Så er der udbrudt priskrig blandt dyre elbiler

priskrig

Priskrig: BMW spiller ud med stærk pris på luksus-elbilen i5. Nu svarer Mercedes igen og sætter prisen på rivalen EQE ned med hele 150.000 kr.

Mens Teslas meget omtalte prisnedsættelser i begyndelsen af 2023 ikke rigtigt har medført nævneværdige reaktioner hos konkurrenterne, sker der nu anderledes spændende bevægelser blandt de dyrere elbiler: Da BMW i maj løftede sløret for den kommende i5, kunne den danske importør samtidig fortælle, at priserne ville begynde ved 626.000 kr. Det er en stærk pris, for i5 er en elbil i fem-meter-klassen med 340 hk, godt med standardudstyr og en rækkevidde på 582 km.

Det samme må de have tænkt hos ærkerivalen Mercedes. I hvert fald svarer den danske importør nu igen med en solid prisnedsættelse på den tilsvarende EQE: listeprisen er 725.000 kr., men en såkaldt AMG Edition kampagneversion fås fremover til 620.000 kr. Altså en rabat på 105.000 kr. Hertil kommer en AMG-udstyrspakke uden beregning, der tidligere kostede 45.000 kr. I realiteten har Mercedes altså sænket prisen med hele 150.000 kr. Det tør vi godt kalde for priskrig.

priskrig
Når den elektriske BMW i5 kommer til oktober, ligner den et godt tilbud. Men nu har Mercedes underbudt i5 med deres tilsvarende EQE.

Den danske Mercedes-importør afviser dog, at der er tale om en reel nedsættelse af prisen.

“Vores nye AMG Edition-kampagneversion af EQE 350 er en specifik kampagneversion, inklusive AMG-pakken, som vil køre over en periode. Der er derfor ikke tale om en decideret prisnedsættelse. Det øvrige EQE-modelprogram fortsætter med uændrede priser,” er pressechef Charlotta Bauer citeret for på jp.dk.

Billigere end BMW

Uanset hvad importøren kalder prisen på Mercedes EQE 350, ligner den dog et godt tilbud, hvis man er i markedet for en stor og luksuriøs elbil fra et tysk prestigemærke. Og det er næppe tilfældigt, at prisen er 5.000 kroner lavere end BMW i5. Det kan den danske BMW-importør så tygge på frem til oktober, hvor den elektriske køremaskine når frem til de danske forhandlere. 

Feinschmeckere kan i mellemtiden fundere over, om de mest er til BMW eller Mercedes på strøm. BMW i5 har flere hestekræfter, lidt hurtigere acceleration, men kortere rækkevidde end Mercedes EQE, der ’nøjes’ med 292 hk, men til gengæld kører hele 630 km på en opladning.

Begge biler er utvivlsomt attraktive – også i en grad, så de måske som nogle af de eneste kan give førnævnte Tesla lidt konkurrence. De ’billige’ udgaver af BMW i5 og Mercedes EQE kan ganske vist ikke hamle op med den tilsvarende store Tesla Model S på kræfter og udstyr. Men mon ikke en del danske købere kan leve med det, når prisen på en Tesla Model S begynder ved hele 1.189.000 kr.

Det bliver spændende at se, om Tesla også vil føre priskrig for Model S på samme måde som de gør det for de populære Model 3 og Model Y.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here