Ny Fiat 500 er helt elektrisk

0
Retrostilen er bevaret, men ellers er alt nyt på Fiat 500. Den kommer kun som elbil med en rækkevidde på 320 km. Produktionen begynder til sommer.

Fiat 500 er en lille bil – men dens betydning for Fiat er enorm. Fiat lod sig da heller ikke bremse af hverken coronavirus eller den aflyste biludstilling i Geneve, da de tidligere i dag løftede sløret for fabrikkens vigtigste nyhed i mange år. Trods myndighedernes advarsler skete det i norditalienske Milano for en større gruppe journalister, fløjet ind til lejligheden. Journalisterne sad godt nok på stole med en meters afstand for at minimere smitterisikoen – men ud skulle nyheden. Og det kommer den så også her på Hvilkenbil, helt uden smittefare:

fiat 500
Fiats logo er afløst af betegnelsen 500 på fronten.

Tredje generation af Fiat 500 lægger sig designmæssigt tæt op af den nuværende model med masser af respekt for originalen fra 1957. Men alt er nyt. Fra platform til drivline.

Længere, bredere, højere

Selv om ’Cinquecento’ ligner sit nuttede jeg, vokser den betydeligt. Akselafstanden øges med to centimeter. Det samme gør højden, mens bredde og længde begge øges med seks cm. Det er en del for en bil, der trods alt kun er 363 cm lang.

Hvis designet er evolution, er der tale om revolution af teknikken. Den nye Fiat 500 står på en ny platform udviklet til elbiler – og den nye 500 kommer da også kun som elbil. Og her iler vi med beroligelse af de mange Fiat-fans, der ikke kan se sig selv i en eldrevet 500. Den nuværende model med benzinmotor fortsætter ’mange år endnu’, som Fiat udtrykker det. Fabrikken har simpelthen ikke råd til andet: Den nuværende 500 holder nærmest ene bil rumpen oppe på Fiat-mærket, der har ualmindeligt svært ved at sælge andre modeller end sin efterhånden 13 år gamle guldfugl.

Designet lægger sig tæt op af den nuværende 500. Men alt er nyt og bilen vokser på alle leder.

Samtidig har Fiat-Chrysler koncernen et akut problem med at bringe sin gennemsnitlige CO2-udledning ned på de krav, som EU sætter. Koncernens amerikanske Chrysler og Jeep-modeller er nemlig overvejende af den tørstige type. Derfor giver det mening at lancere den nyeste udgave af Fiats mest elskede og solgte model som elbil. Den elektriske 500 er da også bare den første af en stribe elbiler, som italienerne er på vej med. De er pisket til det. Ellers vanker der kæmpebøder i EU.

Større batteri end konkurrenterne

Modsat konkurrenterne har Fiat lagt et pænt stort batteri på 42 kWh i den nye 500. Det giver en rækkevidde på 320 km, hvilket er rekordlangt blandt de mindste elbiler. Til sammenligning klarer den nye VW e-Up 260 km på en opladning, Honda e 200 km og Mini Cooper SE 234 km.

Ifølge Fiat tager det blot fem minutter at lade strøm til 50 km på batteriet. 80 procent opladning sker på 35 minutter, mens det tager seks timer for en fuld opladning ved hjælp af en 7,4 kW hjemmelader.

Digitalinstrumenter og stor infoskærm præger den elektriske Fiat 500. Eldrift kan give bedre plads i kabinen.

Elmotoren yder 87 kW – det svarer til 118 hk – og giver nogle præstationer, der er mere end bare nuttede: 0-100 km/t er overstået på 9,1 sekund, mens topfarten er elektronisk reguleret til 150 km/t. Tre køreprogrammer sørger for at administrere kræfter og rækkevidde; Normal, Range og Sherpa. Sidstnævnte hjælper dig trygt i havn som en bjergguide i Himalaya ved at presse flest mulige kilometer ud af batteriet.

Produktion starter i juni

Elektronikken er også opdateret med digitale instrumenter og en stor infotainmentskærm. Blandt nyhederne er trådløs Apple Carplay og flere køreassistenter som adaptiv fartpilot og aktiv linjevogter. Kameraer og sensorer overvåger Fiat 500 hele vejen rundt og hjælper til med alt fra parkerings- til undvigemanøvrer.

Den lille 500 er en kæmpe satsning for Fiat, og bilkøberne får snart mulighed for at fælde deres dom. Produktionen begynder i juni, og de første biler når frem til forhandlerne i august. De danske priser kendes endnu ikke, men vi gætter på ca. 200.000 kroner. Fiat lancerer dog først en kostbar forserie på 500 biler kaldet La Prima, der kommer til at koste 290.000 kr.

De forreste blinklys er en rund LED-ring. Kørelyset ligger delvist oppe i motorhjelmen.

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation