Megane som elektrisk fransk folkevogn

0
megane e-tech

Med Megane E-Tech Electric går Renault direkte efter VW ID.3. Blandt trumfkortene er lav vægt og stemmestyret software fra Google.

Konkurrencen spidser til blandt de kompakte elbiler, hvor det i dag er modeller som VW ID.3, Hyundai Kona Electric og Kia e-Niro, der trækker salget.

Marts næste år melder Renault sig for alvor ind i kampen om at blive danskernes foretrukne elektriske ’folkevogn’. Det sker med Megane E-Tech Electric, der trods navnet intet har til fælles med den Megane, vi kender i dag. E-Tech står nemlig på den såkaldte CMFB-EV platform, der er en 2. generations arkitektur til elbiler og også skal bruges i kommende elbiler fra Nissan, som Renault har en strategisk alliance med.

Renault Megane E-Tech er 4,2 meter lang og 150 cm høj. Hjulene er mellem 18 og 20 tommer.
Stor erfaring med elbiler

Renault er blandt de bilmærker, der har størst erfaring med elbiler. Tænk blot på Renault Fluence med det udskiftelige batteri eller den snart 10 år gamle minibil Zoe. Med Megane E-Tech tager Renault næste skridt ind i elbilernes æra, og det afspejler sig i flere interessante facts.

Megane E-Tech er for eksempel ganske kompakt med en længde på 4,2 meter. Akselafstanden er dog velvoksne 2,7 meter, så Renault lover god plads i kabinen. Medvirkende er markedets tyndeste batteripakke, der blot er 11 centimeter høj og vejer under 400 kg. Det gælder vel at mærke for den relativt store udgave med en effekt på 60 kWh og en WLTP-rækkevidde på 470 km. Med dette batteri får Megane E-Tech en totalvægt på 1.624 kg, og det er ganske let for en elbil. Til sammenligning vejer en VW ID.3 med 58 kWh batteri og 420 kilometers rækkevidde 1.800 kg.

Med det store batteri følger en elmotor på 160 kW (218 hk) og 300 Nm. Megane E-Tech kommer også i en billigere udgave med batteri på 40 kWh, 130 hk og en rækkevidde på mere beskedne 300 km. Begge biler kan lades med op til 130 kW jævnstrøm eller op 22 kW vekselstrøm.

Megane e-tech
Infotainmentsystemet er udviklet sammen med Google og kan stemmestyres. Bemærk gearvælgeren, der sidder på en stilk bag rattet.
Google Maps på skærmen

Inde i kabinen præsenterer Renault en anden nyskabelse i form af en infotainmentskærm på hele 24 tommer. Processoren er fra amerikanske Qualcomm, udviklet sammen med Google og baseret på det nye Android Automotive operativsystem. Dermed får du adgang til blandt andet Google Maps, Google Play Apps, Google Assistent og en ruteplanlægger, der gør det nemt at planlægge turen inklusive opladninger. Alle herlighederne kan endda stemmestyres.

Sidst men ikke mindst byder Megane E-Tech Electric på Renaults velkendte og vellykkede design, der har mange fans. Linjerne er bløde og flydende, mens mere eller mindre skjulte dørhåndtag og hjul på op til 20 tommer skal give den 150 centimeter høje crossover et elegant og sportsligt udtryk. Renault lover også god komfort med ekstra lyddæmpning. Det er nødvendigt i en elbil, der er særligt støjsvag. Renault har løst opgaven med støjdæmpende skum i bunden af bilen, der skal reducere vej- og dækstøj betydeligt.

Vi skal noget tættere på Danmarkspremieren i 2022, før de danske priser er klar. Et godt gæt lyder på lidt under 300.000 kr. for en veludstyret E-Tech Megane med det 60 kWh batteri. Det bliver nødvendigt, for næste år er der endnu flere elbiler på vej i den populære lille mellemklasse.

Der er gjort plads til kabler i et lille kælderrum i bagagerummet.

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation