Lang rækkevidde i vindglat Hyundai Ioniq 6

Med sit ultra vindglatte karrosseri er der store forventninger til Hyundai Ioniq 6's rækkevidde. Hyundai lover 614 km - i testen nåede bilen 'kun' 567 km.

Med den nye sedan Ioniq 6 udfordrer Hyundai Tesla – også på rækkevidde. Teknikken stammer fra Ioniq 5, men designet er radikalt anderledes. 

Hyundai satser helhjertet på elbiler. Efter kæmpe succes med den praktiske crossover Ioniq 5, der blev Årets Bil i Danmark 2022, viser koreanerne nu det elektriske flagskib Ioniq 6. Teknikken stammer fra Ioniq 5, men designet er radikalt anderledes.

Man kan næsten se, hvordan formgivningen minder om en flyvinge i profil.

Den nye topmodel er lavere, længere og især mere vindglat. En stærkt skrånende bagende sørger sammen med en hækspoiler i Porsche 911-look for at reducere luftmodstanden så meget, at Ioniq 6 kører mere end 100 km længere på en fuld opladning end Ioniq 5. Helt op til 610 km. Hyundai kalder da også nyheden for en ’streamliner’.

Modsat ’lillebror’ er Ioniq 6 en sedan med lille bagklap, der åbner lige under bagruden. Hvor rummeligt bagagerummet er, oplyser Hyundai endnu ikke.

To batteristørrelser

Til gengæld ved vi, at der bliver to batteristørrelser. Basisudgaven får et batteri på 53 kWh. Med et rekordlavt strømforbrug rækker det til knapt 400 km. Det større batteri er på 77 kWh. I udgaven med baghjulstræk og omkring 240 hk giver det en rækkevidde på 610 km, hvilket bringer Ioniq 6 på omgangshøjde med Tesla Model 3 Long Range. En kraftigere version får firehjulstræk og 325 hk, hvilket bringer accelerationstiden fra 0-100 k/t ned på 5,1 sek. Hyundai oplyser dog endnu ikke rækkevidde for denne udgave.

Hækspoileren sender en venlig hilsen til Porsche 911 – og reducerer luftmodstanden.

Med en velvoksen akselafstand på 295 cm kan vi forvente overdådige pladsforhold i kabinen. Både på bagsædet, men også foran, hvor vi nikker genkendende til meget af indretningen fra Ioniq 5. Det vil sige to 12-tommers skærme placeret i forlængelse af hinanden og separate knapper til ventilationen – og tak for det.

Nyt er muligheden for kameraer i stedet for sidespejle og indvendig stemningsbelysning, der skifter farve i takt med hastigheden. Ioniq 6 bliver også den første Hyundai, der trådløst kan modtage opdateringer – såkaldt OTA-teknologi, Over The Air.

Det elektriske flagskib får med andre ord flere features som kendes fra Tesla Model 3, og det er ikke tilfældigt. Ud over den amerikanske bestseller vil Hyundai konkurrere med Polestar 2, BMW i4 og den kommende Passat-store VW ID.7.

Førerpladsen minder til forveksling om den i Ioniq 6. Der er dog praktisk midterkonsol i Ioniq 6.
I Danmark efter nytår

Udover den lange rækkevidde bliver slagnummeret helt sikkert det dristige design. Man kan tydeligt se på Ioniq 6 at den er lavet til at glide nærmest gnidningsfrit gennem vinden. Den langstrakte form har samtidig en helt anden elegance end de populære, kasseformede SUV-typer. Samtidig giver detaljer som lygter med tydelige pixels, markant hækspoiler og en helt lukket front et både moderne og retro-agtigt udtryk.

Det skal blive spændende at se, om Hyundai kan trække kunder fra prestigemærkerne over i deres elektriske ’streamliner’. Det ved vi mere om lige i begyndelsen af 2023, når Ioniq 6 når frem til de danske forhandlere.

Fakta: Hyundai Ioniq 6

Rækkevidde: 380/610 km
Længde: 486 cm
Bredde: 188 cm
Højde: 150 cm
Akselafstand: 295 cm

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here