Slut: Ingen vil købe verdens billigste bil

0

Efter 10 år er det slut for Tata Nano. Den indiske discountbil er verdens billigste, men der er ikke længere nogen, der vil købe den godt tre meter korte mikrobil. Alligevel kan en afløser være på vej.

Tiden rinder ud for Tata Nano. Med sine blot to cylindre, en længde på 3,1 meter og 35 hestekræfter har den siden debuten i 2008 været verdens billigste bil. Prisen er 1.700 pund eller hvad der svarer til 14.000 danske kroner.

Til den pris kan mange mennesker være med – der er bare ikke rigtigt nogen, der ønsker at købe en Nano: I sidste måned lykkedes det kun fabrikken at sælge et enkelt eksemplar, og siden nytår har det samlede salg i 2018 været beskedne 274 biler.

Indiske Tata sælger kun Nano på hjemmemarkedet, så der er ingen hjælp at hente på eventuelle eksportmarkeder. At bilsalget faktisk stiger i Indien understreger blot, at tiden er løbet fra Nano. Fabrikken har da også taget konsekvensen og stoppet produktionen.

”I sin nuværende form kan Nano ikke fortsætte,” erkender en talsmand for Tata overfor businessmediet Bloomberg. Og antyder dermed, at Nano måske kan få en mere moderne afløser.

Spørgsmålet er dog, om det er ulejligheden værd for Tata. Det er en kendt sag, at fortjenesten på de mindste og billigste biler kan svares til at bukke sig efter tabte 25-ører. Det er ikke noget, men bliver rig af – men måske får man ondt i ryggen. Tata har langt større succes i den stik modsatte ende af bilmarkedet: Siden det indiske mærke overtog det britiske traditionsmærke, er det lykkedes at børste støvet af den gamle ’kat’ og løfte både salg og indtjening ganske betydeligt.

Skulle være solgt i Danmark
Tata havde ikke desto mindre store forventninger til Nano. Idéen om at kunne tilbyde en rekordbillig bil til millioner af indere og måske også kunder i et væld af udviklingslande virkede lovende.

Lanceringen af Nano faldt endda meget belejligt sammen med finanskrisen og i 2009 var der planer om at sælge bilen i Danmark og resten af Europa. Planerne blev dog aldrig ført ud i livet, formentlig fordi det ville være for dyrt for Tata at overholde europæiske miljø- og sikkerhedskrav.

På hjemmemarkedet blev Nano heller aldrig en succes. Ifølge flere eksperter lykkedes det på intet tidspunkt Tata at leve op til kundernes forventninger, og i dag – 10 år efter premieren – kan Nano slet ikke følge med konkurrenterne.

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation