TEST: Kia Stonic – mindre samba i højhælet Rio

BILTEST: Kia er endelig klar med en kompakt crossover. Stonic er en forhøjet udgave af Rio – desværre med halvskidt benarbejde og en tørstig motor men også flot sikkerhedsudstyr.

Hvilken bil?
Stonic – ifølge Kias friske marketingfolk en sammentrækning af Speed og Tonic – er Kias bud på en crossover i miniklassen. Stonic deler platform med Kia Rio, men er fem centimeter højere og har et SUV-inspireret udseende med sorte skørter og skærmkanter og sølvfarvede beskyttelsesplader for og bag. Det skal se råt og offroader agtigt ud, men Kia Stonic trækker kun på forhjulene. Priserne begynder lige under 180.000 kr. inkl. levering for en 1,2 benziner med 84 hk i udstyrsvarianten Vision. Vi tester her en særlig intromodel, Advance Intro Edition, med 120 hk 3-cylindret turbobenzinmotor, som ud over righoldigt udstyr har mørktonede ruder, klimaanlæg og regnsensor uden merpris (værdi 13.000 kr.) til knap 224.000 kr. En 1,6 liters turbodiesel med 110 hk er knap 1.000 kr. billigere.

Vidste du at?
I samme koncern har Kia Stonic en endnu frækkere fætter, Hyundai Kona, der er lige på trapperne herhjemme. De to biler minder en del om hinanden, og man kunne tro at de bygges på samme platform. Men Kona er faktisk helt sin egen – 4 cm bredere og med 2 cm længere mellem akslerne – og så ser den bare sejere ud med masser af markante off-road elementer som skørter og skærmforøgere i sort plast. Nogle vil måske endda sige, at designet af Kona er lidt overgjort. Man kan også få Hyundai Kona med firehjulstræk, hvilket ikke er en mulighed i Kia Stonic.

Hvordan er førerpladsen?
Absolut godkendt. Bag rattet i Stonic kan selv høje personer finde sig til rette i faste, velformede sæder med tre-trins varme. Gearskiftet fungerer lige så letgående som i Rio, og ‘arbejdspladsen’ i Stonic er stort set mage til bortset fra den lidt højere indstigning og siddehøjde. Det betyder et harmonisk og stringent layout med rigelige mængder hård plast, selv på dørsiderne, men finishen er iøvrigt pæn. Funktionaliteten er der ikke mange fingre at sætte på, og udstyrsniveauet er højt – selv i basisversionen Vision med noget så lækkert som automatisk op- og nedblænding af fjernlyset samt en trykfølsom 7″ skærm midt på instrumentbordet. Skærmen har som udgangspunkt Bluetooth og Apple CarPlay (forberedt for Android Auto,) men i testbilens Advance-udstyr rummer den desuden navigation med gratis opdatering af kort i 7 år og bakkamera med alarm.

Hvordan opleves kabinen?
Som i en klassisk minibil og nærmest identisk med Kia Rios.

Vi kigger forgæves efter lidt fleksibilitet i kabinen, bortset fra farvemulighederne. Der er ikke engang højere til loftet i Stonic end i Rio, og vi savner fx et forskydeligt bagsæde med justerbart ryglæn, som flere konkurrenter byder på. Kias indretningsarkitekter er simpelthen sluppet for nemt om ved at indrette Stonic.

Der skal dog lyde ros for en bagsmæk, der går langt ned på bilens bagende og giver en lav læssehøjde. Det er praktisk i hverdagen, når man skal have noget tungt ind i bagagerummets regulære 350 liter, som trods alt er 25 liter større end i Rio.

Er sikkerheden i orden?
Ja. Kia Stonic scorede de maksimale 5 stjerner i Euro NCAPs crashtest, og testresultatet gælder alle modeller på det danske marked. Det skyldes blandt andet, at Stonic er up-to-date med aktivt sikkerhedsudstyr. Fartpilot med fartbegrænser, vognbanealarm, træthedsalarm, og sågar fjernlysassistent, der ellers ofte er forbeholdt dyrere biler, samt automatisk nødbremse, AEB, der virker både i og uden for byen og samtidig har fodgængergenkendelse er alt sammen standard. Kia Stonic har også såkaldt ‘Forward Collision Warning’ med registrering af fodgængere og advarsel om biler i den blinde vinkel. Det er flot. Også den basale sikkerhed er i orden. En vognbaneassistent vil også være tilgængelig i Stonic fra midten af 2018. Læs mere på euroncap.com

Hvordan kører den?

Køreegenskaberne kunne være bedre. Den øgede frihøjde med højere fjedre betyder, at Kia Stonic har en tendens til nikkende bevægelser under kørslen, og samtidig føles den mindre letbenet end Rio, selv om de står på samme platform. Det går ud over køreglæden.

Affjedringen er kontant og lader ujævnheder trænge ind i kabinen, så komforten kunne også være bedre. Til gengæld opleves gearkasse og styring præcis og direkte, og der er heller ikke meget krængning i skarpe sving, som flere konkurrenter lider af på grund af den øgede frihøjde.

Hvordan er motoren?
Selv om Kia har valgt at benytte den kraftigste udgave af sin lille tre-cylindrede motor, der byder på 120 hk fremfor 100 hk, virker den ikke helt overbevisende i Stonic. Den let forøgede vægt og øgede vindmodstand i forhold til Rio er nok til at tage lidt af pusten fra den lille turbobenziner. De ekstra 20 hestekræfter mærker du desværre ikke meget til, da de kun kommer ud af stalden ved høje omdrejninger, mens drejningsmomentet er uændret 171 Nm fra 1.500 omdrejninger. Vi ville nok vælge den 1,6 liters turbodiesel med 110 hk og hele 260 Nm i stedet for at få noget mere overskud ved lave omdrejninger. Dieselen er endda 1.000 kr. billigere i Advance Intro udgaven, og vi forventer, at den med et opgivent snit på 23,8 km/l faktisk præsterer et noget bedre brændstofforbrug end de beskedne 13 km/l, vi kunne vride ud af testbilen.

Passer prisen?
Både og. Med en startpris omkring 180.000 kr. har Kia Stonic ikke noget at skamme sig over i forhold til konkurrenterne, men omvendt udmærker den sig heller ikke – det er også prisniveauet for de fleste konkurrenter.

I forhold til Kia Rio, må du gøre op med dig selv, om du er villig til at betale mellem 25.000 og 50.000 kr. ekstra for at sidde lidt højere i Stonic, der kører knapt så godt og ikke for alvor adskiller sig fra Rio i kabinen. Det er tæt på ‘kejserens nye klæder’.

Men det samme kan siges om flere af konkurrenterne. Fx fås Citroën C3 til 129.000 kr. inkl. levering, mens Aircross udgaven koster fra 184.000 kr. Til testbilens pris på næsten 224.000 kr., kan du også få dig en bil i den større mellemklasse som fx Opel Astra eller Seat Leon.

Er der alternativer?
Masser. Helt oplagt er det at tjekke Hyundai Kona ud fra samme koncern som Kia. Prisen er nogenlunde den samme, dog med den 3-cylindrede benziner med 100 heste og turbo som indstigningsmotor i stedet for 1,2’eren uden turbo med kun 84 hk. Kona har mere knald på designet end Kia Stonic, når vi nu er i crossover-genren, hvor vi må gå ud fra, at bilens udstråling faktisk betyder noget, og den er lidt bredere og længere mellem akslerne ligesom bagagerummet også er lidt større. Årets Bil 2018, Seat Arona, til en startpris på lige under 174.000 kr. er svær at komme uden om med den fine 95 hk TSI-motor, sit flotte look og gode køreegenskaber. Treenigheden fra PSA-koncernen i form af Peugeot 2008, Citroën Aircross og Opel Crossland X byder sig også til. De to sidstnævnte med mere fleksibel indretning og mere lofthøjde end Kia Stonic.

Konklusion:
For:
Udstyr, aktivt sikkerhedsudstyr, 7 års garanti
Imod: Intet SUV touch, nikkende køreegenskaber.
Hvilkenbil siger:
Stjerner4
Med Stonic har Kia endelig meldt sig på banen i kampen om køberne til de små crossovers, men byder på skuffende lidt nyt. Stonic er mest af alt en Kia Rio, der er hævet 5 cm, mens prisen er hævet næsten 20 pct. På den led skuffer den koreanske modebil, men masser af aktivt sikkerhedsudstyr og hele 7 års garanti hiver den fjerde stjerne hjem til Kia Stonic.

Læs også test af konkurrenterne:

Crossland X – tysker med fransk accent

Peugeot 2008 – Højbenet løveunge får nyt tandsæt

500X er den bedste Fiat i mange år

Suzuki Vitara er rå stil og rustik køreglæde

Renault Captur har livsstilen i højsædet 

Mazda CX-3 – byens frækkeste gadekryds

FAKTA: Kia Stonic Advance Intro Edition 1.0 T-GDI

Vejl. pris, inkl. lev.: 224.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 8.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.090 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/7 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 20 km/l (CO2: 115 g/km)
Forbrug i test: 12,9 km/l
Længde/bredde/højde: 414/176/150 cm
Bagagerum (min/max): 352/1.155 liter
Køreklar vægt: 1.185 kg
Motor: 3 cyl., 1,0 liter
Effekt: 120 hk/171 Nm
0-100 km/t: 10,3 sek
Topfart: 184 km/t

Særligt standard udstyr (Advance Intro Edition):
7″ touch skærm med Apple CarPlay (forberedt for Android Car), DAB+ radio, navigation med gratis opdatering af kort, bluetooth m. stemmestyring, elruder for og bag, elspejle med varme, fartpilot, Hill Assist Control, læderrat med ratbetjent audioanlæg og varme, USB/AUX & Ipod indgang, 60/40 splitbagsæde, dæktrykskontrol, træthedsalarm, automatisk fjernlys, LED kørelys, statisk kurvelys, 15″ alufælge, fjernbetjent centrallås, kørecomputer, start/stop-automatik, automatisk nødbremse AEB, vognbanealarm, højdejusterbart førersæde, 3-trins varme i forsæder, bakkamera, automatisk nedblændeligt bakspejl, klimaanlæg med auto defog, regnsensor, mørktonede ruder mm.
Metallak: 5.400 kr.
Tofarvet lakering: 4.500 kr.
(*anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here