Skoda Rapid: Tysk ros til tjekkisk lavpris

Skoda’s modtræk til koreansk succes tegner til at blive et hit i Danmark. Tyske AutoBild er de første, der prøver nyheden og beretter om god plads, fin mekanik men også grov finish.

Skoda Rapid har alt det, der skaber en succes på det danske bilmarked. Et etableret navn blandt fornuftsprægede bilkøbere, masser af plads, anerkendt VW teknik, et stilrent design og priser, der – formentlig – tager toppen af det rekordhøje danske afgiftstryk.

I Danmark er det opskriften på en publikumstræffer. Tænk bare på de koreanske mærker Hyundai, Kia og Chevrolet, der år efter år vinder markedsandele fra europæiske og japanske konkurrenter.

Selv succesrige Skoda kan se koreanerne nærme sig i bakspejlet. Modtrækket er den kommende Rapid, der skal tilbyde bilkøberne mere for pengene end nogensinde før.

Rapid er altså en spændende nyhed. Faktisk så interessant, at hvilkenbil ikke kan vente men har kigget tyske AutoBild over skulderen. Det tyske bilblad er nemlig de første, der har haft lejlighed til at prøvekøre det tjekkiske slagtilbud: En bil i Golf-størrelse til Polo-pris. Rapid når næppe til Danmark før omkring nytår og derfor er priserne endnu ukendte. I Tyskland begynder de ved 14.000 euro for en skrabet basis-Rapid med tre-cylindret 75 hestes motor.

Skæver man til de billigste udgaver af kommende ærkerivaler som Kia Ceed og Hyundai i30, gætter vi på, at Rapid prissættes fra 185.000 kr. Dermed er der lagt op til skærpet priskrig i den lille mellemklasse.

Skal vi tro AutoBild, har danske Skoda-fans med hang til gode tilbud noget at glæde sig til. Ifølge tyskerne er Rapid gennemsyret af klassiske Skoda-dyder som masser af plads, solid byggekvalitet, velfungerende VW-motorer og ikke mindst et stilrent design, der fremstår langtidsholdbart.

Teknisk står Rapid på en forlænget Fabia-platform, der også benyttes i familiebilen Skoda Roomster. Med en akselafstand på 260 cm – to mere end Skoda Octavia – er der masser af plads, også på bagsædet. Bagagerummet er nærmest enormt med et rumfang på hele 550 liter og adgangen er god gennem den store bagklap.

Veloplagt turbobenziner savner sjette gear
På vejen er AutoBild især begejstret for VW’s fine 1,2 liters turbobenziner. De 86 heste er både stærke og kultiverede – desværre savner de tyske journalister et sjettegear på motorvejen, der kan dæmpe både støj og forbrug. AutoBild tvivler i hvert fald på, at man kan ramme det ellers fine normforbrug på 19,6 km/l i virkelighedens verden. Køreegenskaberne får også ros for præcise og veloplagte styreegenskaber, men modsat Fabia er Rapid særdeles kontant affjedret. Fint på nystrøget asfalt, men skidt for komforten på mere slidte landeveje, noterer tyskerne.

Der, hvor tjekkerne for alvor har sparet, er på finishen. Hvor Skoda efterhånden har opbygget et ry for at være mindst på højde med sin fine storebror når det gælder byggekvalitet, har Rapid helt overgivet sig til hård og billig plastic over alt i kabinen.

Selv sædepolstringen virker bogstaveligt talt tynd i betrækket. Ifølge AutoBild er alting dog fortsat samlet omhyggeligt, så Rapid efterlader grundlæggende et solidt og ærligt indtryk.

Som så mange andre spekulerer AutoBild i Rapid’s placering i Skoda-hierakiet – risikoen for ”kannibalisme” er nemlig overhængende, fordi Rapid let kan ende som et oplagt alternativ til Octavia. Formentlig derfor vil vi ikke se en stationcar-udgave af Rapid, ligesom næste Octavia angiveligt vokser en kvart klasse og får endnu federe finish end i dag.

Læs mere om Rapid og søsterbilen Seat Toledo her.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here