Køberne trækker stikket på elbiler

tilskud

Salget af elbiler er bremset voldsomt op. Eksperter giver skylden til politikerne, der ikke kan finde ud af, om afgiftsfritagelsen for elbiler skal fortsætte efter 2015.

Når 2015 rinder ud ophører afgiftsfritagelsen for elbiler, og foreløbig er der – trods løfter fra politikerne om at se på sagen – endnu ikke nyt om, hvordan el-bilerne afgiftsbelægges i fremtiden. Det kan betyde, at elbiler fra 2016 også er belagt med 180 pct. registreringsafgift.

Sker det, vil en VW e-Up eksempelvis komme til at koste hele 440.000 kr. i stedet for som nu, uden afgift, ca. 180.000 kr.

Det mærker forhandlerne ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten allerede nu.

Tal for bilsalget viser, at der kun blev indregistreret 68 elbiler i februar og nogenlunde det samme i januar. Det er milevidt fra niveauet sidst i 2014, hvor der alene i december blev solgt 335 el-biler – det højeste antal nogensinde.

I lobbyorganisationen Dansk Elbil Alliance, mener man, at salgsnedgangen er er en direkte følge af usikkerhed om afgiften.

“Det er jo altid svært på baggrund af to måneders statistik at vurdere, hvad den langsigtede konsekvens er, men det kan ligne en opbremsning på grund af af den manglende klarhed om, hvad der skal ske med elbilerne,” siger Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance til Jyllands-Posten.

Det ærgrer i elbils-alliancen, der mener, at afgiftsfritagelsen er afgørende for elbilens udbredelse i Danmark.

“Du vil, når du køber en bil, gerne være sikker på, at der er et marked for den bil i lang tid fremover, så du også kan sælge bilen igen,” siger Lærke Flader videre.

Flådebiler booster salget af elbiler
Redaktør på hvilkenbil.dk Jens Velling, er enig i, at usikkerheden er gift for salget af elbiler, som er meget dyre at fremstille.

Han vurderer også, at en del af opbremsningen i salget af elbiler nok skyldes, at flere biludslejningsselskaber sidste år og og i 2013 investerede i flåder af elbiler til minileasing som ‘boostede’ salgstallene.

“Avis har for eksempel investeret i ca. 400 elbiler – primært Nissan Leaf – og Sixt i en flåde af VW e-Up, som har fyldt meget i indregistreringsstatistikkerne. De private købere har hele tiden været, og er stadig, ganske få,” siger Jens Velling.

Han mener, at usikkerheden om fortsat afgiftsfritagelse er gift for elbilsalget:

”Hvis elbiler pludselig koster det dobbelte i 2016, vil mange bilkøbere tænke, at markedet for elbiler og dermed udbredelsen af ladestandere, går i stå. Det lægger naturligvis en dæmper på salget af elbiler,” siger han.

Klima- og energiminister Rasmus Helveg Petersen (R) har tidligere lovet, at regeringen ville se på afgiftsspørgsmålet for elbiler umiddelbart efter nytår, men der er altså endnu ikke resultater.

Læs også: Elbiler skal fortsat slippe for afgifter 

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here