Snusfornuftig Suzuki Vitara

0
vitara

BILTEST: Suzuki Vitara er opgraderet med mild-hybrid teknik og aktiv sikkerhed. Prisen er stærk, så den svær at komme udenom for Vitara-fans.

Hvilken bil?

Hvis ikke lige man bemærker hybrid-skiltet på bagklappen og de blå hybrid-striber i forlygterne, ser man ikke, at her har vi en fornyet Suzuki Vitara.
For umiddelbart synes det meste ved det gamle, men der er sket en ganske solid opgradering af den fem år gamle japaner. Den har fået en pæn portion sikkerhedsudstyr, og Suzuki har installeret et mild-hybrid-system, der får den til at køre op til 20 procent længere på literen.
Testbilen er den mellemudstyrede Active, som er den, Suzuki fortsat forventer at sælge flest af. Den koster 240.000 kroner plus metallak, har en 129 hestes benzinmotor, manuel gearkasse og træk på forhjulene. Den pænt lange udstyrsliste tæller blandt andet automatisk nødbremse, der også bremser for fodgængere, aktiv vejbaneassistent, advarsel ved trafikanter i de blinde vinkler, advarsel ved tværgående trafik bag bilen, vejskiltegenkendelse, adaptiv fartpilot og fuld LED-lygter.
Billigste hedder Club og koster 220.000 kr. med samme drivlinje og mindre udstyr; dyreste er Adventure til 260.000 kr. Firehjulstræk kan tilkøbes for 25.000 kr. 

Vidste du at?

Vitara-historien begynder i 1988. I 1998 blev den forstørret til Grand Vitara, og i midten af 00’erne var den Danmarks mest solgte bil, mange af dem på gule plader.

Men SUV’erne blev – mest på grund af de gigantiske gulplade-SUV’er fra Audi, BMW, Mercedes og Porsche – lagt for had på grund af en ikke særlig hensigtsmæssig afgifts-fidus. I forbindelse med en omlægning af afgiften på de brændstofslubrende SUV’er, døde salget ud natten over. Også Vitara-salget, selv om den slet ikke er i samme liga som de fire nævnte mærker.
Da finanskrisen ramte verdensøkonomien i 2008, trådte Suzuki på bremsen med kun ganske få modelfornyelser de følgende år. I sommeren 2014 solgte Suzuki i Danmark den sidste, gamle Vitara. Men bilen var for stor en succes til ikke at være på programmet, så året efter var den tilbage.

Hvordan er førerpladsen?

Værdi for pengene, praktisk, ikke de store spil-for-galleriet-lækkerier. Det er Suzuki i en nøddeskal, og bag Vitara-rattet er man ikke i tvivl om, at det er grundfilosofien.
Mængden af hård, men utvivlsomt solid plastik er stor. Blandingsmisbrug er dog sjældent godt, og Suzuki synes desværre at excellere i at finde så mange forskellige typer plastik som muligt til kabinen. Men bilen er praktisk indrettet, og knapper, kontakter og stilke fungerer på en så betryggende måde, at man kan være ret sikker på, at skidtet også virker efter mange års brug.
Sæderne er stadig af den lidt for flade slags med en lidt forkert hældning, hvor min kropsbygning har svært at finde optimal støtte. Jeg var lidt træt i bagdel og lår efter længere ture.
Den 7 tommer store skærm er heller ikke fra de øverste hylder, men den fungerer, som man kan forvente til prisen.

Hvordan opleves kabinen?

Plastikken præger hele kabinen, men man sidder højt med stort overblik, og på bagsædet er der fornuftig plads til både ben og hår. Topmodellen Adventure har panorama-soltag, men det stjæler ganske meget loftshøjde, så skal bagsædet jævnligt benyttes af høje passagerer, anbefales det at droppe Adventure-udgaven.
Det regulære bagagerum sluger 375 liter, og der er eludtag til for eksempel en køletaske.

Er sikkerheden i orden?

Opgraderingen af sikkerhedsudstyr er et af de to ben, som den fornyede Vitara står på, så med automatisk nødbremse, vognbaneassistent, advarsel mod trafikanter i den blinde vinkel og ved tværgående trafik, når man bakker ud fra parkeringspladsen, og en adaptiv fartpilot kan Suzuki sagtens være deres Vitara bekendt.
Euro NCAP-testen er fra 2015, da bilen var ny, mængden af sikkerhedsudstyr mindre, og kravene for at opnå de maksimale fem stjerner var ikke så skrappe som i dag. Grundlæggende er Vitara en sikker og betryggende bil, som ikke sætter et hjul forkert, hvis man skulle ende i en situation, hvor der for eksempel skal foretages en undvigemanøvre. Læs mere på euroncap.com

Hvordan kører den?

Vitara er i sit design mere SUV end crossover, og den noget høje og firkantede form gør den udsat og følsom, når der blæser en frisk vind på tværs af motorvejen. Generelt er den dog stabil og letkørt, også på landevej og i bytrafik. Her den nyder godt af at være en relativt lille bil, som er nem at manøvrere rundt i snævre, brostensbelagte gader.
Selv om Suzuki må formodes at have arbejdet med støjdæmpningen, synes der i den fornyede udgave stadig at være lidt rigelig støj fra hjulkasser og vind.

Hvordan er motoren?

Mild-hybrid-teknikken er det andet ben, som den fornyede Vitara står på. Suzuki har først optimeret den eksisterende 1,4 liters benzinmotor, og så har man nørklet et særdeles velfungerende 48 volts-system ind i drivlinjen. Under kørsel opsamles energi fra motorbremse og nedbremsninger. Når 48 volts-batteriet er ved at løbe tør, yder benzinmotoren også sit til genopladningen, og når der accelereres, kan elmotoren bidrage med op til 50 Nm og 13 hestekræfter. Den ekstra kraftkilde er mærkbar fra lave omdrejninger, og Vitaraen føles virkelig smidig.
Dertil står elmotoren for at drive benzinmotoren i tomgang, når der er tilstrækkelig strøm på 48 volts-batteriet. Dermed bruges der ikke benzin – og når stop-start-systemet er i funktion, er det også elmotoren, der starter benzinmotoren igen. Blidt og stille, så man nærmest ikke opdager det.

Suzuki har regnet sig frem til, at teknikken reducerer brændstofforbruget med op til 20 procent, og det skal såmænd nok passe. På papiret skal Vitaraen kunne køre 17,5 km/l – Hvilkenbil præsterede ved varieret kørsel og uden at anstrenge sig at slutte på 17,4 km/l.

Passer prisen?

Værdi for pengene er en af Suzukis styrker, så ja: Prisen passer i den grad. For 240.000 kr. får man måske ikke en bil, der får naboerne til at nikke anerkendende, og man begejstres måske ikke over lækkerier til overflod, men man får en praktisk bil med masser af sikkerheds- og komfortudstyr. Til en stærk pris. Og deri kan jo ligge en ikke ubetydelig glæde.
Den billigste udgave, Club, koster 220.000 kr. og kan synes lidt skrabet. I modsætning til testbilen Active har Club ikke varme i forsæder og sidespejle, der mangler midterarmlæn foran, fælgene er af stål, og 7 tommer-skærmen, bakkamera og Apple CarPlay findes heller ikke.
Topmodellen Adventure koster 260.000 kr., og her får man bl.a. p-sensor for og bag, kunstlæder på sæderne, navigation, nøglefri adgang og start samt panoramasoltag.

Er der alternativer?

Suzuki Vitara adskiller sig ved at være mere SUV-lignende og rustik end de oplagte konkurrenter, som alle er ovre i crossover-genren. Men de rundere, lidt mere friskt udseende franskmænd, Peugeot 2008 og Renault Captur, kunne være alternativer. 2008 Allure med 130 hk koster 250.000 kr., men man skal tilkøbe eksempelvis adaptiv fartpilot og bakkamera for at være på omgangshøjde med Vitara Active.
Renault Captur Intens med 100 hestes benzinmotor koster 224.000 kr., og til den kan hverken fås adaptiv fartpilot eller blindvinkeladvarsel. For at kunne tilkøbe de to ting skal man have en 130 hestes med dobbeltkoblingsgear, og dens grundpris er 264.000 kr.
Volkswagen T-Cross, Skoda Kamiq og Seat Arona kunne også være alternativer, og de vil generelt ende med at være dyrere, hvis man skal have samme mængde udstyr.
Endelig er Nissan Qashqai værd at nævne her, selv om den er et nummer større end Vitara. Qashqai Acenta ender omkring 270.000 kr. for at have cirka samme udstyr som Vitara Active. Det er hverken helt skævt eller skræmmende dyrt, hvis man har brug for Qashqais ekstra plads.

Konklusion:

For: Sikkerheds- og komfortudstyr, pris.
Imod: Meget plastik i kabinen, forsæder.
Hvilkenbil siger:

Suzuki Vitara er måske nok en relativt rustik og grå eminence med dyderne lagt på det praktiske og robuste. Men med den mængde sikkerheds- og komfortudstyr, den byder på, får man i få biler mere værdi for pengene. Den uinspirerende kabine og de utilstrækkeligt støttende forsæder trækker ned i det samlede billede.

Suzuki Vitara 1,4 Hybrid Active

Vejl. pris, inkl. lev.: 239.990 kr. (billigste 1,4 Hybrid Club 219.990 kr.)
Anslået kontantrabat: * 5.000 kr.
Privatleasing: 3.595 kr./måned (førstegangsydelse 4.995 kr., 15.000 km/år)
Årlig ejerafgift: 1.080 kr.
Garanti (rust/mekanik/): 12/3 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner (2015)
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 17,5 km/l (128 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 17,4 km/l
Længde/bredde/højde: 418/178/161 cm
Bagagerum (min/max): 375/1.120 liter
Vægt: 1.285 kg
Motor: 4-cylindre 1,4 liter, turbobenzin + elmotor 13 hk
Effekt: 129 hk
0-100 km/t: 9,5 sekunder
Topfart: 190 km/t

Særligt standardudstyr:

Automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, aktiv vognbaneassistent, adaptiv fartpilot, blindvinkel-advarsel, advarsel mod tværgående trafik bag, vejskiltegenkendelse, slingreadvarsel, fuld LED-forlygter, klimaanlæg, varme i forsæder, regnsensor, bakkamera, el-sidespejle med varme, 7-tommer berøringsfølsom skærm, Apple CarPlay og Android Auto, bluetooth, 17 tommer alufælge.
Metallak: 5.000 kr. (2-farvet lakering: 10.000 kr.) * Anslået af hvilkenbil.dk

mortenk@hvilkenbil.dk

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation