Honda Jazz er helt sin egen

1

BILTEST: Honda Jazz byder på et festfyrværkeri af sikkerhedsudstyr, avanceret hybrid-teknik og imponerende god plads i kabinen.

Hvilken bil?

Honda Jazz er på mange måder en særling. Ikke en minibil a la VW Polo, Ford Fiesta, Peugeot 208, Toyota Yaris og alle de andre. Snarere en mini-MPV, hvor dens godt fire meter i længden er ekstremt godt udhulet med bedre plads på bagsædet end i flere større biler. Den lidt højere siddeposition og de store vinduesarealer bidrager til fornemmelsen af god plads.
Jazz drives af to elmotorer, der får power fra et kraftigt lithium-ion-batteri og en 1,5 liters benzinmotor. Honda-ingeniørernes effektive nørderi gør Jazz til en af øjeblikkets hybrider, der kører længst på ren el uden at være en ladehybrid.
Testbilen er topmodellen med Executive-udstyr, hvilket vil sige alt – og her mener jeg ALT – det udstyr, man med rimelighed kan proppe ind i en bil til 253.000 kroner. Mængden af både aktivt og passivt sikkerhedsudstyr samt komfortudstyr er intet mindre end overvældende.
Billigste Jazz er den ganske veludstyrede Comfort til 215.000 kr., hvor mængden af sikkerhedsudstyr er den samme som i Executive. Mellemmodellen Elegance koster 234.000 kr. og har blandt andet alufælge og den store 9 tommer skærm.

Vidste du at?

Honda er blandt pionererne, når det gælder hybrider. Allerede i 1999 slap japanerne den første, noget særprægede Insight-model løs på hjemmemarkedet, i begyndelsen af 00’erne kunne både Civic og Accord fås i hybrid-udgaver i Japan og USA. I 2009 blev det for alvor seriøst, da anden generation Insight, der var meget lig Toyota Prius, blev introduceret på verdensmarkedet.

Forrige Jazz-model, der i øvrigt blev kåret til Årets Bil i Danmark 2009, var i 2011 verdens første serieproducerede hybridbil i den klasse af småbiler, som Jazz kan siges at høre til.

Jazz med hybrid-teknik kom altså før Toyota Yaris, men af en eller anden grund kunne modellen, der blev produceret 2015-2020, ikke fås som hybrid. Men som miljøbevidstheden udvikler sig, går den slags jo ikke. I 2019 fik SUV’en Honda CR-V hybrid-teknikken under hjelmen, og nu er den grønne tankegang også tilbage i den nye Jazz, der – i hvert fald i øjeblikket – kun fås som hybrid. 

Hvordan er førerpladsen?

Finishen er lækker, materialerne af solid kvalitet eksemplificeret af de små klik, man hører og mærker, når klimaanlæggets temperaturknap drejes. Samlet set er fornemmelsen af luksus høj.
Forgængeren fik på puklen for at have sparet lidt på pladsen ved forsæderne, ligesom den blev kritiseret for flade sæder, der ikke ydede støtte til lårene.
Men det er ikke den oplevelse, man sidder tilbage med i den nye. Allerede inden introduktionen lød noget af salgsgassen, at Jazz-forsæderne har “træthedsmodvirkende egenskaber, der normalt kun opleves i limousineklassen”. Om det er tilfældet, vil jeg ikke fortabe mig i men blot konstatere, at forsæderne er komfortable, der er fin plads til 188 centimeter testchauffør og stadig god plads til bagsædepassagerernes ben bag mig. Udsynet gennem den enorme forrude og de små ruder bag de tynde A-stolper er storslået. Infotainmentsystemets 9 tommer berøringsfølsomme skærm i mobiltelefon-layout er let at navigere i og reagerer hurtigt.

Hvordan opleves kabinen?

Som nævnt er Jazz-typen mere MPV end mini. Den byder på mere plads og fleksibilitet end Polo, Corsa og Fiesta tilsammen, og pladsen på bagsædet er nærmest surrealistisk stor for en fire-meter-bil.
Når bagsædepassagererne sidder med korslagte ben, kan de sætte telefonen til opladning i de to USB-stik, og skulle man have brug for at transportere et par store potteplanter eller tre fra havecentret, klapper man bagsæderne – “Magic Seats” – op, som var det biografsæder, og stiller planterne ind på gulvet. Dørene åbner næsten 90 grader, og adgangen kan dermed ikke være nemmere.
Bagagerummet er dog – blandt andet for at skabe plads til den mere avancerede hybrid-teknik – skrumpet med 50 liter i forhold til den gamle og er nu på 304 liter.

Er sikkerheden i orden?

Jazz er ubetinget indehaver af verdensrekorden i antallet af airbags for biler i denne størrelse. Hele 10 styk, blandt andet knæairbag til føreren (hvilket eksempelvis Volkswagen har sparet væk i den nye Golf). Derudover sideairbags ved bagsædet, hvilket er ekstraudstyr i langt de fleste biler, og så en airbag mellem fører og forsædepassager, så de ved sidekollisioner ikke knalder hovederne sammen.
Dertil har Jazz en syndflod af velfungerende aktivt sikkerhedsudstyr: Intelligent fartpilot, aktiv vognbaneassistent, automatisk nødbremse, der også i mørke får øje på bløde trafikanter og cyklister, og en fjernlysassistent, der automatisk blænder op og ned for de standard-monterede LED-forlygter.
Jazz fik de maksimale fem stjerner i sikkerhedstesten hos Euro NCAP. Læs mere på euroncap.com. 

Hvordan kører den?

Komfortabelt og let er nok de mest dækkende betegnelser. Rattet skal kun drejes to omgange fra fuld højre til fuld venstre, og det kunne gøre den følsom, forstået på den måde, at der så skal korrigeres meget, når man kører ligeud med høj hastighed. Men det er ikke tilfældet.
Til gengæld gør den variable udveksling, at man ved lav hastighed kun behøver at dreje en kvart omgang for at opnå et stort styreudslag, og det er genialt i snævre parkeringsmanøvrer og i tæt bytrafik, hvor man skal drible uden om løsgående fodgængere og dødsforagtende cyklister.

Hvordan er motoren?

Hondas hybrid-system er et kapitel for sig, for benzinmotorens primære opgave er at levere strøm til batteriet, der driver de to elmotorer.

Det betyder, at Jazz som et udgangspunkt kører på el. Når batteriet er ved at trænge til strøm, starter benzinmotoren og optræder ved by- og til dels ved landevejskørsel blot som en dæmpet baggrunds-brummen, mens den “fodrer” batteriet. Når føreren får brug for at accelerere, træder benzinmotoren dog i karakter og giver lyd fra sig. Men ikke på samme anstrengende måde som i hybrider med den trinløse CVT-gearkasse, hvor omdrejningstallet fiser anstrengende højt op. Gearvælgerens B-funktion skal man huske at bruge ved bykørsel, for i “B” er motorbremsen ved speederslip markant, hvilket genererer strøm til batteriet.
Resultatet af ingeniørernes nørderi er, at Jazz kører langt på literen. I løbet af testugen brugte jeg et par dage på meget bykørsel, og her røg forbruget over 25 km/l. Samlet set, inklusive 700 kilometers motorvejskørsel, endte jeg på 20,4 km/l, 1,3 km/l under det lovede, og det er absolut godkendt.

Passer prisen?

Den er lidt svær. For Jazz har ikke umiddelbart nogen direkte konkurrenter, som man kan holde den op imod, og så er 215.000 kr. for en Comfort-model og 253.000 for den testede Executive med alt i udstyr en net sum.
Men når man ser på, hvad man får for pengene af både plads, avanceret hybrid-teknik samt sikkerheds- og komfortudstyr i rigelige mængder, er en kvart million kroner ikke skræmmende.
Privatleasing koster 9.995 kr. i førstegangsydelse og fra 2.995 kr. om måneden.

Er der alternativer?

Ikke rigtigt, for hverken Toyota Yaris Hybrid og de øvrige minibiler byder på tilnærmelsesvist samme plads, så det vil ikke være fair at sammenligne.
Tager vi derimod skridtet op til Jazz Crosstar Executive til 284.000 kr., kan vi sammenligne med andre med SUV- eller crossover-drømme. Eksempelvis Hyundai Kona Hybrid i den topudstyrede version til 275.000 kr. og med Kia Stonic, der ikke fås som hybrid, til knap 220.000 kr. for topmodellen.
Volkswagen T-Cross fås heller ikke som hybrid, og den koster 290.000 kr. for en veludstyret Style-udgave med DSG-gear og 110 hk. En topudstyret Skoda Kamiq med samme drivlinje som T-Cross koster 280.000 kr. Renault Captur med 130 hestes benzinmotor, automatgear og “toppet op” med udstyr, så den stort set matcher Jazz Crosstar Executive, koster over 280.000 kr. Det samme gør en tilsvarende Peugeot 2008.
Honda Jazz Crosstar slår dog alle konkurrenter på mængden af sikkerhedsudstyr og på forbrug.

Konklusion:

For: Plads, drivlinje, forbrug, udstyr, sikkerhed.
Imod: Design.
Hvilkenbil siger: 

Honda Jazz Hybrid er helt sin egen. Dens særlige kvaliteter, når det kommer til plads, teknik og sikkerhed som alternativ til en konventionel, topudstyret minibil, er betydelige. Prisen synes høj, men ikke når Excel-arket findes frem, og man giver sig til at sammenligne punkt for punkt. Lad så være, at designet fremstår anonymt, grænsende til det selvudslettende. Det ser man jo ikke, når man sidder bag rattet.

Honda Jazz 1,5 Hybrid Executive

Vejl. pris, inkl. lev.: 253.000 kr. (billigste Hybrid Comfort 215.000 kr.)
Anslået kontantrabat: * 10.000 kr.
Privatleasing: 3.595 kr./måned (førstegangsydelse 9.995 kr., 15.000 km/år – billigste Jazz Hybrid Comfort til 2.995 kr./måned)
Årlig ejerafgift: 920 kr.
Garanti (rust/mekanik/): 12/3 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner
Antal airbags: 10
Forbrug (EU-norm): 21,7 km/l (104 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 20,4 km/l
Længde/bredde/højde: 404/169/153 cm
Bagagerum (min/max): 304/1.205 liter
Vægt: 1.304 kg
Motor: To elmotorer, 4-cylindret 1,5 liters benzinmotor
Effekt: 97 hk
Systemeffekt: 109 hk
0-100 km/t: 9,9 sekunder
Topfart: 173 km/t

Særligt standardudstyr:

10 airbags, automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse (også i mørke), adaptiv fartpilot, aktiv vognbaneassistent, blindvinkelassistent inkl. bakzoneassistent, vejskiltegenkendelse, LED-forlygter med automatisk op- og nedblænding, klimaanlæg, højdejustering af førersæde, 4 x elruder, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, elspejle m. varme og elektrisk foldbare, p-sensor for og bag, varme i forsæder, varme i rat, 9 tommer touchskærm, navigation, Apple CarPlay/Android Auto, DAB-radio, bluetooth, 16 tommer alufælge.
Metallak: 7.500 kr. *Anslået af hvilkenbil.dk

mortenk@hvilkenbil.dk

1 KOMMENTAR

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation