Ny Honda HR-V skruer op for strømmen

0
hr-v
Honda HR-V e:HEV 2021

Honda satser på et spændende hybridsystem med to elmotorer og ’generator’ i ny udgave af den kompakte crossover HR-V. 

Honda er klar med tredje generation af crossoveren HR-V, der herhjemme har været lidt overset sammenlignet med konkurrenter som Nissan Qashqai, Renault Captur og Peugeot 2008.

Det vil Honda naturligvis gerne lave om på – og gør det med spændende teknik og et anderledes design.

Stilen er markant med et ferskt og ’rent’ design uden nævneværdig pynt. HR-V vokser 11 cm i længden og to cm mellem akslerne, og det skal ifølge Honda forbedre den indvendige plads markant. Bagsædet er de såkaldte ’magic seat’, der kan klappes op som biografsæder, så du fx kan have en mindre cykel stående på tværs bag forsæderne.

Ifølge Honda selv bliver HR-V ‘klasseledende’ på plads.

Førerpladsen har nærmest retrolook med et meget enkelt og vandret design. Under den obligatoriske infotainmentskærm benytter Honda klassiske drejeknapper til ventilationsanlægget, og gearvælgeren ser ud til at være mekanisk. Ifølge Honda skal finishen være præget af lækre og bløde materialer.

Deler teknik med Jazz

Det tror vi på, for HR-V deler platform med den nye Jazz, som på alle måder overraskede positivt i vores test i december.

Honda fortæller endnu ikke meget om teknikken i tredje oplag af HR-V. Dog ved vi, at den udelukkende kommer med den hybridteknik, som Honda kalder e:HEV – og som også findes i førnævnte Jazz. Her er to elmotorer kombineret med et batteri og en benzinmotor. Batteriet kan ikke oplades fra elnettet. I stedet fungerer den firecylindrede benzinmotor som en kraftig generator, der laver strøm til elmotorerne. Kun i sjældne tilfælde – som under kraftig acceleration – hjælper benzinmotoren direkte med til at drive hjulene.

Dermed adskiller Hondas e:HEV hybridteknik fra gængse hybridsystemer, hvor en benzinmotor og et batteri mere konstant deles om at drive bilen fremad. Honda hævder, at deres teknik byder på ’enestående effektivitet’. Vores test af Jazz viste da også, at det er let at nå en brændstoføkonomi på den gode side af 20 km/l – inklusive meget motorvejskørsel.

Stilren atmosfære i HR-V-kabinen. Vi har spejlvendt billedet for at gøre førerpladsen venstrestyret…
I Danmarks sidst i 2021

Om e:HEV fungerer lige så overbevisende må komme an på en test af HR-V. Og her må Honda-fans væbne sig med tålmodighed: HR-V er først i Danmark sidst på året. Som et lille plaster på såret, kan du allerede nu skrive dig op til at få mere at vide hos den danske Honda-importør via linket her. 

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation