Priskrig breder sig i Golf-klassen

Efter prisnedsættelser på Opel Astra og Alfa Giulietta bliver Ford Focus 20.000 kr. billigere. Andre mærker følger trop – men fremover bliver rabatterne mindre.

Der er optræk til en større priskrig i bilernes populære Golf-klasse. For nylig reducerede Opel priserne på udvalgte Astra-modeller med 35.000 kr. mens Alfa lancerede en ny udgave af Giulietta, der er 50.000 kr. billigere end den hidtidige basismodel (læs artikel). Nu følger Ford trop ved at sætte prisen på den billigste Focus ned til 214.000 kr. inkl. lev. – det er 20.000 kr. under den oprindelige pris.

Flere konkurrenter følger med ned. Citroën tilbyder basisudgaven af C4 til beskedne 180.000 kr. – en klækkelig nedsættelse på 55.000 kr. i forhold til den oprindelige, vejledende pris. Renault vil også være med og har sat rivalen Megane 1,6 25.000 kr. ned til 200.000 kr. Samtidig lokker Renault-forhandlerne med op til 50.000 kr. i overpris for kundens brugte indbytningsbil. Her hører det dog med til historien, at der er tale om fabriksnye 2011-udgaver af Megane – modellen har netop fået et mindre facelift og disse 2012-udgaver er ikke sat ned.

Markedet presset af hamstring i vinter

Når priserne dykker i den såkaldte Golf-klasse, skyldes det flere faktorer: Dels er hele bilmarkedet sat under pres af priskrigen på de mindste biler, hvor det nu er muligt at vælge mellem flere forskellige fabriksnye biler til blot 80.000 kr. Samtidig har der været tale om en regulær hamstring af biler op til regeringens stramning af bilafgifterne i slutningen af februar, der blandt andet lukker hullet for salg af demo-biler til reduceret afgift.

Bilimportørerne og forhandlerne er pressede af den markante nedgang, der var i bilsalget i marts. De er tvunget til at gøre noget, siger bilekspert hos Bilbasen, Jan Lang, til fpn.dk.

Endelig skal den reelle markedspris for bilerne fra juni være tilgængelig på nettet. Det betyder, at en række bilmærker er godt i gang med at udfase de traditionelle – og store – rabatter til fordel for mere realistiske vejledende priser. På sigt kan det øge gennemsigtigheden på bilmarkedet, så man i højere grad kan stole på, at prisen i brochuren er ens for alle. Til gengæld bliver der længere mellem de enorme rabatter på typisk mellem 25.000 og helt op til 80.000 kr., der har kendetegnet bilerne i Golf- og firma-klassen.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here