Honda e satser på charmen

honda e

BILTEST: Hondas første elbil er allerede kult med retro-look og anderledes løsninger. Trods høj pris og kort rækkevidde er vi forelskede…

Hvilken bil?

Honda e er Hondas første rene elbil. Og en modig en af slagsen. Som så mange gange før går japanerne andre veje end konkurrenterne. De satser på en lille, men lækker bybil med beskeden rækkevidde, der til gengæld – relativt – hurtigt kan lades op. Honda e er en fem-dørs hatchback i miniklassen, der har plads – og sikkerhedsseler – til fire personer og lidt bagage. Honda e findes foreløbig kun i to udstyrsniveauer til henholdsvis 277.100 kr. for basisudgaven med 136 hk og 299.500 kr. for Advance-udgaven med 154 hk, som vi tester her. Rækkevidden er for begge udgaver opgivet til 222 km i henhold til WLTP-normen, men testbilen er udstyret med 17 tommer fælge, der reducerer rækkevidden til 210 km på en opladning. En Honda ladestander koster 7.800 kr. plus installation.

Vidste du at?

Det er befriende, når bilmærker en sjælden gang tør løbe linen ud og lade prototyper og designstudier blive til virkelighed. Det er Honda e et af de gode eksempler på. Honda Urban EV concept blev præsenteret på den internationale biludstilling i Frankfurt i 2017, og nu er prototypen et langt stykke hen ad vejen blevet til virkelighed med Honda e. Filosofien bag designet er ’less is more’, og Honda er allerede blevet belønnet med en ’Red dot’ designpris for de enkle og rene linjer med referencer til den første Honda Civic fra 1972.

Bilen vender da også hoveder i trafikken, og er en magnet for samtaler med bilinteresserede folk på p-pladser. På ladestationer flokkes entusiastiske elbilister om den lille Honda og siger ’fed’, ’cool’, og ’wauw’.

Hvordan er førerpladsen?

Helt igennem charmerende og anderledes. Lige fra de brune ’træ’paneler i retro-look til instrumentpanelet med et stort gennemgående display flankeret af skærme, der ’ser’ bagud i stedet for sidespejle – i alt seks skærme på række – med mulighed for at nyde svømmende akvariefisk, japanske kirsebærtræer mm. Det kræver lidt tilvænning, og ikke alt er lige vellykket, men jeg er vild med det – og måske især med vovemodet til at gøre noget nyt og anderledes. Og heldigvis kan man slukke for de fleste skærme, og det er fint, for de mange indtryk kan let blive for meget og fjerne fokus fra vejen. Og vi bærer over med, at softwaren bag de store skærme i midten er noget sløv i det.

Hvordan opleves kabinen?

Honda e er ganske enkelt en oplevelse for sig selv inden døre. Og en god oplevelse. Der er god højde til loftet i kabinen, som giver en fin rummelighed. Men lad os bare slå fast, at der ikke er meget plads til langbenede europæere på bagsædet, og at bagagerummet ikke rækker til mere end en weekendtur. Bevares, ikke alle løsninger er lige praktiske, men jeg kan ikke lade være at trække på smilebåndet af de sjove detaljer i indretning og materialer. Sæderne er fx monteret med sofa-lignende tekstil, sikkerhedsselerne er 70’er-brune, kabinelyset er fire indbyggede spots i loftet, en lomme til mobilen, en læderstrop som kopholder, og sådan kan jeg blive ved.

Er sikkerheden i orden?

Det går vi ud fra. Den uafhængige organisation Euro NCAP har endnu ikke gennemført sin omfattende sikkerhedstest af Honda e, men Honda leverer normalt biler med et højt sikkerhedsniveau. Desuden er Honda e som standard udstyret med en hel palette af elektroniske førerassistenter, der er med til at forhindre ulykker. Herunder automatisk nødbremse, som ’ser’ fodgængere og cyklister, vognbaneassistent, blindvinkelassistent, skiltegenkendelse og automatisk op- og nedblænding af fjernlys samt adaptiv fartpilot. På den anden side står e-modellen på en helt ny platform og har en helt ny drivlinje, så vi må vente og se.

Hvordan kører den?

Rigtig sjovt. Køreoplevelsen er lidt à la gokart. Træk på baghjulene lader forhjulene koncentrere sig om at styre over asfalten, og styretøjet fungerer ultra-præcist med en god afstemning af servostyringen. Sportslige køreegenskaber er der ikke mange, der kan lære Hondas ingeniører noget om. Oven i købet er affjedringen så kompromisløst hård, at de hvide striber på vejen mærkes bagi, og skarpe sving ædes med glubende appetit. Desværre er undervognen så hård, at enhver ujævnhed forplanter sig ind i kabinen. Kombineret med en del støj fra de 17 tommer Michelin-dæk, bliver det alt i alt lidt trættende i længden fx ved motorvejskørsel. Men rigtig sjovt i mindre doser. En vendediameter på bare ca. 9 meter gør Honda e til den fødte bybil, der kan sno sig ind og ud alle steder.

Hvordan er motoren?

Honda e har med 136 hk i basisudgaven – og endda med 154 hk i testbilen – noget mindre power end sine nærmeste konkurrenter. Men samtidig er den omkring 250 kilo lettere, og med et drejningsmoment på hele 315 Nm, hvilket også er noget mere end konkurrenterne, savner jeg ikke kræfter – særligt ikke i ’Sport’- indstillingen. 0-100 km/t klares på 8,3 sekunder, hvilket ikke er særligt hurtigt for en lille elbil, men softwaren sørger for at spare på kræfterne, så snart bilen er oppe i fart. Op til 50 km/t rykker Honda e rigeligt hurtigt til, at det er sjovt. Topfarten er begrænset til 145 km/t. Rækkevidden er selvfølgelig også begrænset.

I testugen kørte vi typisk mellem 160 og 180 km på en opladning med en del motorvejskørsel. Rækkevidden er noget bedre ved bykørsel.

Passer prisen?

Det kan jo diskuteres. Næsten 300.000 kr. for en lille elbil, der ikke har en særlig lang rækkevidde, synes dyrt. Du kan jo fx få en stor, komfortabel opladningshybrid som Ford Kuga SUV til samme pris. På den anden side byder Honda e på mange sjove og elegante løsning pakket ind i funky retro-design, hvilket nok vil give nogle en stor ejerglæde – og opmærksomhed. Og til Honda e’s forsvar kan siges, at konkurrenterne er stort set lige så dyre. De fås fra 240.000 kr., men med noget mindre udstyr end Honda e – og også noget mindre charmeklud…

Er der alternativer?

Ja, en håndfuld andre charmetrolde med elmotor og batteri findes der da, men udvalget er endnu ret begrænset. Mini Cooper SE har lidt længere rækkevidde og fås godt 10.000 kr. billigere end Honda e – fra 266.500 kr. BMW i3 er efterhånden en klassiker på elbilmarkedet og er faktisk leverandør af teknikken til Mini Cooper SE – dog med en rækkevidde på op til 260 km på en opladning på papiret. Den byder også på et unikt – nogle vil sige aparte – design og mange sjove detaljer til priser fra 279.500 kr. Tredje generation af Fiat 500 introduceres lige om lidt som elbil angivet til 320 km rækkevidde og en pris på 270.000 kr. Den ser yderst lovende ud. Et andet spændende – og ovenikøbet højbenet – alternativ til Honda e kommer også fra Japan. Den elektriske Mazda MX-30 med lækkert interiør til priser fra 240.000 kr. er opgivet til en rækkevidde på 200 km. Endelig peger vi på Peugeot e-208 – også til 240.000 kr. endda inkl. ladeboks.

Konklusion:

For: Charme, design, køreegenskaber, sikkerhedsudstyr.
Imod: Høj pris, lang ’hjemme’ladetid, kort rækkevidde, komfort.
Hvilkenbil siger: 

Honda e er i den grad en charmerende og sjov elbil. Retro-designet og alle de finurlige detaljer trækker op, og det samme gør de sportslige køreegenskaber. Affjedringen er dog benhård, og pladsen begrænset. Begrænset er også rækkevidden, mens opladningstiden er lang. Og så er der prisen – næsten 300.000 kr. Det er mange penge for en elektrisk minibil. Men som smart og sjov bybil, der drejer hovederne på ethvert gadehjørne, er Honda e det helt rigtige ’cool’ valg.

FAKTA: Honda e Advance

Vejl. pris, inkl. lev.: 299.500 kr.
Privatleasing: 3.995 kr./måned (førstegangsydelse 4.995 kr., 15.000 km/år, 36 måneder – fås fra 3.595 kr./måned)
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 660 kr.
Garanti (rust/mekanik/batteri/elkomponenter): 12/3/8/5 år
Sikkerhed (Euro NCAP): (ikke testet)
Antal airbags: 6
Længde/bredde/højde: 389/175/151 cm
Akselafstand: 253 cm
Bagagerum: 171/571 liter
Vægt: 1.520 kg
Rækkevidde: 210 km
Batterikapacitet: 35,5 kWh lithium-ion
Ladeevne: Op til 50 kWh DC
Opladningstid: 
AC–opladning hjemme via Honda Power Charger – 3,7 / 7,4 kW: ca. 11 / 5,5 timer *
AC-opladning hjemme via nødladekabel 1,4 kW: 25 timer og 20 minutter*
DC-opladning i offentlig ladestander CCS2 100 kW: 30 minutter**
DC-opladning i offentlig ladestander CCS2 50 kW: 36 minutter**
AC-opladning i offentlig ladestander type 3 6,6 kW: 4 timer og 10 minutter**

Effekt: 113 kW (154 hk) / 315 Nm
0-100 km/t: 8,3 sek
Topfart: 145 km/t

*Ladetiderne er opgivet ud fra det tidspunkt, hvor advarselsindikatoren om lavt batteriniveau lyser, og indtil batteriet er helt opladet samt om husstandens installation kan klare 16 eller 32 A.

** 20-80 % opladning

Særligt standardudstyr (Advance) bl.a.:

17 tommer aluminiumsfælge (valgfrit), MyHonda+ Connectivity app, Apple CarPlay / Android Auto, automatisk nødbremse, adaptiv fartpilot, vognbane alarm/-assistent, sidespejle med kamera, fuld LED forlygter med automatisk op- og nedblænding, klimaanlæg, opvarmelige forsæder, nøglefri betjening, parkeringsassistent, bakspejl med indbygget kamera, opvarmet læderrat, opvarmet forrude, 230V strømudtag, audio system med subwoofer, type 2 ladestik samt nødladekabel mm.

Ekstraudstyr:
Metallak, pearl: 
7.500 kr.
Honda Power Charger (ladestander): 7.800 kr. + installation.

[email protected]

REVIEW OVERVIEW
Honda e
honda-e-satser-paa-charmen BILTEST: Hondas første elbil er allerede kult med retro-look og anderledes løsninger. Trods høj pris og kort rækkevidde er vi forelskede… Hvilken bil? Honda e er Hondas første rene elbil. Og en modig en af slagsen. Som så mange gange før går japanerne andre veje end...

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here