Politikerne sætter elbilsafgifter på standby

elbiler skepsis

Ny aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre skal sætte strøm til det danske salg af elbiler. FDM kalder aftalen endnu en lap til ‘kludetæppet’.

En ny aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre vil midlertidigt stoppe indfasningen af registreringsafgiften på elbiler.

Det håber politikerne vil genoplade det stærkt skrantende salg af elbiler, som helt mistede gnisten efter indgåelsen af en politisk aftale fra 2015 om at indfase registeringsafgiften på el-biler med 20 pct. om året frem mod 2020.

“Vi har siden elbilsaftalen i 2015 fulgt markedet nøje. Og det er ikke nogen hemmelighed, at der ikke er blevet solgt så mange elbiler, som vi regnede med for halvandet år siden. Den indfasning, vi aftalte, har vist sig at være for hård, og det har nok været med til at bremset salget,” lyder det  fra skatteminister Karsten Lauritzen (V) i en pressemeddelelse.

Salget af nye elbiler er i første kvartal i år på blot 35 mod ca. 110 i 2016, viser tal fra De Danske Bilimportører.

Derfor har de tre partier aftalt, at indfasningen af de afgifter, der har sat salget af elbiler i stå, udskydes indtil der er solgt 5.000 nye elbiler – eller indtil udgangen af 2018.

Der er i øjeblikket små 9.000 elbiler på de danske veje.

FDM er ikke begejstret
Afdelingschef Torben Lund Kudsk fra bilisternes organisation, FDM, er ikke begejstret for den aftale, som regeringen har indgået med De Radikale og Socialdemokraterne, fordi den blot udskyder det tidspunkt, hvor elbilerne betaler lige så meget afgift som benzinbiler, skriver finans.dk.

“Det uklædelige kludetæppe er vores afgiftssystem, som er baseret på værdien af bilen. Så længe man holder fast i den, vil man reelt straffe ny teknologi, fordi det altid vil være dyrere. Derfor bør den nye aftale blot være en tænkepause, inden man reformerer hele systemet,” siger Torben Lund Kudsk.

Samme holdning har Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance. Også hun så helst et afgiftssystem baseret på, hvor meget bilen forurener, snarere end hvor meget den koster. Begge tror de dog, at den nye aftale vil give lidt mere power til salget af el-biler her og nu.

“Vi tror da på, at det godt kan genstarte en lille smule af elbilsalget. Men det vil næppe ændre ved, at elbilsalget er meget todelt. De private har aldrig fået fat i markedet for de små og mellemstore elbiler – de foretrak for en stor del Teslaen. Det har primært været kommunerne og flådeejere – altså dem der lejer biler ud – der er kunder til de mindre og mellemstore biler,« siger Torben Lund Kudsk til finans.dk.

Aftaleparterne skal mødes igen i andet halvår 2018 for at gøre status på udviklingen i elbilsalget.

FAKTA om elbils-aftalen

  • Konkret betyder aftalen i følge Skatteministeriet, at indfasningen af de almindelige afgifter udskydes,indtil der er nyregistreret 5.000 elbiler, opgjort fra 1. januar 2016 – dog senest frem til udgangen af 2018.
  • Fra 2019 genoptages den tidligere aftalte indfasning. Dermed udgør afgiften 40 pct. af den fulde registreringsafgift minus et bundfradrag på 10.000 kr. i 2019. I 2020 udgør afgiften 65 pct., i 2021 90 pct. og i 2022 er elbilerne fuldt indfaset i registreringsafgiften.
  • Ud over udskydelsen af afgiftsindfasningen indebærer den justerede elbilaftale blandt andet et nyt midlertidigt fradrag i grundlaget for registreringsafgiften på 1.700 kr. pr. kWh batterikapacitet, dog højst 45 kWh for elbiler og opladningshybridbiler. Det forhøjede fradrag skal fremme salget af især små og mellemstore elbiler.
  • Beslutningen om et fradrag i registreringsafgiften på 1.700 kroner pr. kWh i batterikapaciteten betyder eksempelvis, at en Renault Zoe med 41 kWh batteri, der før kostede 325.000 kr. nu koster 282.000 kr. – altså  en besparelse på 43.000 kr.

Kilde: Skatteministeriet/Hvilkenbil.dk

Læs også: Prisen på batterier styrtdykker

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here