Renault-diesel sviner lystigt med NOx

0
608

Renaults 130 hestes dieselmotor udleder under visse forhold over dobbelt så mange skadelige NOx-partikler som tilladt.

Opmærksomheden omkring bilernes forurening er af mange gode grunde øget, siden Volkswagen-koncernens bevidste fiflerier med 11 millioner dieselmotorers udledning af de skadelige NOx-partikler (kvælstofilter) blev afsløret i sensommeren 2015. Den såkaldte ‘dieselgate’.

Nu melder Renault sig i koret af syndere. Indrømmer en fejl. Eller en utilstrækkelighed om man vil. Og spiller ud med et miljøforbedrende tiltag.

Renaults udspil er en reaktion på et problem, som man allerede i sommeren 2015 blev bekendt med. Problemet er den 130 hestes dCi-motor, der udleder over dobbelt så mange NOx-partikler som tilladt, når lufttemperaturen er under 17 grader. Særligt på vores breddegrader er det usundt.

Ifølge Renault indledte ingeniørerne de første test med et nyt EGR-system (Exhaust Gas Recirculation) i juli 2015, men først fra juli i år vil nye motorer af den type være udstyret med det nye NOx-reducerende system. Fra oktober vil alle nyere 130 hestes dieselmotorer kunne få skiftet deres nuværende EGR-system ud med det nye, og ejere af biler med netop den motor får tilbudt opgraderingen uden beregning.

En opgradering, der synes nødvendig for at kunne pudse den miljøgrønne glorie en smule af, for til den tid har bemeldte Renault-ejere kørt i et antal måneder, måske år, og i perioder forurenet omgivelserne langt mere, end godt er.

Ingen betydning for forbrug og kræfter
Opgraderingen med det nye EGR-system vil ifølge Renault ikke få betydning for bilernes brændstofforbrug og præstationer.

Den 130 hestes Renault-dieselmotor findes i Megane, Kadjar, Scenic/Grand Scenic og Espace. Samme motor benytter Nissan også i Qashqai og X-Trail, men Nissan Danmark er ikke bekendt med, at det nuværende EGR-system i de 130 hestes dieselmotorer i Nissans modeller ikke fungerer efter hensigten.

Kvælstofilterne (NOx) omfatter kvælstofoxid (NO) og kvælstofdioxid (NO2), og særligt sidstnævnte er meget sundhedsskadelig for mennesker. Moderne dieselmotorer er uhyre effektive, når det kommer til reduktion af kuldioxid (CO2), men NOx-partiklerne har dieselmotorerne vanskeligt ved at få bugt med. Udviklingen af tiltag, der skal reducere NOx-udledningen, er en særdeles kompliceret og bekostelig affære, hvilket formentlig er de tungest vejende forklaringer på, at VW-folkene valgte at snyde med dieselmotorerne.

Læs også: Renault har ikke snydt men…

Diesel-skandalen har bidt sig fast i VW

CO2: Bilerne bliver stadig mere grønne 

Reelt forbrug er 38 pct. højere end EU-norm 

mortenk@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here