Kia og Hyundai i koreansk offensiv på Golf-banen

Anden generation af Kia Ceed kommer til Danmark i august.

Kia Ceed og Hyundai i30 er klar som både hatchback og stationcar. Der er flere grunde til, at VW-boss Martin Winterkorn er bekymret for de koreanske udfordrere til VW Golf.

På efterårets biludstilling i Frankfurt forærede VW-chefen Martin Winterkorn koreanske Hyundai en PR-gave af de ubetalelige: For rullende kamera satte han sig ind i den nye i30 for ved selvsyn at vurdere kvaliteten. Eftersom den tydeligvis var særdeles overbevisende, blev Winterkorn mere og mere ophidset. Efter en stadig mere indædt trykken og rykken i knapper og greb endte Winterkorn med at bebrejde sine nærmeste medarbejdere, at tyske bilmærker ikke kan lave en kabine uden klaprelyde, når nu koreanerne kan.

I Hyundai’s hovedkvarter har de næppe fået armene ned endnu efter dén opvisning i ufrivillig anerkendelse.

Når man ser stationcarudgaven af Hyundai i30, der netop er præsenteret på Geneve biludstillingen sammen med søstermodellen Kia Ceed, forstår man egentlig godt Winterkorns ophidselse. For tjek lige billederne igen: Hvad er der lige ikke at kunne lide ved de koreanske tvillinger? Det formfuldendte design, pladsen, den fede finish, udstyret, garantien på henholdsvis fem og syv år?

Priser fra 190.000 kr.
Nej, i30 og Ceed ligner et par gedigne vindertyper på et afgiftsplaget marked som det danske. Priserne begynder ved 190.000 kroner for billigste i30 med fem døre, der netop er landet i Danmark. Det samme vil formentlig være tilfældet for Kia Ceed, der når hertil i august, hvor både i30 og Ceed også vil kunne fås som stationcar.

Benzinmotorerne er opdateret med direkte indsprøjtning, men de fleste vil vælge koreanernes vellykkede 1,6 liters dieselmotor med 128 hk og et beskedent forbrug på 27 km/l. En mindre dieselmotor er kun få tusinde kroner billigere.

Merprisen for stationcarudgaven forventes at lande på 15.000 kr. For Hyundai i30 er der fuld valuta for pengene: Stationcarudgaven med betegnelsen CW er 19 centimeter længere end forgængeren og sluger nu 528 liter bagage mod før 415 liter.

Se Martin Winterkorn testsidde Hyundai i30 (Video på tysk og nok mest for marketing-nørder :o)

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here