Honda CR-V debuterer med turbobenziner

0

Femte generation af Honda CR-V får dansk premiere sidst i oktober. Priserne begynder ved 329.000 kr. inklusive turbobenzinmotor, adaptiv fartpilot og LED-lygter, men tredje sæderække bliver dyr.

Honda CR-V er blandt pionererne i den bølge af crossovers, der skyller ind over os. Første generation af den mellemstore japanske SUV kom allerede i 1995 og siden har Honda haft godt fat i bilkøbere med hang til luft under vangerne. Konkurrenter er der kommet masser af, men CR-V har fortsat en aura af ‘den ægte vare’ over sig. Det kan godt være, at Nissan sprøjter Qashqai’er ud og at en stor bilproducent som VW har møvet sig godt og grundigt ind på samme terræn, men Honda CR-V er stadig entusiastens valg.

Nu er japanerne klar med femte generation. Godt og vel endda – amerikanerne har haft fornøjelsen siden 2017, men først nu kommer den nye CR-V til Europa. Herhjemme er der dansk premiere i sidste weekend af oktober, og her kan de lokale forhandlere lokke med en relativt gunstig basispris på 329.000 kr.

Femte oplag af Honda CR-V lægger sig i forlængelse af sin forgænger i designet. For første gang er der også plads til en tredje sæderække.

Dermed holder CR-V nemlig niveau med den foregående og ganske populære udgave. Samtidig er der skruet op for både udstyr og power: Femte oplag bliver også den første nogensinde med en turbobenzinmotor under hjelmen. Maskinen kender vi allerede fra Civic, som CR-V deler platform med. Med manuelt gear yder den 173 hk, mens ydelsen stiger til 190 hk i selskab med et trinløst CVT-automatgear.

Slut med diesel
Til gengæld dropper Honda at tilbyde en diesel – lidt pudsigt eftersom japanerne har gjort sig umage med at opdatere deres kendte 1,6 liters dieselmotor til de nye miljønormer, så den kan fortsætte i den mindre Civic. Dieselmotoren burde med andre ord være lige til at skrue i CR-V, men i stedet vil Honda på et senere tidspunkt tilbyde en benzinhybrid til miljøbevidste kunder med et større kørselsbehov – den kan du læse mere om her.

Til 329.000 kroner får du også 17-tommer alufælge, adaptiv fartpilot, varme i forsæderne, digital instrumentering og omfattende sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse, skiltegenkendelse og aktiv sporassistent. Prismæssigt placerer Honda sig godt 30.000 kroner over Nissan X-Trail, på niveau med en tilsvarende Mazda CX-5 eller Peugeot 5008 og godt 20.000 kroner under VW Tiguan. Vil du have udstyr som 18-tommer fælge, navigation, syv tommers infoskærm, p-sensorer og bakkamera, klimaautomatik og læderrat stiger prisen til 363.000 kroner. CVT-automatgear og firehjulstræk lægger yderligere 39.000 kroner til prisen.

Navigation og læderrat er ikke med i basisudgaven. Det er længe siden, at vi har set pynteindlæg i kunsttræ – men sådan kan amerikanerne lide det og derovre er CR-V en bestseller.

For første gang fås CR-V også som syv personers. Desværre skal du op i næsthøjeste udstyrstrin Lifestyle til 424.000 kroner for at få den tredje sæderække – det gør konkurrenter som Nissan X-Trail og især Peugeot 5008 væsentligt billigere.

Selv om Honda CR-V allerede har været i produktion i et år i USA, skal de europæiske udgaver bygges på Hondas fabrik i engelske Swindon.

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation