Renault vil tilbyde de billigste elbiler

billigste elbiler
Med en elektrisk udgave af Twingo og måske en elektrisk Dacia, vil Renault tilbyde markedets billigste elbiler. Det giver Renault en interessant niche.

Renault har tilsyneladende en klar strategi for fremtiden. Det franske bilmærke vil simpelthen tilbyde markedets billigste elbiler.

Renault er godt i gang med at skabe en spændende niche med lyse fremtidsudsigter. Sidste år lancerede franskmændene den elektriske mikro-SUV K-ZE. Godt nok kun til det kinesiske marked, men bilen kan formentlig let eksporteres til f.eks. Europa. Måske under Renaults discountmærke-navn Dacia, hvis den skal være særligt billig. I hvert fald ligner kabinen i K-ZE noget, vi kender fra de nuværende Dacia-modeller, der alle er baseret på ældre Renault-teknik.

billigste elbiler
Renault K-ZE er en elektrisk mikro-SUV. Måske kommer den til Europa som en Dacia.
Twingo på strøm

Nu løfter Renault sløret for en endnu mindre elbil, nemlig en elektrisk udgave af Twingo. Den får officiel premiere på næste måneds biludstilling i Geneve.

Twingo ZE som bilen hedder – det står for Zero Emission – er en mikro på størrelse med trillingerne VW Up, Seat Mii og Skoda Citigo. Med priser fra 150.000 kroner kan trekløveret prale af at være Danmarks billigste elbiler. Den reklamevenlige position vil Twingo ZE dog med stor sandsynlighed overtage, når den kommer til Danmark – formentlig sidst på året. Batteriet i den lille elbil er nemlig på beskedne 22 kWh. Noget mindre end konkurrenternes, og da batteriet er en elbils dyreste komponent, vil det utvivlsomt holde prisen nede.

Rækkevidde på 180 km

Det samme gælder dog rækkevidden. Ifølge Renault kører den elektriske Twingo 180 kilometer på fuldt opladte batterier. Altså noget mindre end Up, Mii og Citigos 260 kilometer. Omvendt er det ikke nævneværdigt dårligere end dyrere elbiler som Honda e, Mini SE og Mazda MX-30, der alle ligger omkring 200 kilometer. Lider man ikke af rækkeviddeangst, kan man i stedet glæde sig over, at elbiler med små batterier typisk er lette og lader relativt hurtigt.

Kabinen i K-ZE ligner noget, vi kender fra Dacia.

I den lidt større og noget højere Renault K-ZE ligger der et batteri på 26,8 kWh, og det øger rækkevidden til mere pendlervenlige 240 kilometer. Uanset om K-ZE kommer til Europa som en Renault eller Dacia, sker det dog tidligst i 2021, oplyser Renault.

Renault satser stort på at lancere nogle af markedets billigste elbiler. På biludstillingen i Geneve fokuserer Renault udelukkende på eldrift. Udover Twingo ZE og K-ZE viser franskmændene en elektrisk udgave af Postmand Per-bilen Kangoo og en ladehybrid-udgave af Megane.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here