Smugkig på Honda Jazz årgang 2015

Honda Fit, den japanske udgave af Honda Jazz, er præsenteret i Japan. Med ganske få ændringer kommer den til Europa i 2015. Hybrid-udgave kører op til 30 km/l.

Længere på literen, mere plads og et mere skarpkantet design a la Honda Civic. Sådan lyder overskrifterne for den næste generation af Honda Jazz, der kommer til Europa i løbet af 2015.

Når vi allerede nu kan vise 2015-udgaven af Honda Jazz, skyldes det, at japanerne netop har løftet sløret for udgaven til Japan og USA. På de markeder hedder bilen Fit, men traditionelt bliver der kun tale om minimale kosmetiske ændringer, når Fit får limet navneskiltet Jazz på bagklappen og eksporteres til Danmark og resten af Europa. Honda Jazz er nemlig en ægte verdensbil, der nu skal udbredes på de fleste kontinenter. Det sker over en periode på ca. halvandet år, og det er også forklaringen på, at vi først ser Jazz herhjemme omkring forår/sommer 2015.

Honda dropper det trinløse CVT-gear i hybridudgaven af Honda Jazz. I stedet får vi et 7-trins med dobbeltkobling.
Honda dropper det trinløse CVT-gear i hybridudgaven af Honda Jazz. I stedet får vi et 7-trins med dobbeltkobling.

Designet bygger videre på den nuværende models boksform med den stærkt skrånende front, hvor motorhjelmens vinkel næsten ubrudt fortsætter op i forruden. Langs siden får Jazz nogle markante pressefolder, mens fronten kan minde om Honda Civic. Bagtil er en tværgående kromliste under bagruden og baglygter, der fortsætter op mod taget, nye designelementer.

Længere akselafstand og mere plads
Er man begejstret for den nuværende Jazz’ lettere geniale indretning med ”magiske bagsæder”, der ikke blot kan foldes ned, men også op for derved at give plads til eksempelvis en mountainbike bag forsæderne, bliver næste generation tilsyneladende værd at vente på.

Jazz bliver nemlig seks cm længere, og får hele otte cm mere mellem akslerne – det lover godt for den indvendige plads, hvor Jazz i forvejen er toneangivende i mini-klassen.

Teknikken ved vi endnu ikke så meget om, men hybridudgaven får et nyt 7-trins automatgear – formentlig med dobbeltkobling som VW’s DSG-gear. I kombination med batteri og elmotor ventes den hybride Jazz med 1,5 liters benzinmotor at yde 133 hk og nå et snitforbrug på omkring 30 km/l. Den almindelige benzinudgave uden elektrisk hjælpemotor bliver sandsynligvis en 1,3 liter med 99 hk – en dieseludgave skal vi ikke regne med.

Mens japanerne kan købe den nye Jazz fra efteråret, skal vi altså ind i 2015, før nyheden kommer til Danmark. Til gengæld får vi en aflægger af den kommende Jazz at se noget før. Honda står nemlig også på bølgen af kompakte crossover-biler med en højbenet mini-SUV baseret på teknikken fra næste generation af Jazz. Designstudiet Urban Concept giver et godt indtryk af, hvordan bilen kommer til at se ud – og med lidt held kommer den til Europa i slutningen af 2014, ca. et halvt år før 2015-udgaven af Honda Jazz. Den forhøjede Jazz skal tage kampen op med biler som Peugeot 2008, Renault Captur og Opel Mokka.

Læs også: Honda Jazz spiller op til priskrig

Honda Urban Concept giver et godt indtryk af den Jazz-baserede mini-SUV, der kommer sidst i 2014.
Honda Urban Concept giver et godt indtryk af den Jazz-baserede mini-SUV, der kommer sidst i 2014.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here