Her er de nye elbiler

Med lidt held ser vi den elektriske Passat, der formentlig får betegnelsen ID.7 sidst i 2023.

Trods udfordringer er samlebåndene ikke gået helt i stå. Her er en oversigt over de mange elbiler, der er på vej til Danmark.

Halvdelen af 2022 er ved at være gået, men elbilerne træder ikke på bremsen. Et stort antal elbiler er på vej til os i en lind strøm. Hvilkenbil tager her en lille overflyvning over bilproducenternes seneste udmeldinger over de herligheder, der lurer i horisonten resten af året og i begyndelsen af 2023.

VW ID.7

Det skulle nu være ganske vist – at vi får den elektriske Passat at se i 2023. Sløret for den blev løftet i 2019 med planlagt lancering i 2021, men meget kom i vejen, og nu hedder det altså 2023. VW har netop løftet sløret for konceptbilen Aero (billedet), der med ganske få ændringer ventes at blive til ID.7 til det europæiske marked. Bilen har VW-koncernens velkendte 77 kWh-batteri, og det skulle sikre den vindglatte ID.7 en rækkevidde på 620 km. Den skulle også komme som stationcar, hvor forlægget er Vizzion Space. Skoda har moderkoncernens grønne lys til at udvikle sin egen version på basis af ID.7, og det bliver til en elbil i Octavia-størrelsen. Også den skulle få verdenspremiere næste år.

VW ID.Buzz

Det moderne svar på Folkevognsrugbrødet er lige om hjørnet. I oktober skulle de første danskere kunne trille afsted i deres charmerende, elektriske Buzz. Prisen er 490.000 kr., rækkevidden er knap 420 km.

Skoda Enyaq Coupé
elbiler
Som coupé dukker Skoda Enyaq nakken, og det giver SUV’en et lettere udtryk.

Den sporty udgave af Enyaq er tæt på at få dansk premiere. Ifølge Skodas hjemmeside må man dog stadig nøjes med at “prebooke” den. Enyaq’en med den skrå taglinje er fætter til VW ID.5 og Audi Q4 Sportback e-tron med 77 kWh-batteri og en rækkevidde over 500 km. Prisen er 539.000 kr. Den spanske version, Cupra Tavascan, testes i øjeblikket, men ventes dog først at blive lanceret i 2024.

MG4 Electric

Femdørs hatchback-udgave af den elektriske stationcar MG5. Den kommer til Danmark i løbet af efteråret. MG4-specifikationerne bliver formentlig stort set de samme som MG5’erens, hvilket vil sige omkring 400 kilometers rækkevidde. Hatchbacken bør koste et par my mindre end stationcaren, der står i 295.000 kr., så et bud herfra lyder på 280.000 kr.

MG4 deler teknik med stationcaren MG5, men er væsentligt mere moderne i sit design.
BMW iX1

Er hos os inden årsskiftet, prisen er 460.000 kr., og rækkevidden er angivet til 438 km. iX1 er baseret på den fossildrevne X1 og dermed ikke født som elbil – ganske som storebror iX3. iX1-ydelsen er 230 kW svarende til 313 hk.

Kia Niro

Den nye Niro ventes lanceret sidst på sommeren. Batteriet er på knap 65 kWh, rækkevidden er 460 km, og priserne, der endnu ikke er offentliggjort, ventes at begynde omkring 310.000 kr. for den ganske veludstyrede basisudgave.

Nissan Ariya

Den ’elektriske Qashqai’ har været længe undervejs, og ankomsttidspunktet er nu angivet til november. Ariya fås med 63 kWh- og et mægtigt 87 kWh-batteri, der giver en rækkevidde på hhv. 403 og 520 km. For den “lille” er prisen 367.000 kr., for den “store” 446.000 kr. Med Ariya dropper Nissan ChaDeMo-ladestikket og går over til det mest anvendte CCS-stik.

Toyota bZ4X
bz4x
Knapt 400.000 kr. bringer dig ind i den billigste Toyota bZ4X.

Toyotas første ’rigtige’ elbil er officielt lanceret og kan bestilles nu til en frapris på 398.000 kr. Batteriet er på 71,4 kWh, og rækkevidden er, afhængigt af udstyrsvariant, minimum 450 km. Bilen forventes klar til levering i løbet af efteråret, senest i december. Den stort set identiske søsterbil Subaru Solterra er angivet til at komme i løbet af efteråret, prisen er endnu ikke oplyst.

Mercedes EQE 

EQE er lillebror til luksuslimousinen EQS med stort set samme teknik, dog fås EQE ’kun’ med et batteri på 91 kWh. Det giver en imponerende rækkevidde på 645 km. Prisen er 675.000 kr. og de første eksemplarer er netop trillet ud på dansk asfalt.

Polestar 3
Efter den populære 2 bliver Polestar 3 den næste model for det kinesiske bilmærke med Volvo-aner.

Crossover-udgaven af Polestar 2 med verdenspremiere i oktober. Ankomsttidspunkt til Danmark forlyder der endnu ikke noget om. Den vil være en oplagt konkurrent til Tesla Model Y, og fra start kommer den med en rækkevidde på op til 600 km. Bilen vil blive produceret i USA og Kina. Polestar har også løftet sløret for en såkaldt crossover-coupé med tallet 4 og ikke mindst for Polestar 5 – en GT, der skal tage kampen op med Porsche Taycan og Audi e-tron GT. Polestar 5 havde snigpremiere på Goodwood Festival of Speed i England, den lanceres i 2024 og yder angiveligt 884 hestekræfter!

Fisker Ocean

Er særligt interessant, fordi bilen er designet og produceret af den danske bildesigner Henrik Fisker, kendt for at have designet bl.a. BMW Z8, Aston Martin DB9 og ikke mindst sin egen Fisker Karma. Ocean produceres af Magna-Steyr i Østrig, kommer til Danmark inden udgangen af året, og prisen starter ifølge hjemmesiden ved 325.000 kr. – med forbehold. Rækkevidden er i omegnen af 500 km. Bilen kan konfigureres og reserveres nu.

Citroën Ami 

Kan bedst karakteriseres som en mikro-kabinescooter. 241 centimeter lang, fire hjul, to døre, to sæder, en rækkevidde på op til 70 km og en pris på 80.000 kr. Angiveligt. Importøren bebudede i fjerde kvartal 2021, at den kommer til Danmark i fjerde kvartal 2022, men siden har der været meget stille omkring den lille Ami. For kuriøsitetens skyld kommer den med her i oversigten.

Cupra Urban Rebel er én af de elbiler i Polo-størrelse, som mange venter på. Desværre kommer den først i 2025.

Og når vi nu er i gang med at kigge fremad, nævner vi også et par af de mindre elbiler, som rigtigt mange forbrugere sukker efter. Desværre er tvillingerne Cupra Urban Rebel og VW ID.1 først planlagt til lancering i 2025. Meget kan ske inden, men øjeblikkets oplysninger siger et batteri på 57 kWh, hvilket giver en rækkevidde på op til 440 kilometer. Elmotoren yder 166 kW svarende til 226 hestekræfter. Prisen bør lande på den lave side af 200.000 kroner.

[email protected]

1 COMMENT

  1. … “koste et par my mindre”

    Husk, at my bare er et præfiks ligesom milli, cenci eller deci. My er det græske bogstav, der som SI-præfiks betyder mikro. Så at sige “et my mindre” giver ingen sproglig eller matematisk mening. Taler vi vægt, længde,..?

    Ligesom man bør rette hastighedstavler, hvor der står en afstand, fx “60 km” i stedet for en hastighed, fx “60 km/t” , så bør man undgå at bruge “my” forkert.

    Skal der bruges populære enheder, der afviger fra SI enhederne (fx “dyr som spidsen af en jetjager”, “tung som 10 elefanter” eller “et stenkast fra vandet”, kan henvises til http://www.journalistenheder.dk for omregning 🙂

    I øvrigt spændende elbil-nyheder 🙂

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here