På langtur i VW’s folkelige elbil

elbil

Skal man købe elbil nu – eller vente og se tiden og teknologien lidt an? Hvilkenbils Jens Velling leder efter svaret på langtur i en VW ID.3.

Skal man købe elbil nu – eller vente på større udbud, billigere batterier og flere ladestandere?

Det er spørgsmålet, som vi igen og igen får her på redaktionen. Og det er virkelig et godt et af slagsen – selv redaktionens kloge-Åger udi biler tøver og leder efter ordene, når vi forsøger at give et godt svar.

Undertegnede er umiddelbart begejstret for elbiler. Ud over den indlysende fordel for miljøet, er elbiler støjsvage, kraftfulde og på alle måder billigere at holde kørende end biler med benzin- eller dieselmotorer. En virkelig vellykket elbil som Tesla Model 3 får traditionelle biler til at virke gammeldags. Derfor var det også fuldt fortjent, at Model 3 blev kåret som Årets Bil i Danmarks sidste år.

Men Tesla er noget særligt. Bilerne koster mere end de fleste danskere har råd til og benytter deres eget, netværk af ladestationer. Det vender vi tilbage til, men her interesserer vi os for de billigere elbiler, der for alvor skal elektrificere masserne.

Bedste bud lige nu på den enorme opgave er VWs nye ID.3. En model i Golf-størrelse, der er født som elbil og mere end nogen anden på markedet p.t. kan kalde sig en ’elektrisk folkevogn’. Hvilket faktisk er en tilsnigelse, for du skal stadig lægge mere end 300.000 kroner for mellemudgaven med en rækkevidde på 420 km. Vel at mærke selv om ID.3 slipper med blot 20 pct. afgift. En understregning af, at elbiler fortsat er ny og kostbar teknologi.

Du kan læse vores test af ID.3 her. Men her skal det handle om, hvordan livet som elbils-bilist er. Ikke bare når du tøffer rundt i nærområdet i nærheden af hjemmeladeren, men tager elbilen med på en lille ferietur.

600 km dør til dør

Vi valgte en klassiker: En smuttur til Harzen lidt syd for VW’s hjemby Wolfsburg. 600 km dør til dør. Og for at gøre tingene grundigt, tog vi afsted i to biler: En VW ID.3. med 58 kWh batteri og rækkevidde på 420 km. Og en klassisk ’danskerbil’; en Skoda Octavia Combi med 150 hestes dieselmotor og en rækkevidde på ca. det dobbelte.

600 km er ikke meget. Mindre end København – Aarhus tur-retur. I Skodaen kræver det ikke engang en optankning at nå frem.

Med en elbil er det anderledes. En ID.3. klarer 420 km på en fuld opladning efter den realistiske WLTP-norm. Men 420 km er i blandet kørsel – og du tager selvfølgelig motorvejen til Harzen, så du kan være fremme om aftenen, klar til schnitzel og Bier vom Fass. På motorvej skal du regne med en rækkevidde på 300 km. Hvis du vel at mærke ikke kører hurtigere end 110 km/t. Høj fart er lige med høj luftmodstand, der er rækkeviddens fjende nummer ét.

Ramt af virkeligheden

Med lidt hovedregning burde ID.3 altså kunne nå til Harzen på en enkelt opladning præcist midtvejs. Men her er det så, at selskabet i de to biler bliver ramt af virkeligheden. Trafikken er tæt og farten nedsat. Godt for rækkevidden, men skidt for målsætningen om at bide turen over i to. Almindelig sult og tissetrang ender med et første stop efter 250 km. Her er en relativt effektiv 50 kW-lader (ID.3. kan tage op til det dobbelte), der lader batteriet op fra knapt 30 til 100 procent på godt fem kvarter.

En opladning er nemlig ikke bare en opladning: Op til 30 procent går det hurtigt. Fra 30 til 80 procent mindre hurtigt, mens de sidste 20 procent er langsomme.

