier dog en profil, der ganske præcist svarer til VW’s nye elektriske personbil, ID.7.

Det gælder også priserne. De begynder ved 465.000 kr. for basisudgaven Long Range Single Motor. Det er 15.000 kr. mere end VW ID.7. Til gengæld er panoramaglastag og 20 tommer hjul standard hos Polestar. Og modsat den mindre Polestar 2 skal du ikke investere i udstyrspakker for at få vigtige detaljer som adaptiv fartpilot og varmepumpe med i prisen. I Polestar 4 er det standard.

544 hk til lavpris

Præstationerne er også meget lig den tyske konkurrents. Med Single Motor får du baghjulstræk og 200 kW (272 hk). Batteriet på hele 100 kWh rækker til 610 km på en fuld opladning. I forhold til batteriet størrelse er det overraskende lidt, men dog på omgangshøjde med ID.7, der har samme rækkevidde med et batteri på 82 kWh. Polestar lader dog hurtigere. Op til 200 kW i en lynlader, hvor VW nøjes med 170 kW.

Som Polestar 2 benytter 4 styresystemet Android Automotive – og har dermed Google Assistant, Google Maps og Google Play.

For 495.000 kr. rykker du op i Long Range Dual Motor. Det giver både firehjulstræk og fordobler effekten til vilde 400 kW (544 hk). Set i det lys virker merprisen på 30.000 kr. nærmest billig – ekstraudgiften pr. kW må være markedets billigste. Med en 0-100 km/t på 3,8 sekunder er det Polestars hurtigste model nogensinde.

Ingen bagrude

Polestar 4 udmærker sig ved mærkets meget skandinaviske og ’rene’ designstil. Her med det frække twist, at der ikke er nogen bagrude. I stedet kigger et kamera på taget bagud og sender billedet op i bakspejlet. Standardmonteret panoramaglastag sørger for, at bagsædepassagererne ikke følger sig ’lukket inde’. Den store akselafstand, der sørger for god benplads på bagsædet, bidrager også til en luftig rumfornemmelse trods den manglende bagrude.

Mens Polestars nummer-betegnelser er lette at forholde sig til, er der ingen logik i rækkefølgen. Inden vi ser model 4 i Danmark, kommer den større SUV, Polestar 3, formentlig i løbet af sommeren. Og selv om 4 ligner en coupé-udgave af 3, står de faktisk på to forskellige platforme: SUV’en Polestar 3 benytter en Volvo-platform, mens Polestar 4 er baseret på den såkaldte SEA-platform. Den er udviklet af Volvos kinesiske ejer Geely, der også benytter den i de rent kinesiske Zeekr-biler.

De er i øvrigt også på vej til Danmark – angiveligt til sommer. Det gælder bl.a. Zeekr 001, der benytter samme teknik og dermed bliver en søsterbil til Polestar 4, formentlig til lavere priser. Det er endnu et eksempel på, at man skal holde tungen lige i munden, når man køber elbil: Konkurrencen på pris er knivskarp, der kommer hele tiden nye modeller og mærkerne skruer ofte på priser og udstyr.

Mod et depositum på 1.000 kr. kan Polestar 4 bestilles nu. Levering forventes i løbet af august.

Fakta
POLESTAR 4 Long Range Single Motor Long Range Dual Motor
Rækkevidde 610 km 580 km
Drivline Baghjulstræk Firehjulstræk
Motor 200 kW (272 hk) 544 kW (544 hk)
Drejningsmoment 343 Nm 686 Nm
0-100 km/t 7,1 sek. 3,8 sek.
Batteri 100 kWh 100 kWh
Ladeeffekt (AC/DC) 11 kW / 200 kW 11 kW / 200 kW
Lynladning 10-80 procent 30 minutter 30 minutter
Akselafstand 300 cm 300 cm
Længde 484 cm 484 cm
Pris 465.000 kr. 495.000 kr.

Du kan læse mere om Polestar 4 her.

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here