Ny VW Touran med vokseværk

Når den nye VW Touran kommer til efteråret, bliver den en halv klasse større end i dag. Teknisk er den baseret på en forlænget Golf Sportsvan.

Efter 12 år på markedet, to generationer og adskillige ansigtsløftninger skal VW Touran afløses af en helt ny model til efteråret. Og hvor den tyske familieflytter i dag er blandt de mindre af de mellemstore MPVere, bliver afløseren anderledes velvoksen – ja, den får faktisk noget, der bedst kan beskrives som vokseværk.

Selv om Touran er baseret på Golf Sportsvan, har VW  gjort instrumentpanelet i Touran lidt højere og pyntet med flere kanter i designet.
Selv om Touran er baseret på Golf Sportsvan, har VW gjort instrumentpanelet i Touran lidt højere og pyntet med flere kanter i designet.

Tredje generation af Touran baseres nemlig på VWs nye Golf Sportsvan, der lidt forenklet er en højloftet Golf. Men med Touran-skiltet på bagsmækken bliver bilen ikke blot 13 cm længere end den nuværende model: Akselafstanden forøges med hele 11 cm. Det svarer til den nye Passat og lover godt for pladsen på bagsæderne. Den mindre Golf Sportsvan er i forvejen et overbevisende ’raumwunder’, så alt tyder på, at den nye Touran bliver en særdeles gæstfri MPV – både på 2. og 3. sæderække. Mens sidstnævnte bliver tilkøb i Tyskland, lover den danske importør allerede nu, at syv sæder bliver standard i Touran herhjemme.

Bagagen bliver der også god plads til. Med fem sæder i brug rummer det hele 1.040 liter, hvilket er rekord for klassen. Foldes de tre enkeltsæder på 2. række ned i gulvet, rummer Touran næsten 2.000 liter bagage. Småting er der også tænkt på med hele 47 små opbevaringsrum til flasker, mobiltelefoner og Ga-Jol æsker fordelt over alt i kabinen.

Længere karrosseri er mere harmonisk
Udvendig genbruger Touran designet fra Golf Sportsvan med rette linjer og skarpe pressefolder. Du får næppe høj puls af designet, men på billederne ser det ud som om det forlængede Touran-karrosseri pynter på bilen, der får mere harmoniske proportioner.

Indvendig har VWs indretningsarkitekter flottet sig med et instrumentpanel, der faktisk adskiller sig en del fra Golf Sportsvan. I Touran er instrumentbrættet tilsyneladende placeret højere, de midterste luftdyser ligger vandret og øverst, mens den otte tommer store, trykfølsomme skærm er skubbet en anelse længere ned i midterkonsollen end i Sportsvan.

Netop infotainment-systemet bliver opgraderet i Touran, der bl.a. kan ’spejle’ betjeningen fra smartphones med alle slags styresystemer.

Motorerne, som vi kender fra de nyeste udgaver af Golf og Passat, er også moderniserede, så de ifølge VW er op til 20 pct. mere økonomiske end i den nuværende model. Som i Golf Sportsvan kan der vælges mellem fire turbobenzinmotorer med ydelser fra 110 til 180 hk, mens de tre turbodieseler yder 110, 150 eller 190 hk.

Den nye VW Touran får officiel verdenspremiere på næste uges biludstilling i Geneve, men når først frem til danske forhandlere omkring september. Priserne kendes endnu ikke, men danske Touran-fans kan glæde sig over, at tredje generation af det populære og moderne ’rugbrød’ ikke stiger på det tyske hjemmemarked. Den nuværende model sælger traditionelt godt i Danmark og fås i dag fra 365.000 kr.

Også bagfra er ligheden med Golf Sportsvan tydelig - men det længere karrosseri gør underværker for Touran's proportioner.
Også bagfra er ligheden med Golf Sportsvan tydelig – men det længere karrosseri gør underværker for Touran’s proportioner.

Læs også: TEST – Golf Sportsvan er rugbrød til kernefamilien

[email protected]

2 Kommentarer

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here