Nedsat SUV skal trække Mitsubishi salg op

Lavere priser og et facelift af crossoveren Mitsubishi ASX skal trække salget af det lille japanske bilmærke i gang på det danske marked.

Mitsubishi har ofte levet en omtumlet tilværelse på det danske marked. I 80erne solgte den topudstyrede Galant som sushi gør i dag, minibilen Colt ramte også plet flere gange og blev endda Årets Bil i Danmark i 2005, mens rallybilen Lancer Evo skabte masser af gaderespekt.

Andre gange er Mitsubishi nærmest blevet helt væk herhjemme. Som i de seneste år, hvor japanerne helt har opgivet firmaklassen, Colt ligner et vådeskud og fraværet i den afgørende mikroklasse har været noget nær fatalt.

Ifølge den danske importør har de senere års skyhøje yenkurs og ikke mindst tsunamien hjemme i Japan været et par meget konkrete udfordringer for Mitsubishi. Efterdønningerne har mere eller mindre sendt mærket i knæ på det prisbevidste, danske marked, og vidste man ikke bedre, kunne man let tro, at Mitsubishi havde trukket sig helt ud af Danmark.

Men Mitsubishi er her skam endnu. Et stykke tid har man levet et stille liv og har stort set kun solgt en enkelt variant af Lancer sedan, mens elbilen iMiEV og SUVerne Outlander og Pajero har været mere end almindeligt svære at få øje på i salgsstatistikkerne.

Det skal der laves om på. Importøren er på vej med en mindre bølge af nyheder, der skal kickstarte det hensygnende salg.

Spydspidsen i det japanske comeback er den kompakte crossover ASX. Vi har set den før, men ikke mange danskere opdagede den stille eksistens. Måske ASX kom lidt på meget på forkant af den crossover-bølge, der skyller ind over Europa nu. Og så var den måske også lidt for dyr. Det sidste laver importøren om på ved at høvle op til 30.000 kr. af listeprisen og lancere modellen i en ansigtsløftet og særdeles veludstyret udgave.

Priserne begynder fremover fra 234.000 kr. inkl. lev. for en ASX med 1,6 liters benzinmotor, 117 hk, forhjulstræk og fine detaljer som klimaautomatik, fartpilot, alufælge, mørktonede ruder og sædevarme. Det lyder fornuftigt fordi ASX er en smule større og væsentligt bedre udstyret end oplagte rivaler som Renault Captur og Peugeot 2008. Og så kan ASX faktisk leveres med firehjulstræk. Her begynder priserne ved 364.000 kr., men så følger der også en 1,8 liters dieselmotor med 116 hk og endnu mere udstyr med i pakken.

Space Star – en kæmpe blandt mikroer
Mens ASX er til salg nu, satser importøren på endnu flere kunder i butikken til sommer, når den lille Space Star lanceres.

Trods navnet har den nye Mitsubishi intet at gøre med den kompakte mini-MPV fra 90erne. I stedet er der tale om en 3,7 meter lang mini, der placerer sig et sted mellem en VW Up og VW Polo. Dermed kan den også betragtes som en afløser for Mitsubishi Colt. Prisen er dog mere mikro end mini: 94.000 kr. får dig ud at køre i basismodellen med fem døre og en 71-hestes 3-cylindret benziner. Dermed kan Mitsubishi endelig tage kampen op i den storsælgende mikroklasse – endda med en bil, der er større end konkurrenternes.

På papiret gør Mitsubishi alt det rigtige ved at basere deres comeback på to af de mest populære bilklasser i Danmark: Storsælgende mikrobiler og den hurtigt voksende klasse af kompakte crossovers. Det skal blive spændende at se, om ASX og Space Star har kvaliteterne til atter at få den japanske diamant til at funkle herhjemme.

Læs mere om Mitsubishi Space Star.

jensv@hvilkenbil.dk

1 COMMENT

  1. Men mon det er nok blot at nedsætte prisen? Og Space Star: Størrelse er jo ikke alt – hvis det var det, ville antallet af Up på vejene ikke være så stort.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here