Men det går endda, og ladetiden på fem kvarter giver god tid til både frokost og toiletbesøg. Herefter er det weiterfahren. Og så rammer virkeligheden igen i form af regnvejr og modvind. Det kan ses på elforbruget, men gør mindre, for med 350 km til destinationen skal vores ID.3 alligevel have et ekstra ’zap’ for at nå i mål. For ikke at spilde tiden, lægger vi den sammen med en kaffepause. Og her går det så helt galt: Navigationsanlægget leder os til en fin rasteplads med ledige ladestandere, der også her er af den mellemhurtige 50 kW-type. Ind at holde, Team Skoda stiller kaffe og kage frem, mens Team VW roder med ladekabler og en app, der skal give adgang til strøm fra standeren.

Kompliceret betaling

Det går ikke for godt. Man skal fumle med kolde fingre på sin smartphone for at melde sig som kunde hos elselskabet Innogy’s hjemmeside. Vi prøver med et Mastercard, men det vil den tilhørende og nu downloadede app ikke acceptere. Der ringes og tales både tysk og engelsk med en venlig Frau i Innogy’s kundeservice. De gode råd virker dog ikke, og vi skifter til Visa-kort. Bingo! Innogy accepterer og efter 45 minutters betalings-bøvl kan vores ID.3 endelig få noget strøm.

På det tidspunkt har resten af selskabet drukket kaffen og spist kagen, så din hårdt prøvede elbils-chauffør er stærkt frustreret. De 45 minutter spildt på komplicerede betalingsøvelser havde været nok til at nå frem. I stedet skal Team VW vente yderligere 45 minutter på, at elbilen kommer i stødet. Øv!

Team Skoda fryser og sendes derfor i forvejen. Med en maksfart på 110 km/t har Octaviaen ikke engang brugt en halv tank diesel, og passagererne nyder både aircondition og varme i sæderne uden at bekymre sig om rækkevidde.

Team VW må lune sig ved tanken om den grønne glorie, der svæver over taget på ID.3. Tre kvarter efter, at Team Skoda har forladt rastepladsen, er det vores tur. Vi sætter fartpiloten til 110 km/t. Kl. 20 – en time senere end Team Skoda – er vi fremme i den hyggelige middelalderby Quedlinburg. Mens Team Skoda for længst har læsset af og fundet en p-plads, skal Team VW nu finde en oplader og derefter spadsere tilbage til ferielejligheden. Det lykkedes. Godt halvanden time senere end Team Skoda er missionen fuldført, og vi kan med god samvittighed nyde den nu genopvarmede aftensmad og stuevarme rødvin.

Men alt er ikke brok og frustration. Det virker lidt tamt at køre 110 km/ gennem Nordtyskland, men ID.3-passagererne har også bemærket fraværet af støj og vibrationer undervejs. En elbil er en lækker langtursbil – udfordringen er opladningen af batterierne.

elbil
Den her situation bliver du træt af på langturen – især hvis du skal benytte en lader, hvor du først skal oprette dig som ny kunde.

Må give op

Som vi også erfarer på hjemturen. Her planlægger vi ruten, så vi lægger mere landevej ind for at være sikre på at kunne nøjes med en enkelt opladning midtvejs.

Og igen vælter planerne pga. sult og tissetrang. Denne gang leder navigationen os til en ny operatør. Standeren er ledig, men betalingsprocessen om muligt endnu mere kompliceret. Da vi endelig er godkendt med elektronisk underskrift og det hele, vil den nye app ikke acceptere den stander, vi befinder os ved. Kundeservice er ikke meget bevendt, og efter 45 iskolde minutter må vi simpelthen opgive og køre videre.

Heldigvis er der strøm nok til at kunne nå frem til en operatør, som vi er godkendt hos. Til gengæld kører vi ind i så meget modvind, at det heller ikke denne gang lykkedes at dele turen op i to gange 300 km. Der er akkurat for lidt strøm på, og det koster en ekstra halv times ladning et stykke oppe i Jylland, godt en time fra destinationen i Aarhus. Igen sender vi Team Skoda i forvejen og igen ender den CO2-udspyende Octavia med at nå i mål en time før Team VW.

Vent lidt…

Konklusion? Tja, bum, bum.. Hele rejseselskabet af i alt syv kørekortindehavere var enige om, at det nærmest kræver en doktorgrad at manøvrere sin elbil rundt i Europa mellem de mange forskellige udbydere af ladestandere. Ingen tvivl om at grundig research og planlægning hjemmefra hjælper, men der er langt til den problemfrie optankning som Team Skoda oplevede. Altså den ene gang, det skete. En enkelt optankning var nok til at dække den samlede kørelængde på 1.400 km…

Der blev også skævet misundeligt til Tesla derude i landskabet. Dels fordi de kører længere på en ladning, dels fordi Tesla tilbyder et veldefineret net af hurtigladere, der typisk lader mindst dobbelt så hurtigt som det, vi oplevede med vores ID.3.

Så et godt råd til dem, der også gerne vil køre længere ture i deres elbil: Vælg en model med et stort batteri. ID.3 kommer f.eks. snart i en udgave med et batteri på 77 kWh, der rækker til ca. 540 km. Og spørger du, hvad undertegnede sådan helt personligt vil vælge, så hælder jeg til at være forsigtig og tålmodig.

Det er spændende at være ’first mover’. Men også usikkert og potentielt dyrt. Tesla er langt fremme – man mærker, at de har noget, der ligner en generations forspring. Det er vigtigt, at verdens største bilproducent VW nu melder sig ind i kampen med en vellykket elbil som ID.3. Men ud fra et forsigtighedsprincip er jeg fristet af at vente fem-seks år endnu. Til den tid ser vi den næste generation af elbiler og batterier, ligesom netværket af ladere vil være langt mere udbygget. Så der fandt vi endelig svaret: vent og se tiden lidt an, inden du køber din første elbil.

[email protected]

17 Kommentarer

  1. Hej Jens
    Interessant læsning! Jeg er en kende nysgerrig. Hvad gik diesel-brænderen på literen? Hvis der er holdt en fart på cirka 110 km/t med den nye generation Evo-diesel fra VW, må den da næsten gå over 25 km/l?

    • Hej Oliver. Sjovt du spørger, for jeg havde også en forventning om, at dieselforbruget ville være meget lavt. Målingen over hele turen – der ud over de godt 600 km på mest motorvej også inkluderede lidt landevejs- og bykørsel endte med et samlet snit på 18,6 km/l. Det er en uvidenskabelig måling, men ikke desto mindre lidt skuffende, synes jeg. Dog skal det nævnes, at Skodaen fik æren af mest oppakning og i alt fire voksne passagerer. Derudover var vi så ‘heldige’ med vinden, at vi havde modvind både ud og hjem. Mvh Jens, Hvilkenbil.

  2. Grøn omstilling og grøn transport er der vel som sådan ikke nogen som har noget i mod, altså sådan isoleret set.

    Denne artikel trykker lige på de “ømme punkter” og bekymringer som jeg selv har ved at skulle skifte til elbil.

    Hvis jeg skal elektrificeres bliver det en form for hybrid.

    Jeg synes måske man skulle rette fokus et andet sted hen end privatbilismen i lille Danmark.

    Hvad med at sørge for at transportbranchen world wide kom til at have lastbiler som kører med sidste nye eller forrige euro norm?
    Fly som flyver på syntetisk fuel.
    Skibstrafik som også godt kunne tåle at blive renere

    Hvad med lande som USA, Rusland, Kina, Indien?? hvad med at de fik bragt deres CO2 udslip ned på europæisk niveau.

    Og så har vi en regering som planlægger at lade hybridbiler stige ca 130000 hvor samme bil med benzin/diesel motor kun stiger 20-30000,-

    Arhmen altså der er sgu nogen som ikke har tænkt sig om, og som ikke lige er blevet de sidste timer på kontoret og gjort opgaven færdig

    DK skal redde hele verdenen 🙂

  3. Ideen er god, super god og dette er begyndelsen. Og mange bange mennesker er derude, bange for ændringer i deres lille bobbel..
    Men virkeligheden er naturligvis ikke kommet til Danmark endnu som bekendt er Danmark et uland på udviklingen.. mange mærker har været klar med hydrogen, hvis man bare surfer kun lidt vil man læse både fly, store skibe, lastbiler og ikke mindst Person biler vrimler frem.. er det vi kender idag fra f.eks. Tesla var starts skyder for at komme væk fra oliebrænderen.

  4. Vi har en e Golf 300, som nummer 2 bil, så kan godt genkende problematikken. Men det skal så også lige siges, at det først og fremmest er bedre at lade 3 korte gange mellem 20-80 pct. end at lade fra 90-100 pct. Det tager en evighed. Derudover kan du købe en brik, der hedder plug surfe og den burde fungere på stort set alle lade operatører i Tyskland, hvor du på din app på telefonen kan se de ladestandere, de har adgang til, hvor hurtigt de kan lade, og hvilke kabler, og om de er ledige.

    Så vil sige jeg, at du får det til at fremstå mere håbløst, end det burde være – da en elbil ejer har brugt mindst en time på at sætte sig ind i hvilke brikker til ladning man lige skal have anskaffet sig – de koster typisk mellem 0 og 100 kr. i anskaffelse. Og så fungerer de som en NFC chip med kobling til dit betalingskort.

  5. Og så må vi ikke glemme den elektriske brintbil, der kører lige så langt på en tank brint som en almindelig dieselbil og også tanker på 5 minutter.

  6. Fin artikel om udfordringer ved at køre elbil.

    Jeg er selv elbilsejer på 2. år i en Kia e-Niro med rækkevidde på ca. 455 km / ca. 360 på motorvej.

    Det lyder til at de største udfordringer på jeres tur var de forskellige operatører og oprettelse m.v. og der vil jeg sige, at der findes apps der roamer ved alle operatører i EU (minus Tesla selvfølgelig), f.eks. “Bosch charge my EV” og med denne app tænker jeg I ville have været meget bedre hjulpet på turen gennem Dk/De …

    Jeg har med stor succes og ingen problemer brugt denne løsning de sidste par somre på langture.

    Blot til info.

    Mvh. Jan

  7. Konklusionen kunne også være: Køb en elbil til dit daglige forbrug på gennemsnitligt 60 km om dagen og nyd godt af alle elbilens fordele i det daglige. Og lej en ladehybrid til de meget lange langture (som de fleste danskere vel kun har 1-2 gange om året). Eller tag toget og kom veludhvilet og miljørigtigt frem til Tyskland.

  8. I kunne med fordel skele til testen lavet af Bjørn Nygaard på youtube, der er elbils entusiast. Han har kørt den samme langtur i forskellige elbiler og sammenligner oplevelsen og rækkevidden – og ikke mindst tiden, det tager i de forskellige biler. Han kommer frem til, at der ikke vindes meget tid med en Tesla fremfor en ID.3.

    El-biler kræver naturligvis en anden form for planlægning end en klassisk brændstofbil, hvor det tager få minutter at fylde tanken op.

    Jeg synes, at jeres test er fin, men artiklen lugter lidt af, at konklusionen var skrevet på forhånd. Eksempelvis at I oplever problemer med betaling ifm. opladning er naturligvis uheldigt, men det kan vel heller ikke antages at ske hver gang, man skal lade op?

    Alt i alt stadig spændende læsning, og jeg ser frem til kommende artikler om elbiler 🙂

    Bh
    Niels

  9. Hvis man skal køre langt i elbil kan jeg anbefale at bruge den app som hedder: A Better Route Planner (ABRP). Den kan planlægge din tur ud fra bilmodel, hastighed, vejr og præference for opladning. Og ja, det kræver lidt planlægning at være ny i elbil. Men til gengæld synes jeg at der er flere positive ting end negative.

  10. … man skal jo også huske at købe bil efter dagligdagens behov, som for de flestes vedkommende vel er <100km. Her har stort set alle EV rigeligt kapacitet. Og når man så skal t Harzen, eller KBH-Arhus retur, ja så må man leve med mere besvær.Det opvejes af glæden i dagligdagen, gætter jeg på.

    Analogi : Min smartphone holder også kun strøm 10-12 timer. Min første mobil, forgænger t Nokia 3210, holdt strøm i dagevis. Men jeg løser det med at have oplader i bil, på kontor, soveværelse og sjatlader når jeg kan – kunne ikke drømme om en 3210 igen. Vil have smartphone trods ladebesvær…

    Har selv diesel og benzin, men ønsker mig en EV, også tidligere end om 5-6 år 🙂
    Et par dage i en lånt Tesla model 3 overbeviste mig – min ellers fede (synes jeg selv) diesel virkede som noget fra forrige århundrede da jeg fik den retur…

    • Hold da fast en “artikel”. Har aldrig helt forstået “journalister”, som ikke kan finde ud af ting, og så bare skriver, at det ikke virker.
      I sætter fra starten en præmis op om, at nu skal vi satme sammenligne el og diesel 1-1, og hvorfor så det? Har I hørt om at ændre vaner i forbindelse med teknologi? Og det er endda uden at snakke miljø – hvor er opgørelsen af jeres partikeludledning og forurening på vejen fra jeres fossilhakker?
      Den ene gang om året man gider at tage til Harzen, så lejer man bare en bil med mere rækkevidde. Det er simpelthen fordummende at I prøver at lave skræmmeartikler baseret på jeres “bier vom fass”….

      • Nu var det ret beset en langturstest af en elbil og ikke en PhD om NoX’er 🙂

        Jeg blev klogere af at læse den 🙂

  11. Jeg synes det er en vanvittig konklusion at anbefale folk at vente 5-6 år på at købe elbil ud fra en tur til Harzen. Det er jo på ingen må en test der bygger på hverdagsbrug og derfor er komplet spild af tid at lave. De flestes test handler om rækkevidde fra Aalborg og et eller andet sted i Tyskland, som sjovt nok ligger på kanten af testbilens rækkevidde eller en faktor 2. Men fakta er, at der jo ikke er nogen der har et kørselsforbrug, der matcher testen. Hvad med at teste den i hverdagslivet, så vil jeg påstå, at konklusionen er anderledes. I har lige demonstreret manglende forståelse for målgruppen for 99,9% af alle bilejere. Tillykke med det, men hold da op hvor er det dumt at demonstrere, at I ikke forstår jeres egen målgruppe???

  12. Jeg har kørt i en Tesla i snart 5 år (husstandens eneste bil) og købte netop Tesla for ikke at gå på kompromis med den praktiske anvendelighed. Jeg måtte så gå på kompromis med prisen, men det har heldigvis ændret sig siden. Vi har været på længere ture til både England, Tjekkiet og Stockholm samt masser af andre ture rundt i landet og bortset fra, at det tager en smule længere tid pga ladning, fungerer det bare med Teslas hurtigladere. I det daglige lader man hjemme og sparer turene til tankstationen.

    I det daglige er de fleste elbiler tilstrækkelige, men det er jo bare rart at have en bil der kan bruges til det hele, især når man ikke har 2 biler.

    I dag findes Tesla Model 3 som både er meget billigere samt lader hurtigere end min Model S, det kan meget vel blive min næste bil.

    Jeg kan i hvert fald anbefale Tesla til både hverdag og langtur, men om ikke andet så tag en prøvetur, det er en sjov og anderledes oplevelse at køre elbil.

  13. Ny elbilsejer her,
    Jeg må indrømme at jeg valgte en Tesla af samme grund som beskrevet i artiklen. Jeg kunne simpelthen ikke gennemskue opladningsmulighederne. Det er muligt at en ladebrik kan løse problemerne..
    På den anden side vurderer jeg at det er spild af penge at købe en fossil eller PHEV som ny bil. Når problemerne med opladning er løst (3-5 år) så tror jeg at fossilerne falder væsentligt i værdi. De er langt dyrere at køre i.
    PHEV er det kun din mekaniker der bliver glad for. For meget der kan gå istykker. Derudover har et batteri ikke godt af opladning fra 0-100% hver dag. PHEV batterierne kommer ikke til at holde i særlig mange år.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here