Mange bilmærker sætter salgsrekorder

0
rabat
Mange bilmærker har i 2019 haft deres bedste år nogensinde – og ruster sig til fortsat succes i 2020 med en række ladehybrider og elbiler.

Salgsrekorderne holder nærmest i kø som mandag-morgen-trafikken en regnvejrsdag. Mange bilmærker melder, at det forgangne år har været deres bedste salgsår nogensinde. Vi har samlet de mest markante her.

Bag de gode salgstal ligger selvfølgelig også et godt år for salget af nye biler generelt.  I 2019 slog bilsalget alle rekorder. Næsten 226.000 fabriksnye biler fik nummerplader på i det forgangne år. Det er 3,3 procent flere end i 2018, men også flere end i det hidtidige rekordår 2016.

VW størst for niende år

For niende år i træk var VW det mest solgte bilmærke. En imponerende sejrsrække og en urokkelig position på det danske marked – trods dieselskandalen i 2015.

Det er en succes, der hviler på et bredt fundament, da Volkswagen har seks modeller på Top 20 over de bedst sælgende bilmodeller.

Alligevel burde VW slet ikke være med her i gennemgangen af salgsrekorder. For selvom Volkswagen kan se tilbage på 2019 ’med stor tilfredshed’, kunne mærket dog notere sig en lille tilbagegang i forhold til året før. Den skyldtes primært, at en vigtig model som Passat var ude af markedet i to måneder i forbindelse med modelskiftet. Trods fraværet endte Passat – for femte år i træk – med at blive den bedst sælgende bil i sit segment med i alt næsten 3.800 biler.

I 2020 er især forventningerne til den nye elbil VW ID.3 store.

Rekord for Škoda

Et andet mærke fra Volkswagen-koncernen har også haft et forrygende år.

2019 blev et rekordår for Škoda, der for første gang rundede 15.000 solgte biler i Danmark. Et salg der cementerer det tjekkiske mærkes placering i top-5 over de mest solgte bilmærker i Danmark.

Skoda Scala
Scala var med til at sætte fart i det danske Skoda-salg i 2019.

Ikke desto mindre forventer Škoda, at salget sætter ny rekord i 2020, hvor man introducerer både elbiler, plug-in-hybridbiler og ikke mindst den nye Octavia.

Seat – også en del af Volkswagen-koncernen – med det spanske islæt fik et inciterende 2019.

”2019 blev året, hvor danskerne for alvor tog det spanske bilmærke til sig og salget steg med hele 35,6%. Dermed er Seat et af de hurtigst voksende bilmærker i Danmark,” oplyser importøren selv.

En af forklaringerne på fremgangen er Seats satsning på privatleasing, der voksede med 500 procent i 2019, og så et stærkt udbud af SUV’ere som Arona og Ateca.

Seats ledelse ser fortrøstningsfuldt på 2020, hvor der kommer hele fem nye modeller. Mon ikke lanceringen af Seats første elbil, Mii Electric, der med en pris fra 150.000 kr. bliver Danmarks billigste elbil, kommer til at rykke godt hos forhandlerne og i leasingafdelingen.

Tysk luksus hitter

BMW i Danmark kan også se tilbage på et rekordår. Også med rekordmange lanceringer af nye biler bl.a. en ny 3-serie og en ny 1-serie, hvor det samlede salg af BMW biler landede på 8.846. En stigning på 17 procent i forhold til 2018.

BMW, der har de mest loyale kunder ifølge FDMs AutoIndex, forventer at ride videre på bølgen i 2020, der byder på en række nye ladehybrider og elbiler.

I marts lanceres plug-in-hybrid bilen BMW X1 xDrive25e, og til juli kommer også BMW X2 som plug-in-hybrid i form af X2 xDrive25e. I slutningen af 2020 følger den fuldelektriske BMW iX3.

Et andet tysk premium-mærke, Mercedes-Benz, kan også se tilbage på et godt salg i 2019. I forhold til 2018 steg det med fem procent. Det er det tiende år i træk med rekordsalg hos Mercedes-Benz. Væksten drives især af A- og B-Klassen samt CLA, men også C-Klassen klarer sig godt.

Den nye A-klasse hitter stort hos danske bilkøbere – og bidrog til et stærkt 2019 for Mercedes.

I 2020 sætter Mercedes-Benz også sin lid til en voksende modelrække af EQ-biler. Det står for Electric Intelligence og er Mercedes-Benz’ elektriske brand, der omfatter både de såkaldte ”milde hybrider”, plug-in-hybrider og de fuldt elektriske modeller. EQC blev lanceret i 2019 som den første af en lang række elektriske alternativer. Ambitionen er ét for hvert segment. Mercedes-Benz vil blandt andet lancere den næste fuldt elektriske model, EQA.

Audi runder rækken af de tyske premium-mærker af med en salgsfremgang på hele 30 procent sammenlignet med 2018.

Den mest solgte Audi model i 2019 var den populære Audi A3, og Audi kom også på landkortet med sin første rene elbil, e-tron.

I 2020 vil Audi bl.a. forsøge at fortsætte fremgangen med en hel række ladehybrid-versioner af A3, A6, A7, A8, Q5 og Q7.

Volvo imponerer

Vi slutter vores gennemgang af med Volvo, der også har haft et imponerende 2019. Herhjemme blev det til det bedste salgsresultat siden 1986.

Volvo er den eneste bilproducent, der tilbyder en plug-in-variant til hele sit modeludvalg. Det er målet, at disse modeller skal udgøre 20 procent af det samlede salg i 2020. Og fra efteråret starter salget i Danmark af XC40 Recharge P8, Volvos første fuldelektriske bil.

Citroën og Toyota, begge i top 5 over bedst sælgende mærker, havde også markant salgsfremgang i 2019. Hyundai, Kia, Mazda og Mitsubishi oplevede også stigende salg.

Model 3
Tesla Model 3 var nærmest ustoppelig i 2019. Og har virkelig sat elbiler på det danske landkort.
Tesla 28-dobler salget

Og så er der jo lige Tesla. I det samlede bilsalg fylder de amerikanske elbiler måske ikke så meget med et salg på godt 2700 biler, men den procentvise fremgang fra 2018 til 2019 er astronomisk. Salget blev mere end 28-doblet fra kun 95 biler i 2018. Det er Teslas 3-model, der vandt Årets Bil 2020, som står bag gennembruddet.

Herunder kan du se en oversigt over, hvilke af de ’store’ mærker der havde frem- og tilbagegang i salget i 2019.

 

 

 

 

 

 

 

FAKTA: Hvilke af de bedst sælgende bilmærker gik frem og tilbage i 2019

[email protected]

 

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation