Slår alarm: Bilers trykskærme er farlige

0
trykskærme
Stadig større trykskærme i moderne biler stjæler opmærksomhed og øger risikoen for ulykker. Forsikringsselskab kalder udviklingen ‘foruroligende’.

Trykskærme er den helt store mode i moderne biler. De begyndte som små 5-6 tommers skærme, så blev de så store som iPads og i dag findes de på størrelse med de skærme, som mange bruger sammen med deres arbejds-pc. Og det stopper ikke her. Den kinesiske elbil-producent Byton har netop lanceret modellen M-Byte med en 48-tommers skærm, der breder sig i hele kabinens længde…

Skærmene betjener alt fra ventilation over musik og telefon til navigation. Typisk ved hjælp af tryk direkte på skærmen. Det ser smart ud, men kræver at chaufføren kigger på skærmen, når temperaturen skal justeres eller der skal findes et nyt nummer på Spotify.

Netop behovet for at kigge på de moderne trykskærme i stedet for vejen, får nu flere forsikringsselskaber til at slå alarm.

“Et lille øjebliks uopmærksomhed kan være nok til, at det går galt. Og når næsten halvdelen har opmærksomheden rettet mod trykskærmen og ikke vejen, er det alvorligt,” siger kommunikationschef i forsikringsselskabet Gjensidige, Bjarne Rysstad, til det norske tekniksite tek.no.

trykskærme
I Porsches nye Taycan er der fire skærme at holde øje med. Den længst til højre er egentlig tiltænkt passageren.
Kører i blinde

Gjensidige har spurgt en række bilister, om de bliver forstyrret af trykskærme under kørsel. Fire ud af ti svarede ja. I en lignende undersøgelse foretaget af forsikringsselskabet Codan, svarede 30 procent, at de havde tastet en adresse ind i navigationsanlægget, mens bilen kørte.

At taste en destination ind i navigationsanlægget tager mindst ti sekunder – ofte det dobbelte eller mere. Kigger man på trykskærmen i 10 sekunder mens bilen kører 90 km/t, svarer det til at køre 250 meter i blinde. Bruger du 20 sekunder på trykskærmen, har du kørt en halv kilometer uden at kigge på vejen…

“Det er bekymrende, at så mange trykker på skærme i bilen eller på mobilen, mens de kører. Det flytter fokus væk fra vejen og det at køre bil og øger risikoen betydeligt for at forårsage en ulykke. Både bilens fører og andre kan komme til skade, og de økonomiske konsekvenser kan også blive store,” skriver Codan Forsikrings kommunikationschef Georg Richvoldsen i en pressemeddelelse.

I Honda e er der fem skærme – de to yderste er dog kamerabaserede sidespejle.
Det bliver bare værre

Hos Gjensidige frygter man, at udviklingen går den forkerte vej og henviser til flere af nyhederne på den netop overståede biludstilling i Frankfurt. Her konkurrerede bilproducenterne nærmest i at overgå hinanden i antallet og størrelsen af trykskærme i deres nyeste modeller. I nyheder som Porsche Taycan og Honda e skal føreren holde øje med både fire og fem forskellige skærme placeret forskellige steder på instrumentbordet.

‘Skrækeksemplet’ er den kinesiske Byton M-byte, der forventes til Europa næste år. Her består instrumentbordet af en 48-tommers skærm i kabinens fulde bredde. Hertil kommer en skærm midt i rattet og en anden skærm mellem forsæderne.

“Desværre er det at køre bil ikke længere et frirum, hvor man kobler af fra brugen af trykskærme, mobiltelefon, internet og den slags. Det er en foruroligende udvikling,” mener Gjensidiges Bjarne Rysstad.

Bilproducenter afviser

Bilproducenterne afviser, at trykskærme gør bilkørsel mere farlig.

“Jeg tror, at vi må tage en snak med forsikringsselskaberne,” siger kundedirektør for Byton Andreas Schaaf til tek.no.

Han hævder tværtimod, at en M-byte med den store skærm har et lavere distraktionsniveau end andre biler.

“Det er noget, som vi har testet meget grundigt. Fordelen ved skærmene er bl.a., at du har alle vigtige informationer lige foran dig,” siger Andreas Schaaf.

trykskærme
I Model 3 har Tesla samlet alle informationer i en 15-tommer stor centerskærm.

Det gælder også den ekstra trykskærm i rattet:

“Rattet er et vældig smart sted at styre bilen fra, og det er derfor, at mange producenter placerer en række betjeningsknapper her. Det tager næsten ikke opmærksomhed fra kørslen. Med lidt tilvænning vil du kunne betjene skærmen her uden at se på den,” siger han om rat-skærmen i M-byte.

Ifølge Andreas Schaaf skulle Bytons løsning med flere og meget store skærme være betydeligt mindre distraherende end løsninger, hvor skærme er placeret skråt til højre for føreren. Det er en klar henvisning til Tesla, der i deres nyeste Model 3, har samlet al betjening netop der.

5 råd til sikker kørsel

Gjensidige Forsikring har disse fem råd til at undgå farlige distraktioner under kørslen:

– Brug så vidt muligt de betjeningsknapper, der er placeret i rattet.
– Lad være med at benytte trykskærme mens du kører.
– Undgå at betjene navigationsanlægget under kørsel.
– Foretag nødvendige indstillinger mens du holder stille – derefter kan du begynde at køre.
– Musik: Hav en spilleliste klar, så du ikke behøver søge efter sange under kørsel.

Skriver du også sms’er bag rattet?

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation