TEST: Højbenet Seat Arona har hit-kvaliteter

2

BILTEST: Seat Arona overbeviser som den første, kompakte crossover, der ikke bare er moderigtig, men også byder på en god køreoplevelse. Det høje design koster dog i form af øget benzintørst.

Hvilken bil?
Arona er Seats første kompakte crossover og udset til at blive en bestseller, der for alvor skal øge salget og endelig give sorte tal på bundlinjen for VW-koncernens spanske datterselskab. Arona har fået en forrygende start i Danmark, hvor de første biler kom til landet i januar 2018. Måneden forinden vandt Arona titlen som Årets Bil i Danmark 2018 og siden har efterspørgslen været markant. Her tester vi topudgaven Xcellence med en trecylindret turbobenzinmotor på én liter med 115 hk til 224.000 kr. Arona fås fra 174.000 kr. med samme motor i en 95-hestes udgave.

Vidste du at?

Arona er en højbenet udgave af minibilen Seat Ibiza. Arona er 10 cm højere og byder på en fem centimeter højere førerplads. Det lyder ikke af meget, men det giver den populære ’SUV-oplevelse’ af overblik og usårlighed, som er med til at gøre biltypen til den hurtigst voksende i Europa.

Arona står på en ny platform, der også danner basis for den nye VW Polo og kommende crossover-udgaver af samme Polo og det tjekkiske søstermærke Skoda. Platformen er dels let, dels 9-10 centimeter bredere og længere mellem akslerne end de fleste konkurrenter, hvilket giver en god pladsudnyttelse. Platformen giver også adgang til ekstraudstyr som stor infotainmentskærm med Apple CarPlay og aktiv fartpilot.

Hvordan er førerpladsen?
Høj, bred og indrettet med streng, tysk logik. Som Ibiza er Arona bredere end de fleste konkurrenter i miniklassen og byder dermed på rumfornemmelse som i større biler. Det gælder særligt i Arona, hvor der er ekstra højt til loftet. Kørestillingen er glimrende med det rigtige forhold mellem sæde, rat og pedaler. Betjeningen er gennemført logisk – du føler dig hjemme med det samme. Finishen er mindre stueren: Glem alt om lækre, bløde materialer i Arona. Plastikken er sådan set pæn på afstand, men stenhård og modtagelig for ridser ved andet blik. Her i topudgaven Xcellence savner vi også justerbar lændestøtte i de ellers fine forsæder.

Hvordan opleves kabinen?
En af fordelene ved de høje crossoverbiler er, at alle sidder lidt mere opret. Det øger pladsudnyttelsen. Seat Ibiza er i forvejen blandt de rummeligste biler i miniklassen og i den højere Arona får benpladsen på bagsædet et nøk til – fire voksne kan sagtens drage på langtur i Arona. De kan også få bagagen med, for med plads til 400 liter, er bagagerummet faktisk større end i en VW Golf. Som crossover er Arona i høj grad en modebil, men den praktiske sans fornægter sig ikke med en smart dobbeltbund i bagagerummet. Den sikrer både en plan lasteflade og gør det muligt skjule småting for uvedkommende blikke.

Er sikkerheden i orden?
Ja, Seat Arona er testet efter de skrappe 2017-regler hos Euro NCAP, hvor den scorede topkarakteren fem stjerner. Faktisk vurderer Euro NCAP, at Arona er en smule bedre end sin lavere søsterbil Ibiza. Arona klarer sig godt, uanset om kollisionen er frontal eller fra siden. Også beskyttelsen mod piskesmæld ved bagendekollisioner er god. Arona har en velfungerende automatisk nødbremse som standard, men du skal betale ekstra for en blindvinkelassistent, der også advarer mod tværgående trafik, når du bakker. Til gengæld koster det kun 2.600 kr. at opgradere fartpiloten til en radarbaseret type, der automatisk holder afstand til forankørende – den er alle pengene værd og forbedrer både sikkerhed og komfort. Læs mere på euroncap.com

Hvordan kører den?
Lige så moderigtige kompakte crossovers er, lige så ofte tager det højere tyngdepunkt toppen af køreegenskaberne. Styrepræcision og affjedring bliver udfordret, men det problem har Seat Arona ikke:

Styretøjet er letgående, men også præcist og ganske meddelsomt, mens fjedrene konsekvent finder det rigtige kompromis mellem komfort og sport. Her sætter Arona simpelthen konkurrenterne til vægs og finder sin egen niche som sjældent køreglad crossover.

Så lever vi med, at det højere karrosseri skaber lidt mere vindstøj end i den lavere Ibiza – det er prisen for at være med på moden.

Hvordan er motoren?
Lille men uhyre energisk. Tre cylindre og én liter lyder beskedent, men de 115 heste knokler for sagen – nøjagtigt som vi kender det fra biler som Audi A3, Skoda Octavia og VW Polo, som motoren også ligger i. Seat spiller rollen som VW-koncernens passionerede – og relativt billige – spanske bilmærke, og det forklarer måske, at motoren virker lidt mindre disciplineret og støjdæmpet i Arona: Under acceleration kan den både vibrere og knurre, men den falder fint til ro på motorvejen.

Her støder du så på et indbygget problem med biltypen. Det høje karrosseri øger vindmodstanden og bekræfter opfattelsen af, at det gør downsizede turbobenzinmotorer betænkeligt tørstige: Brochuren lover 20,4 km/l i snit, vi målte 14,8 km/l – det er slet ikke godt nok.

Passer prisen?
Ja, prisen er fair, selv om Seat – typisk for biltypen – tager sig godt betalt for skiftet fra Ibiza til Arona. Merprisen for at sidde lidt højere er hele 30.000 kroner, men udover en mere behagelig ind- og udstigning, får du altså også lidt mere plads i både kabine og bagagerum. Og så koster det som bekendt at være med på moden… Vi peger på næstmindste udstyrsversion Style som bedste køb – og kunne også godt finde på at spare de 20.000 kroner, som det koster at opgradere 1,0 liters motoren fra 95 til 115 heste – den lille gør det glimrende. Så bliver der også råd til at betale de 12.400 kroner for den store betjeningsskærm med navigation, som virkelig løfter kabinen i Arona.

Er der alternativer?
Ja, klassen for kompakte crossovers boomer og alene VW-koncernen er på vej med to direkte konkurrenter til Seat Arona, baseret på samme teknik. Aktuelt kan du også vælge en Peugeot 2008 med 110 benzinheste og masser af udstyr i Allure Sky udgaven til 209.000 kr., mens den faceliftede Renault Captur med 120 turbobenzin-heste og sammenligneligt Intense-udstyr koster 221.000 kr. Frisk fra samlebåndet i Sydkorea kommer Kia Stonic 1,0 T-GDI med 120 hk og Advance-udstyr til 224.000 kr. og søsterbilen Hyundai Kona med samme motor og tilsvarende udstyr til samme pris. Fælles for disse rivaler er, at de hverken matcher Seat Arona på plads eller køreegenskaber. Lidt anderledes ser det ud med den køreglade Mazda CX-3 til 234.000 kr. med 120 hk og Vision-udstyr, mens Citroën C3 AirCross med 110 hk og Iconic-udstyr er det meget franske og komfortable alternativ til 214.000 kr.

Konklusion:
For: Fine køreegenskaber, plads, fair priser
Imod: Rustik finish, brændstofforbrug
Hvilkenbil siger:
Stjerner5
Seat Arona er umulig at komme uden om, hvis du – som så mange andre – har forelsket dig i miniudgaven af en moderigtig SUV. Stilen sidder lige i skabet, pladsen er god og køreegenskaberne er uden diskussion klassens bedste. Priserne er tilmed fair, så hvis du kan leve med en lidt rustik finish, er Arona det pt. største hit i hitgenren kompakte crossovers.

Læs også tests af konkurrenterne:

Kia Stonic – mindre samba i højhælet Rio

Crossland X – tysker med fransk accent

Peugeot 2008 – Højbenet løveunge får nyt tandsæt

Renault Captur har livsstilen i højsædet 

Mazda CX-3 – byens frækkeste gadekryds

FAKTA: Seat Arona 1,0 TSI Xcellence

Vejl. pris, inkl. lev.: 224.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.090 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 20,4 km/l
Forbrug i test: 14,8 km/l
Længde/bredde/højde: 414/178/155 cm
Bagagerum (min/max): 400/ikke opgivet liter
Vægt: 1.185 kg
Motor: 3 cyl., 1,0 liter, turbobenzin
Effekt: 115 hk/200 Nm
0-100 km/t: 9,8 sek
Topfart: 182 km/t

Særligt standardudstyr (Xcellence):
Klimaanlæg, multijusterbart læderrat med betjening af radio, fartpilot og kørecomputer, automatisk nødbremse, træthedsregistrering, Bluetooth, regnsensor, lyssensor, p-sensor bag, nøglefri betjening, opvarmede elspejle, varme i forsæder, splitbagsæde, bakkebremse, 16” alufælge, 5 tommers trykskærm, nøglefri startknap, LED-kørelys for og bag, tofarvet lakering.

Metallak: 4.000 kr. Adaptiv fartpilot: 2.600 kr., LED-forlygter: 7.200 kr., navigation: 12.400 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

2 KOMMENTARER

    • Hej Anders. Vi kører ikke nøjagtigt samme rute – og der er i sagens natur også sæsonforskelle, hvor f.eks. temperatur, føre, vind og vinter/sommerdæk kan være med til at påvirke resultatet. Vi bestræber os på at mikse forholdet mellem by, lande- og motorvej samt køre på samme måde i alle biltests, men du skal snarere se vores testresultater som et solidt fingerpeg end den endegyldige sandhed. Vores erfaringer er dog ret entydige: Alle de lidt høje crossover- og SUV-biler med turbobenzinmotor har svært ved køre langt på literen, når de kører 130 km/t på motorvej. Dieselmotorer virker mindre påvirket af luftmodstanden, men også her gælder det, at jo højere bil, desto højere forbrug. Bedste hilsner, Jens, hvilkenbil.dk.

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation