Regeringen: Alle biler bliver dyrere

7
dyrere

Helt sort: Ladehybrider og elbiler står til voldsom prisstigning. Diesel- og benzinbiler samt luksus-hybrider stiger mindst i afgift.

En af Danmarks p.t. mest populære biler, Fords plugin-hybrid Kuga, vil blive mere end 60.000 kroner dyrere efter nytår. Plugin-hybrider står nemlig til en gennemsnitlig prisstigning på 20,7 procent, hvis regeringens bud på afgiftsomlægninger føres ud i livet. Det skriver finans.dk.

Til sammenligning vil elbiler i gennemsnit blive 12,1 procent dyrere end i dag. Og prisen på fossilbiler – dem der kører på diesel eller benzin – vil kun stige med gennemsnitligt 1,7 procent i forhold til de nuværende priser.

Det viser finans.dk’s beregninger baseret på regeringens egne eksempler, der blev udgivet af Skatteministeriet sammen med oplægget til afgiftsomlægningen.

I regeringens faktaark, der kan læses her, fortælles det ellers, at plugin-hybriderne i gennemsnit vil blive cirka 8.200 kroner billigere. Men det er baseret på, at afgifterne på plugin-hybrider og elbiler fra nytår skal stige fra 20 procent til 65 procent, som var den oprindelige plan. I forhold til de nuværende priser vil de i stedet stige med næsten 21 procent i snit.

De små stiger mest

Rent faktisk betyder regeringens forslag også, at de mindste plugin-hybrider stiger mest, mens de dyreste hybrider stiger mindst. Således vil en lille hybrid stige med 32,4 procent mens Mercedes E-klasse eller BMW X5 stiger med blot 1,8 procent.

”Det er overraskende og bogstaveligt talt helt sort, at det er diesel- og benzinbiler, der efter planen skal have den mindste afgiftsstigning. Det er ikke gavnligt for CO2-regnskabet,” siger redaktør på Hvilkenbil.dk Jens Velling, der har fulgt bilbranchen tæt i 25 år.

Han har svært ved at se, hvordan det skal få danskerne til at købe flere CO2-venlige biler frem mod 2030.

Regeringens oplæg forhandles netop nu på plads af folketingets partier.

”Vi har set et stigende salg af elbiler i september, og noget kunne tyde på, at det er en god ide at handle hurtigt, hvis man går med tanker om at skifte til en elbil eller opladningshybrid,” siger Jens Velling.

I Skatteministeriets eksempel er den lille prisklasse i øvrigt beregnet ud fra BMW i3, der ikke længere eksisterer som plugin-hybrid. Den er alligevel med i skemaet herunder for overskuelighedens skyld.

Læs også:

Dyre elbiler skal være dyrere

El-bil panik før lukketid

FAKTA: Prisændring på opladningshybrider efter regeringen oplæg

SEGMENTMODEL-EKSEMPELPRISÆNDRING
LilleBMW i3 (udgået)32,4 %
MellemKia Niro, Toyota Prius26,0 %
StorVW Passat, Mitsubishi Outlander15,9 %
PremiumMercedes E-klasse, BMW X51,8 %

Kilde: Skatteministeriet

henrikh@hvilkenbil.dk

7 KOMMENTARER

  1. Jeg må bare sige, at jeg er målløs over vores røde regerings ligegyldighed overfor klimaspørgsmålet. Hvis vi som en af verdens rigeste (og mest forurenende) lande ikke kan finde ud af at omlægge til grønnere alternativer, er der ringe håb for fremtidige generationers trivsel.

    • Du sagde det selv. De er netop røde frem for grønne. Det strider mod enhver celle i deres kroppe at skulle give nogle former for rabat på registreringsafgiften.

  2. Måske fordi E-bilen ikke er et reelt alternativ til den eksisterende bilpark, idet de er yderst CO2 belastende i produktionen. Den største og hurtigste effekt sker ved omstilling til bioethanol her og nu. Hvis vi kasserer op mod 1 mio. brændselsbiler, der er funktionsdygtige og erstatter med ny E-biler flytter vi en CO2 boble fra Danmark til Asien. Hvad gavner det miljøet globalt? Vi skal også huske, at på dansk energimix kører en el-bil kun grønt 47 pct. af tiden, resten af tiden forurener den på lige niveau som en diesel. Den der forurener, skal jo betale, og det gør E-bilen også.

  3. Det er jo så typisk; de store dyre biler stiger mindst, der hvor der kører flest af disse store biler er i Nordsjælland, hvor mange har råd.
    Lad os da bare få nogle flere E-klasse og X5 på vejene, rigtig godt for miljøet ( ironi kan forekomme).

  4. Hurra skattelettelse til landes rigeste igen og igen, først fik de Tesla uden afgifter.
    Det ville eller være forholdsvis nemt at lave en afgift i forhold til forbrug.
    Eksempelvis en bil der kører 26 km/l, ville få en afgifts-nedsættelse fra eks. 180% til 154% og en der reelt kører 40 km/l, ville får en rabat på 40% = 140% i afgift.
    Dette ville betyde, at hybridbiler skulle tankes helt op og køres til de var løbet tør for brandstof, så de ikke kommer med deres latterlige beregninger med 60 km på el, plus hvad de kan køre på en liter brændstof. Samme omregning kunne bruges til elbiler: Lad dem helt op og kør dem tomme, så det er det reelle forbrug, de blevet dømt efter. Sidst og ikke mindst forbyd import af biler, så alle biler i 2021 skal kunne køre mindst 21 km/l og i 2025 mindst 25 km/l og fra 2026 mindst 26 km/l plus 6 = 32 km/l og i 2029 skal biler køre 29 km/l plus 9 = 38 km/l og i 2030 bliver det mindst 40 km/l i reel måling (tanken fyldes op og køres tom med blanding af 33% motorvej, landevej og bykørsel.)

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation